Princezná a Curdie/George MacDonald

Originálny názov: The Princess and Curdie
Goodreads: 4,06 (94%)
Diel: druhý
Preklad: Eva Baloghová
Počet strán: 264
Jazyk: slovenský
Väzba: tvrdá
Vydavateľstvo: Porta Libri (2016)

...táto klasika bude večná a v každom čase aktuálna...
Dobrodružstvo mladého baníka Curdieho a princeznej Irene pokračuje. Tentokrát sa však do pozornosti dostáva Curdie, ktorý v príbehu zohrá veľkú úlohu, čo sa od hlavného hrdinu vlastne i očakáva. Avšak ešte predtým, ako môže niečo dôležité vykonať, musí zmeniť svoje zmýšľanie, pretože ako sa stáva, keď dieťa dospieva, akoby chcelo zabudnúť na svoju čistú detskú dušičku a radšej sa ihneď podobať dospelým. A Curdiemu preto hrozí nebezpečenstvo, ktoré vám prezradiť nemôžem lebo by som tým iba všetko pokazila a možno by ste pri čítaní už neboli takí pozorní a nezbadali, pred čím nás spisovateľ varuje. Ale vrátim sa ku Curdiemu. Už má štrnásť rokov a veselosť, radosť zo života, ktoré ho sprevádzali v predchádzajúcom diele sa vyparili a na pohľad sa zdá ako keby znášal vnútorný boj sám so sebou. A na sklonku jedného dňa spraví niečo veľmi zlé, kruté, a určite nejeden čitateľ, vrátane mňa, sa oňho začne v tej chvíli skutočne báť. Našťastie vo veži kráľovského sídla stále býva praprababička princeznej Irene, ktorá dokáže dať do poriadku aj Curdieho smutný čin. A vtedy to Curdie pochopí. Pochopí, že sa s ním dialo niečo, čo sa môže diať s nejedným z nás a úprimne svoj skutok oľutuje. A práve týmto okamihom sa môže rozprávka začať. Totižto praprababička vie, že Curdie je dobrý chlapec, aj napriek chybe, ktorú spáchal, a preto si ho vyvolila pre veľmi dôležitú úlohu. Dá mu nesmierne vzácny dar, ktorý mu pomôže bojovať proti zlu, no najväčšiu úlohu v tomto boji zohrá aj tak on sám. A bude to vskutku náročná misia, plná nebezpečenstva, zvratov, neprávosti, ale i ľudskej hlúposti a také dobrodružstvo so skrytou múdrou myšlienkou by si nemal nik nechať ujsť.
„George MacDonald je určite prastarým otcom nás všetkých – všetkých, ktorí sa zmierujeme s pravdou prostredníctvom predstavivosti.“ (Madeleine L‘Engle)
Som veľmi rada, že sa ku mne dostalo pokračovanie prenádhernej rozprávky Princezná a goblin, pretože som mala opäť možnosť ponoriť sa do čarovne vykresleného sveta a spolu s Curdiem cestovať naprieč krajinou za dôležitým poslaním. A to poslanie je také dôležité, že by som knihu odporučila úplne každému bez rozdielu na vek, lebo je varovaním pred hrozbou, ktorá v úvode takmer zničila Curdieho, ktorý by sa potom už nemohol volať hlavným hrdinom, nieto ešte kladným. 
„...už si počul, čo hovoria niektorí vzdelanci – že ľudia sa vyvinuli zo zvierat?“
„Nie, madam.“
„Na tom vlastne nezáleží. Pravda je však taká – a na tom naopak veľmi záleží – že ak si ľudia nedajú pozor, pôjde to s nimi dole vodou a ako zvieratá skončia. Vzdelanci v minulosti to vedeli, ale už sa na to dávno zabudlo. Mnohí ľudia sa vlastne celý život stávajú zvieratami.“ 
(George MacDonald, Princezná a Curdie)
George MacDonald je skutočným majstrom spisovateľom, ktorý cez dôvtip ponúka pravdu o ľuďoch, ktorí sú nepoučiteľní a aj napriek tomu, že sa ľudstvo vyvíja, na múdrosti nám teda nepribúda. Neberte to prosím ako urážku, no keď si znovu pomyslím na príbeh v knihe, vidím všetko tak jasne a chápem autorovu rozhorčenosť a skrytý úmysel. Veď si uvážte, ohováranie, pokrytectvo, zlomyseľnosť, pažravosť, chamtivosť, súdenie druhých len podľa vzhľadu človeka a mnoho iných zlých vlastností, hriechov, sa stále drží ľudí ako pijavice a popravde sa ich mnohí ani nechcú zbaviť. Možno tak trocha prezrádzam o čom kniha bude, no zbadáte to už po pár stránkach a ak sa prizriete bližšie, pochopíte, že celý príbeh v sebe ukrýva mnoho skrytých obrazov utkaných slovami, ktoré nakoniec nie je až také ťažké rozlúštiť.
„Ľudské bytosti sa totiž v živote vyvíjajú dvojakým spôsobom. U jedných je to postupné umieranie, u iných zas postupné ožívanie. Tí, ktorých vývin pripomína ožívanie, nakoniec dospejú k schopnosti rozoznať, čo je pravdivé a čo nie. A tí, ktorých rast je len akýmsi umieraním, sa stále viac a viac boja, že niekomu naletia. Boja sa až tak veľmi, že nakoniec naletia sami sebe. Takí ľudia pochybujú o všetkom okrem jedla, ktoré majú na tanieri, a neveria v nič, len v to, čo prežúvajú.“ (George MacDonald, Princezná a Curdie)
Myslím, že spisovateľ vykonal excelentnú prácu. Svojimi nádhernými slovami poučí nie len dieťa, ale aj dospelého, ktorý tomu predsa len viac rozumie. Avšak, aj keď príbeh v sebe nosí mnoho pravdy a možno by sa aj niekto urazil, ak by sa týkala práve jeho, no je napísaný opäť milo, ľúbezne a s jemnou dávkou skrytého sarkazmu.
Bola som prekvapená, ako tento majster spisovateľ dokáže narábať so slovami, ako dokáže tak čarokrásne opísať prírodu a stvoriť nezabudnuteľný, nesmierne poučný príbeh, ktorý vás aj napriek tomu, že je považovaný za akúsi rozprávku nenechá chladným a začnete sami uvažovať nad životom a báť sa, či to nebezpečenstvo, ktoré pohltilo nejedného obyvateľa mesta Gwyntystorm, nepohltí i vás.
Georgemu MacDonaldovi vzdávam veľký hold, a tak ako napríklad Tolkien, či Lewis, i ja by som si ho zvolila za svoj vzor v spisovateľskom remesle. Dokázal stvoriť nesmrteľných hrdinov, ktorých budem mať stále v srdci a ukázal, aké sú slová mocné, keď sú v správnych rukách. A tie jeho boli skutočne požehnané. 
Ak rozmýšľate, či po knihách od Georga MacDonalda siahnuť, tak by som dlho neotáľala a knižky si ihneď zaobstarala, pretože sú pokladom literatúry a táto klasika bude večná a v každom čase aktuálna. Obe knihy sa zameriavajú na niečo iné, odlišné, avšak obe spája obrovská múdrosť a talent majstra, ktorým George MacDonald rozhodne naveky bude.
„...na samotnom výzore hory je čosi úžasné: z najtemnejšej temnoty, z horúčavy, z nekonečného hluku vriaceho nepokoja vystreliť hore smerom k nebesiam a dostať sa na vietor a chlad, pod svit hviezd a perinu snehu, ktorý ako mäkký hermelín pokrýva modrozelené brnenie ľadovcov; dostať sa pod lúče slnka, ktoré ako láskavý prastarý rodič pozerá z oblohy; dostať sa pod žiaru luny, ktorá je ich prastarou tetou a prechádza sa po dome len v noci; dostať sa do nekonečného ticha rušeného len vetrom preháňajúcim sa skalnými škárami a jaskyňami, ktoré mení na duniaci organ, čo znie, akoby mladí anjeli skúšali vyspievať chválu, od ktorej im ide srdce roztrhnúť; dostať sa do ticha, ktoré prehlbuje veselý zurkot novorodených potôčikov vyvierajúcich z náručia ľadovcov – to musí byť zvláštne!“ (George MacDonald, Princezná a Curdie)
Moje hodnotenie
Mohlo by sa vás zaujať

Recenziu na prvú časť, Princetná a goblin, nájdete TU.

Poďakovanie

Veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu zachej.sk za poskytnutie knihy na recenziu. Recenzia písaná pre ich stránku Dobré čítanie a nájdete ju konkrétne TU. Ak vás kniha zaujala, môžete si ju zakúpiť napríklad aj TU.
...

6 komentárov:

  1. Tak toto je prekrásna recenzia!! Ďakujem za ňu! Tie prenádherné citáty a úryvky, ktoré si vypísala, ma ihneď utvrdili v tom, že celý tento príbeh aj s pokračovaním si musím prečítať. George MacDonald budí dojem zaujímavého filozofa, ktorý úžasne podáva ľudskú realitu medzi riadky rozprávok. Úchvatné! Ďakujem, že si na tento príbeh natrafila. Veľmi ma zaujal. Strašne rada čítam takéto poučné a hlboké knihy, ktoré na prvý dojem vyzerajú úplne jednoducho. Rozprávky sú najkrajší spôsob, ako podávať takéto múdrosti. Keď sa to malému dieťatku vštepuje od narodenia, myslím, že v dospelosti pochopí, aká je skutočná hodnota človeka! :) Krása, Mony :) Maj sa pekne a prajem skvelý meninkový deň! Posielam spätne veľké objatie. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Páni, tak práve si týmto komentárom dokonale zhrnula podstatu týchto kníh a to by ani mňa nenapadlo (a dokonca si ich ani nečítala! O.o)...ľudská realita podaná medzi riadkami rozprávok...to je také nádherné!!!❤❤❤ Ako som písala, ty to skrátka nie len s fotoaparátom, ale i so slovami skutočne vieš na jedničku ^.^ To ja ti ďakujem za taký prekrásny a poučný komentár, veľmi si to vážim a dúfam, že ak sa raz ku knižkám dostaneš, tak sa ti zapáčia.
      Ešte raz preveľká vďaka aj za komentár aj za pochvalu, prajem ti nádherný deň❤^.^❤

      Odstrániť
  2. Tie recenzie sa ti tak nesmierne vydarili Mony, opäť raz, až to nemožno slovami popísať.♥ Ešte som ani len nestihla vyjadriť svoj údiv k tej predchádzajúcej (Princezná a goblin) a už je tu ďalšia, ktorá ma svojou krásou úplne ohúrila.
    Úprimne ma mrzí, že som sa k týmto knižným pokladom nedostala už skôr, že som dokonca doteraz o nejakom Georgovi McDonaldovi ani len nepočula, pričom som polovicu svojho detstva strávila práve s knihou v ruke. Podľa toho čo píšeš usudzujem, že sa skutočne jedná o klasiku, ktorá by rozhodne nikomu nemala ujsť práve v mladom veku a ak sa to predsa len stane (ako napríklad v mojom prípade), jednoznačne to treba napraviť a dohnať v tom staršom. Tie úryvky z knihy, ktoré si vybrala aby si sa o ne s nami podelila, už len tie vo mne vyvolávajú búrku emócii a nútia ma zamyslieť sa nad všeličím. Takéto príbehy milujem zo všetkého najviac. Veľmi mi to pripomína Sedem minút po polnoci, i keď tu ide skôr o tie morálne hodnoty a dospievanie práve v tomto smere. Každopádne mám taký dojem, že sa po nich čo najskôr začnem zháňať.:)
    Krásna recenzia, obe boli naozaj neskutočne krásne, máš obrovský talent a teší ma keď vidím, ako ho naďalej rozvíjaš. O to väčšia česť pre mňa čítať tvoje články.:)♥ Prajem ti krásny zvyšok večera a teším sa na ďalšie články.;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa tak vidí, že knihy boli preložené len teraz, takže asi by si na ne pred rokmi ani nenatrafila. A ja som o autorovi nikdy nepočula. Vždy tu bol len Tolkien, Lewis, ale zmienka o MacDonaldovi v škole veru nepadla :/ Nuž, a asi by som o ňom nevedela dodnes, keby mi táto druhá časť nebola ponúknutá na recenziu :) A pre mňa to bola naozaj skvelá voľba po nej siahnuť a zároveň tak i po prvej :)) Ešteže ju v knižnici mali, no už som si sama aj Princeznú a goblina kúpila...
      Sú to naozaj čarovné príbehy, v ktorých si nájde svoje aj dospelý, nie len dieťa. Bolo to skutočne prekrásne čítanie ^.^
      A Veroniká, ĎAKUJÉM krásne, veľmi preveľmi si vážim tvoje slová a pochvalu❤❤❤ Mňa písanie oboch recenzií strašne bavilo a užívala som si to :D Som taká šťastná, že splnili účel a nalákali a najmä, že sa páčili ^.^
      Nesmierne si všetko vážim, ešte raz veľmi ďakujem a aj ty sa maj krásne ;)) A rovnako sa teším na tvoje články :D

      Odstrániť
  3. Abych byla upřímná, jak na tuhle knížku, tak i na její první díl, jsem nejspíš narazila úplně poprvé právě u tebe - a nikde jinde, což, jak tak koukám, je obrovská škoda. Já sama upřímně miluju pohádky a to ať už psané nebo i televizní. Když pak s sebou nesou i jakési poselství, je to ještě bonus. Nevím, jestli uvedu zrovna dobrý příklad, ale takový Malý princ ve mně zanechal neuvěřitelně moc a doteď mě nepřestává fascinovat :)
    Myslím, že se po téhle princezně porozhlédnu :)
    Měj se hezky :)

    Lory Humble

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako som písala vyššie Veronike, u nás boli knižky preložené asi len teraz a u vás prvá časť vyšla pod názvom Princezna a skřítci :) Ale druhá asi nie a práve tá, teda Princezná a Curdie, už rozprávku nepripomína a je z nej fantasy príbeh ako sa patrí...a k tomu nesmierne krásny, poučný a skvelo napísaný❤ Možno by ťa tieto príbehy vážne zaujali ;) Aj ja zbožňujem rozprávky a podľa mňa vážne nikdy na ne nebudeme dostatočne starý :D
      Aj ty sa maj krásne a ďakujem za komentár❤

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »