Princezná a goblin/George MacDonald


Originálny názov: The Princess and the Goblin
Goodreads: 4,00 (94%)
Diel: prvý
Preklad: Eva Baloghová
Ilustrácie: Miriam Kasperkevičová
Počet strán: 244
Jazyk: slovenský
Väzba: tvrdá
Vydavateľstvo: Porta Libri (2015)

...je to príbeh, ktorý dokáže detskú dušu rozveseliť a tú dospelú zas na oplátku pohladiť...
Hlboko v podzemí žijú škaredí a zákerní goblinovia, ktorí nenávidia ľudí z celej duše, ak vôbec nejakú dušu majú. A preto sa niet čomu diviť, ak vám prezradím, že ich najväčšou potechou je trýzniť a ubližovať bytostiam patriacim slnku. No tentokrát si zmysleli niečo ešte podlejšie ako doposiaľ. V ich veľkých, tvrdých hlavách sa zrodili dva nekalé plány, z ktorých jeden zahrňoval únos princeznej Irene. Tej krásnej malej princeznej s nádherne čistým srdiečkom, ktorá je na svoj vek osem rokov veľmi múdra a ku každému dobrotivá a spravodlivá. A verte, že ak by sa jej niečo zlé stalo, ľudia by boli z toho veľmi nešťastní a goblinovia by si prišli na svoje. Avšak, ako to už v rozprávkach býva, aj v tomto príbehu bude mať zlo svojho protivníka. Nik z týchto ohavných kreatúr totižto nerátal s tým, že im plány môže skrížiť mladý, veselý a múdry baník Curdie a veľmi stará, no prekrásna, slovami ťažko opísateľne nádherná bytosť, ktorá žije na najvyššom poschodí kráľovského zámku. A ako to celé dopadne vám samozrejme neprezradím, no rada sa s vami podelím o svoje dojmy a pocity z tejto knihy, ktorá sa javila veľmi nenápadne, no o to bolo moje prekvapenie väčšie, keď mi ukázala svoje skutočné kúzlo.
Doposiaľ som o Georgovi MacDonaldovi nikdy nepočula, no keď som si v anotácii prečítala, že ho mnohí považujú za otca žánru fantasy a k tomu tvorivo ovplyvnil takých velikánov a svetu známych autorov ako bol J.R.R. Tolkien (napr.: Pán prsteňov), C.S. Lewis (napr.: Kroniky Narnie), G.K. Chesterton (napr.: Detektívne príbehy otca Browna), Elizabeth Yates (napr.: Amos Fortune, Free Man) či Lewis Carroll (napr.: Alica v krajine zázrakov), neváhala som už ani minútu a po knihe siahla. A musím povedať, že to bolo nepopierateľne jedno z mojich najlepších rozhodnutí.
Milujem rozprávky aj napriek tomu, že by sa od dospelého človeka očakávalo, že k niečomu takému sa už vracať nebude. Avšak podľa mňa nikto z nás nikdy nebude dostatočne starý na príbehy patriace k detstvu. Vďaka nim sme vedeli, aké je to snívať s otvorenými očami a veriť v zázraky. Kebyže svoje detské ja nepotlačíme niekde na pokraj zabudnutia a netvárime sa zakaždým tak vážne, ako sa od dospeláka očakáva, možno by sme boli veselší a život by sa nám zdal krajší. A opäť by sme verili v zázraky. A preto si myslím, že nie je na škodu, ak aspoň raz začas siahneme po žánri, ktorý považujeme čisto za detský, pretože verte či nie, rozprávky majú čo ponúknuť aj nám veľkým. A tá od Georga Macdonalda na tisíc percent.
„Pani Petersonová bola láskavou a dobrou matkou. Všetky mamy sú viac – menej láskavé a dobré, ale pani Petersonová bola láskavá a dobrá za každých okolností. Pre svojho manžela a syna, ktorí celý deň pracovali v pochmúrnom prostredí bane, v tej malej chalúpke vysoko na svahu hory vytvorila a udržiavala malé nebo na zemi. Ani princeznej Irene nemohlo byť lepšie v náručí svojej prababičky, než bolo Petrovi a Curdiemu v nárúčí pani Petersonovej. Je pravda, že jej ruky boli veľké, tvrdé a popraskané, ale bolo to od práce, ktorú pre nich robila; a práve preto by jej ruky považovali za krásne aj nebeskí anjeli...“ (George MacDonald, Princezná a goblin)
Kniha bola po prvýkrát publikovaná v roku 1872 ale buďte si istí, že je to príbeh, ktorý v sebe ukrýva niečo, čo trápi ľudí celé veky. Veriť v niečo, čo nevidíme. Veriť tomu celým srdcom. Veriť Bohu. Možno budete prekvapení, no táto rozprávka v sebe ukrýva mnoho odkazov smerujúcich ku kresťanstvu. Zlí goblinovia sú ako diabli, ktorí nás taktiež nenávidia, žijú v podzemí a kujú plány ako nás zničiť. A potom je tu nádherná bytosť, s múdrymi slovami, ktoré vás nútia zamyslieť sa nad nimi a ktorá je viac ako sa na prvý pohľad zdá. No kniha sa okrem iného zameriava aj na úctu k rodičom, poslušnosť a podobne hodnotné vlastnosti, ktoré by si detičky mali vážiť a dospelí ich k nim viesť.
„Všetci veľmi chceme, aby tí druhí rozumeli nám, a ťažko znášame, keď nám nerozumejú. Ale je tu čosi dôležitejšie.“
„Čo je to prababička?“
„Rozumieť tým druhým.“
(George MacDonald, Princezná a goblin)
Táto kniha je jedným slovom ľúbezná. Také nádherné opisy a dokonca aj konverzácie som nečítala ani nepamätám a všetko vyznievalo tak skromne, jemne no cítila som aj veľký rešpekt. Je to príbeh, ktorý navádza dospelých k hlbšiemu zamysleniu a detičky taktiež poúča o tom, čo je správne. A je to aj príbeh, ktorý dokáže detskú dušu rozveseliť a tú dospelú zas na oplátku pohladiť. 
Ak Boh dá a raz budem mať deti, určite si s nimi budem po večeroch čítavať rozprávkové knižky a bezpochyby tie od Georga MacDonalda budú na prvých miestach. A spoločne sa naučíme veriť v zázraky a v Niekoho, koho nevidíme, no keď sa započúvame pozornejšie do nášho tlkotu srdca, určite ho začujeme. Lebo On nad nami stále bdie...
„Vidieť neznamená veriť – vidieť znamená len vidieť.“
(George MacDonald, Princezná a goblin)
Moje hodnotenie

8 komentárov:

  1. No pááni!! :)) Tak to je veru parádna recenzia! Vážne, ďakujem za ňu. Podľa obálky by mi ani nenapadlo po nej siahnuť. Rozprávky sú krásna vec. Kde som to a kedy citala? Rozpravky su na to, aby deti zaspali, a dospeli sa prebudili❤️❤️. Krásna recenzia! Uz prvy usek v ktorom popisujes o com kniha priblizne je ma velmi zaujal. ❤️ A tie krasne výseky z knihy.❤️❤️ Veľmi pekné a zaujímavé. Rozhodne knihu pisem na wishlist. Pripomina mi to nieco na styl Maly princ. Nenapadne, no vnukne ti to tolko myslienok, az sa pocudujes. Maj sa krasne a tesim sa na dalsi prispevok.
    PS: Tie fotky su krasne. Hlavne ta druha. Uplne ma dostala❤️

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéj, ďakujem ti veľmi pekne Bleise, nesmierne si to vážim❤^.^❤ Už dlho sa mi tak dobre nepísali recenzie ako práve na tieto knihy od pána MacDonalda❤ Naozaj, úžasný a obdivuhodný človek :))
      Tak tento citát si zapamätám navždy: rozprávky sú tu na to, aby deti zaspali a dospelí sa prebudili...ach, to je také krásne! ^.^
      Bleise, ešte raz veľká vďaka. Som neskutočne šťastná, že sa recenzia páčila a aj fotky...a dokonca som ťa aj nalákala, to je tá najväčšia odmena pre mňa :D Knižočka je síce pre mladších čitateľov, no dospelí si v nej taktiež nájdu svoje ;) Je naozaj plná krásnych opisov a myšlienok, no druhá časť je myslím ešte lepšia.
      Maj sa krásne a ďakujem za taký nádherný komentár❤

      Odstrániť
  2. Nádherná recenzia!
    Nikdy som nepočula ani o tejto knižke a ani o autorovi. No vďaka tvojej recenzii si chcem knižku určite niekedy prečítať. Mám rada takýto štýl príbehov a nevadí mi, keď je to určené skôr detských čitateľom... niekedy je to o to lepšie :). Ďakujem ti za skvelý tip :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne❤^.^❤
      Bola som na tom podobne, ale som taká šťastná, že som ho mohla spoznať a jeho diela boli vsutku výnimočné. Tak krásne a s citom napísané, bola som sama prekvapená, ako ma jeho knihy nadchli :) A osobne mám taktiež rada knižky pre mladších čitateľov, ukrývajú v sebe zvláštne kúzlo a dokážu často človeka prinútiť zamyslieť sa nad vlastným životom...
      Prajem ti pekný deň a to ja ďakujem za tvoj krásny komentár ;))

      Odstrániť
  3. Monyyy!!! Prajem Ti krásne meninky! Želám hlavne veľa zdravia, šťastia a lásky. Veľa kníh na čítanie a veľa nápadov na tie tvoje skvelé handmade výrobky. :) Uži si tento deň! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ó, Bleise, to je také krásne prekvapenie❤^.^❤ ĎAKUJÉM Z CELÉHO SRDCA, to som naozaj nečakala a veľmi si vážim, že si si na mňa spomenula, si veľmi zlatá❤❤❤ Júj, to budem mať dnes naozaj krásny deň, ďakujem ešte raz, neskutočne sa teším :D Posielam objatie :* ❤❤❤

      Odstrániť
  4. Moc pěkně napsané, knížka vypadá opravdu zajímavě. Takových pohádek není nikdy dost. Píšu si ji na seznam a budu se těšit na další díl :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne❤^.^❤ To je pravda a k tomu sú to naozaj výnimočné rozprávky, a to nie len pre deti ;)) Maj sa krásne...

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »