Klamári/E.Lockhartová

Významná rodina Sinclairovcov prichádza každé leto na svoj súkromný ostrov pri Massachusetts, aby tam trávila prázdniny. Rok čo rok sa tak stretávajú aj štyri spriaznené duše, sesternice Cadence a Mirren, bratranec Johnny a Gat. Ten celkom nepatrí do rodiny, čo mu hrdí Sinclairovci dávajú pocítiť. Rodina ich nazýva Klamári. Sú v rovnakom veku, a keď sa stretnú, robia len zlobu. 
Počas pätnásteho leta sa na ostrove stane nehoda. Cadence nájdu na pláži takmer bez života. Keď sa po čase preberie v nemocnici, na nič si nepamätá. Nikto z rodiny jej nechce prezradiť, čo sa vlastne stalo, a nasledujúci rok jej zakážu vrátiť sa na ostrov. Cadence trpí príšernými migrénami, jej najvernejšími priateľmi sú lieky proti bolesti. Píše Klamárom e-maily, posiela pohľadnice, no ani od jedného nedostáva odpoveď. Dokonca ani od Gata, s ktorým sa do seba zaľúbili. Čo im spravila, že na ňu zanevreli? 
Na sedemnáste leto sa dostáva na ostrov opäť a Klamári ju privítajú s úsmevom, akoby sa nič nestalo. No ani zďaleka to nie je pravda...(zdroj)
Kde bolo, tam bolo, žil raz jeden kráľ, ktorý tri krásne dcéry mal. Avšak už starým a chorľavým sa stal, preto o trón začal veľký svár. Ktorá dcéra zdedí moc i kraj? Krásny palác, prepych a trblet šiat? Ktorá jeho lásku získa si a tým vyhrá nad sestrami? Otázkami sa zasypávali celé dni, hádkami už trápili uši poddaných. A nik si nevšímal blížiacu sa hrozbu nesúcu so sebou desivú odozvu...
✽✽✽✽✽✽✽✽✽✽
Prijmite pozvanie do rozprávky. Do zvláštnej, temnej a chladnej rozprávky, kde víly, malé jašteričky, bosorky, dravé šelmy, nenažraté prasce, ohnivé jazyky i diabli majú ľudskú tvár. Vitajte v rozprávke, ktorá sa odohráva v našom svete, v pozlátke a honose, idylke šťastného života, avšak nad všetkým sa skláňa kliatba, ktorú si človek zakaždým sám privolá. Kde moc a bohatstvo kradnú tvár. Kde sa pod maskou ukrýva kreatúra, ktorá strach naháňa, ale i zlomená duša, ktorú žiaľ premáha. Len ráčte vstúpiť, dvere sú otvorené a príbeh, ktorý vám bude rozpovedaný vás o dych oberie...lebo nič nie je tak, ako sa na prvý pohľad zdá, pretože medzi riadkami je pravda ukrytá. Už na vás čakajú... 
„Niekedy mám pocit, že...“ Uprostred vety stíchol. „Na svete sa deje kopa hrozných vecí.“ (E.Lockhartová, Klamári; str.25)
Možno sa vám úvod do recenzie zdá zvláštny, ale má svoje opodstatnenie. Pretože pre mňa Klamári od Lockhartovej boli skutočne ako rozprávka, len s tým rozdielom, že sa dotýkala nášho sveta v tom najtemnejšom ponímaní. Bola to rozprávka pre mladistvých i dospelých, aby pochopili, aby si uvedomili a prelomili kliatbu, ktorá svet ubíja celé veky. Preto vznikajú mnohé rozprávky, básne i bájky. Píšu o tom umelci, na plátno zvečňujú maliari. Ale akoby to každý videl a počul, a pritom bol i tak slepý a hluchý. Čo sme ochotní podstúpiť pre vidinu rozprávkového šťastia? Kam až zájsť? A nik pritom nehľadí na uväznené víly, ktoré už nemôžu lietať. Malé jašteričky, ktoré stratili chvost a už ho nikdy nedokážu nájsť. Kúzla bosoriek, ktoré menia lži v pravdu a kradnú emócie. Dravé šelmy, ktoré chcú za každú cenu vyhrať. Pažravé prasce, ktoré nikdy nebudú mať dosť, ohnivé jazyky, ktoré slovami nikdy nezavlažia svet a zákerní diabli, ktorí sa smejú a ukazujú svoju moc. Kedy otvoríme oči a zbadáme to, čo nám autori svojimi dielami hovoria?
„...chce nás totiž prinútiť, aby sme sa zamysleli bez ohľadu na to, či chceme, alebo nie...“
(E.Lockhartová, Klamári; str.23)
E.Lockhartová napísala nevšednú YA, ktorá si ma získala svojou zvláštnou a zároveň podmanivou atmosférou. Každá jedna stránka v sebe niesla výnimočnosť. Autorka používala na pohľad obyčajnú, no v skutočnosti pôvabnú a čarovnú hru so slovami, ktoré čitateľovi predostreli nevypovedané emócie hrdinov. Bol to príbeh, ktorý sa javí jednoducho a od istého okamihu i predvídavo, no i tak je originálny a dychberúci. Plný myšlienok, nad ktorými sa musíte zamyslieť. Nechať všetko uležať v hlave a premietať si tak príbeh, všímať si detaily a tiché nápovedy medzi riadkami. Pre mňa to bola kniha, ktorá mi neustále kládla otázky. Čo je skutočné šťastie a čo len pozlátka? Čo sú pravé hodnoty a čo len hra tieňov?
Klamári si ma získali po každej stránke. Postavy, tak ako celkový dojem knihy, pôsobili navonok chladne, neúplne, ale v skutočnosti boli plné emócií, ktoré boli len uväznené pod pevným zámkom. Ich charaktery by som nazvala neobvyklými, no cítila som, že najmä klamári, teda Cadence, Mirren, Johnny a Gat, boli naozaj výnimoční. Autorka im nazrela priamo do hlavy a svojim čitateľom dovolila, aby nahliadli s ňou. Vidíš, šepkala, presne o tomto to je...
Správaj sa normálne, a to hneď. Okamžite.
Pretože si normálna. Dokážeš to.
Nerob scény. Nadýchni sa a sadni si.
Poslúchla som ju...
(E.Lockhartová, Klamári; str.10)
Okrem iného sa originálnym ťahom stali i rozprávky, ktoré nám predostrela Cad. Boli to známe príbehy, o kráľovi a troch dcérach, no tieto boli vzaté osobite s pointou, ktorá poukazovala nie len na vzťahy a aktuálnu situáciu v knihe, ale svojim spôsobom sa dotýkala i nás. Tieto rozprávky odzrkadľovali mnoho aspektov reálneho života a to bolo jednoducho skvostné. Neobyčajné! Nenapodobiteľné! Napísané s ľahkosťou jemného vánku, no zároveň odzrkadľujúce tvrdosť reálneho života. Neviem, možno som knihu pochopila po svojom, možno som nezachytila jej podstatu, možno sa úplne mýlim. Možno. Ale i tak, dieliky, ktoré som počas celej knihy zbierala sa nakoniec zlepili vo fascinujúci obraz. 
„Môžem ťa chytiť za ruku?“ spýtal sa.
Podala som mu ju.
„Mám pocit, že vesmír je obrovský,“ pokračoval. „Potrebujem sa niečoho držať.“
„Som tu.“
(E.Lockhartová, Klamári; str.27)
Klamári je príbeh o štyroch tínedžeroch, ktorí majú svoje sny, vlastnú hlavu, túžbu po slobode, láske a chuti meniť svet. Je to príbeh, v ktorom vládne pretvárka, lži a tiché pohľady ignorácie. Nosia sa v ňom masky a pod povrchom ľudského tela sa ukrýva sopka, ktorá spí, no magma vrie stále väčšmi a väčšmi. Je to príbeh, v ktorom si nemôžete byť istí ničím, a pritom je všetko odhalené. V ktorom sa krásne mramorové sochy, na pohľad pevné, i tak po kúskoch rozpadajú. A je to i príbeh, v ktorom to známe žili šťastne až do smrti nemusí zaznieť. Ako sa skončí táto rozprávka? Ste pripravení to zistiť?
Moje hodnotenie: 5/5
Vydavateľstvo: Ikar (edícia YOLi, 2015)
Originálny názov: We Were Liars
Goodreads: 3,85 (89%)
Preklad: Jana Cinková
Väzba: brožovaná
Počet strán: 240
Jazyk: slovenský

8 komentárov:

  1. Musím se přiznat, že se trošku bojím o téhle knížce i dál uvažovat. Nevím, jestli bych s těmito hlavními hrdiny v tom prostředí vydržela celých 240 stránek. Jestli rozumíš. :)

    Měj se krásně!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sú to povrchní ľudia, to je pravda, avšak, všetko má svoj význam a myšlienku, ktorú autorka predostrela bola nesmierne zaujímavá a psychológia postáv, ktorú vykreslila, neskutočná! Už od začiatku vedela, kde predostrie kúsok skladačky a ako to napíše, čo napíše a skrátka, táto kniha ponúka toľko myšlienok na zamyslenie...mne sa veľmi páčila pretože bola iná, hodnotná a to si skutočne vážim :) Naozaj, tu musí čítať človek medzi riadkami. Všetko malo svoj význam a za mňa je to jedna z naj YA aké som čítala ^.^
      Aj ty sa maj krásne a ďakujem za komentár ;))

      Odstrániť
  2. Poprosím kompetentných, aby Mony za túto recenziu odovzdali odcenenie, ktoré si právom zaslúži. Argumenty typu, že nič podobné neexistuje, neberiem v úvahu. Toto bolo niečo neskutočné! ❤ Až som zabudla dýchať a to už hneď pri tom prvom odseku. Normálne sa mi až nahrnuli slzy do očí, taká som na Teba hrdá. Táto recenzia je skutočne ohromujúca, klobúk dole v tomto prípade už nestačí.
    Ja osobne mám dosť veľký problém písať recenzie na knihy, ktoré ma uchvátia. Iba občas sa stane, že to ide s ľahkosťou pierka a slová sa rynú samé. Toto mi príde ako ten druhý prípad a ja to nadšenie cítim až sem. Mňa si na túto knihu jednoznačne nalákala. Istým spósobom mi pripomína seriál Riverdale, ktorý sa mi -len tak medzi rečou- neskutočne páčil, takže ani nie je o čom premýšľať.
    Ešte raz Mony obrovská poklona za túto recenziu. Úžasná!❤❤❤

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobre, pokoj Monika, pokoj, nádych - výdych...fú, Veronika, toto, moje nervy, ty si neskutočná!!! O.o Ja sa asi od šťastia zbláznim, počúvaj, ja...doparoma a zas neviem nájsť tie správne slová vďaky :D Veronikáááá...ty si jednoducho anjel a bodka!♥♥♥ Och, toto si nezaslúžim a mne sa hrnú slzy do očí z tohto prekrásneho komentáru. A vieš čo, ty si mi raz písala, že si recenziu na Selekciu vytlačíš, zarámuješ a zavesíš, aby si mala zakaždým, keď sa na ňu pozrieš dobrý deň aj keď bol spočiatku nanič :D A to isté urobím ja s týmto komentárom! Awww, ♥ĎAKUJEM♥, neskutočná vďaka a naozaj, však ja budem dnes po dome hopkať a pritom sa usmievať ako dáky trplaslík z rozprávky :D Si poklad!!!♥♥♥
      Tak, a teraz, keď som sa trocha upokojila, pokračujem v odpovedi...veď to, písať recenzie na knihy, ktoré boli jednoducho TOP je ťažké i pre mňa, avšak, ako i ty píšeš, v tomto prípade to išlo samo a už dlho som si písanie recenzie tak neužila a takmer nič nevyškrtla či neprepísala :D Ale bála som sa, že ako ju budú vnímať ostatní...to vieš, je v nej veľa obrazov, prirovnaní, ale ak by si knihu čítala, tak by ti to podľa mňa dalo zmysel...ale teraz skôr otázniky v hlave, no naozaj, všetko má zmysel :) Potom, keď si knižku raz prečítaš, určite musíme dať diskusiu a celú ju rozobrať :D Ja verím, že si ťa získa ^.^
      A ja ešte raz veľmi pekne z celého srdca ďakujem za tento úchvatný, povzbudivý a nádherný komentár♥^.^♥ Veľmi si ho vážim a posielam aspoň na diaľku objatie, lebo, fakt, vďaka tebe mám chuť v písaní pokračovať i naďalej♥♥♥ Maj sa krásne :*

      Odstrániť
  3. Teda, sama som knihu nečítala, akosi ma nikdy nelákala, ale čítala som na ňu už rôzne názory... a predsa tvoj vytŕča.:) Veľmi zaujímavo poňatá recenzia, normálne premýšľam, že sa tejto knihe prestanem vyhýbať. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ó, tak to ma teší ^.^ Ja viem, je iná, no všetko má svoj význam :) Keď sa to tak vezme, tak i kniha bola iná, so zvláštnou a nevšednou atmosférou, rovnako tak i napísaná, no za to výnimočná!♥ Túto knihu musíš čítať pozorne, najmä medzi riadkami a všetky tie dieliky, ktoré budeš zbierať si nakoniec pozliepať, zamyslieť sa a vtedy pochopíš ;) Naozaj, veľmi hodnotné a zaujímavé čítanie s mnoha myšlienkami na zamyslenie...
      Prajem ti krásny deň a veľmi pekne ďakujem za tvoj komentár ;))

      Odstrániť
  4. Krááááásna recenzia, Mony :) Naozaj, všetka česť, úplne súhlasím s Veronikou, toto zhrnutie sa ti podarilo :) ♥♥♥
    Až som si sama spomenula, keď som knihu čítala a musím sa ti priznať, že som ju asi čítala v nesprávnom období alebo tak, keďže ma neoslovila až tak veľmi, no teraz, po prečítaní tvojej recenzie, uvažujem, že to tam naozaj všetko bolo a ja som to nevidela :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Awww, Andy, ty si taká zlatá, ♥ĎAKUJEM♥ krásne, veľmi si to vážim♥^.^♥ Takú radosť mi moji milí čitatelia robíte, neskutočnú♥♥♥
      To poznám, veď ja sama som tak mnoho kníh čítala :/ A táto kniha bola naozaj zvláštna, všetko sa skrývalo medzi riadkami a na konci všetko dávalo zmysel :) Popravde, trafila sa mi do nálady a skvelo som si ju užila. Mala som o nej debatu s Peťou a vďaka nej viem, že som knihu i jej myšlienku skutočne pochopila, čo ma samu prekvapilo, lebo bývam často nechápavá :D Určite si dám re-reading, a tak si ju vychutnám ešte väčšmi ^_^
      Maj sa krásne a ďakujem za komentár♥♥♥

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »