17. marca 2017

Kováčov učeň/Laura Frantzová

Originálny názov: Love’s Reckoning
Goodreads: 4,23 (95%)
Diel: prvý
 Počet strán: 376
Jazyk: slovenský
Väzba: tvrdá
Vydavateľstvo: i527.net (2017)

Anotácia

V jeden mrazivý decembrový deň roku 1784 prichádza Silas Ballantyne do domu kováča Liegea Leea v okrese York, štáte Pensylvánia. Silas je rozhodnutý čo najskôr dokončiť učňovský zácvik a vydať sa na západ. Ukáže sa ale, že je šikovný pracovník a znamenitý remeselník, preto sa Liege usiluje zdržať ho v Yorku, odvolávajúc sa na starú tradíciu: učeň sa musí oženiť s jednou z majstrových krásnych dcér.
Eden je nežná a čistá duša, zatiaľ čo Elspeth živelná a prešibaná. Alebo? Je to skutočne tak, nie je to iba zdanie? V dome plnom tajomstiev sa každá zo sestier snaží zabezpečiť si budúcnosť. Ktorá si získa Silasovo srdce? A podriadi sa Silas Liegovým zámerom?
V tejto rozsiahlej rodinnej ságe voľby jedného muža rozhodujú o budúcnosti ďalších generácií. Voľby medzi láskou a prácou, medzi priateľmi a nepriateľmi. Toto je Dedičstvo Ballantynovcov. (zdroj)
...krásny historický román plný lásky, hľadania Boha a zmyslu života...

Ako keď silný vietor dokáže zvaliť mocné stromy, tak i slová dokážu zničiť celý príbeh. A presne to sa stalo aj pri Kováčovom učňovi od Laury Frantzovej, ktorá si ma sprvu podmanila a od jej diela som sa nedokázala odhrnúť. Všetko nasvedčovalo tomu, že budem mať na zozname ďalšiu obľúbenú knihu. Avšak stačil jeden okamih a všetko sa pokazilo. Zničilo. Takmer som pri tej spúšti zabudla na všetky svoje kladné pocity a knihe by som udelila nespravodlivé hodnotenie. No je naozaj dobré dať všetkému čas, zaspomínať si, aké to bolo krásne pred tou ničivou búrkou a na všetko sa pozrieť zo širšieho hľadiska. 
„Eden,“ povedal tichým a takým hlbokým hlasom, že ho takmer nepočula. „Ako záhrada.“
Hlava sa jej náhle vyčistila. „Záhrada?“
„Áno, rajská.“ (str.32)
Musím uznať, že kniha je napísaná naozaj veľmi kvalitne a v tejto mienke mi napomohol aj vydarený, slovenský preklad. Je vidieť, že autorka má veľký cit pre písanie, vďaka ktorému stvorila krásnych hrdinov nie len na pohľad, ale krásou obdarila aj ich srdcia. Eden mi trocha pripomínala Popolušku, ktorá nemala ľahký život, no všetko brala s pokorou a poslušnosťou. A Silas bol pravým princom, ktorého by si priala nejedna dievčina. No jeho šarm nespôsobil len príťažlivý zovňajšok. Hlavnú rolu v tom hrala jeho dobrota, pracovitosť, spravodlivosť a chuť dosiahnuť vyššie ciele.
Presne ako v deň jeho narodenia pôrodná baba predpovedala: „Tento bude mať túlavé topánky.“ Na čo jeho otec vyhlásil: „Áno, ale Pán všade pôjde s ním. (str.176)
Laura Frantzová sa zamerala hlavne na rozvíjanie vzťahov. Ak by ste hľadali nejaké hlbšie myšlienky, ako to bolo napríklad v diele Získaj si jej priazeň od Tamery Alexanderovej (vrelo odporúčam), v ktorom sa poukazovalo na rasovú nenávisť a ľudskú krutosť, či v diele Hlas vo vetre (taktiež s radosťou odporúčam), kde Francine Riversová naznačovala úplný morálny úpadok ľudstva, tak nič podobné v tejto knihe naozaj nenájdete. Je to čisto príbeh o láske, intrigách a závisti, ktorá dokáže vyústiť až v nenávisť. Možno by niekoho toto zistenie sklamalo, no ja ako veľká romantička a rojko s veľkými očami milujúci šťastné konce som sa nad dielom rozplývala a moja romantická duša tancovala od šťastia. Bolo to prekrásne, romantické a k tomu všetkému som mohla spoločne s Eden hľadať aj Boha. Prahla po ňom už dávno, túžila spoznať jeho láskavú náruč a počuť jeho slová. A vtedy prišiel Silas. Šarmantný, zbožný muž.
Vyrobil aj toto? Na hlavni tejto pôsobivej zbrane chýbal štítok s menom. Otočila ju, pátrajúc po podpise, a našla ho ukrytý pod bočnou plochou. Silas Ballantyne, 1783.V srdci sa jej zachvel maličký uhlík radosti z tohto objavu. Tí, ktorí si takto sotva znateľne označujú zbraň, často cítia, že svoju zručnosť majú danú od Boha a nápadné vystavenie ich mena by znamenalo obrať ho o zásluhu na jeho diele. Keď takíto ľudia priniesli svoje pušky na opravu, otec si z nich za ich chrbtami zvyčajne robil posmech, lenže na Eden mala ich skromnosť celkom odlišný účinok.
Možno...Zrýchlil sa jej tep. Možno je tento Škót veriaci...teda niekto, kto by jej mohol rozprávať o Bohu... (str.37)
Veľmi sa mi páčilo ako autorka vzťah hrdinov a ich lásku postavila práve na spoločnej túžbe po Božom slove a samotnom Bohu. Obaja mali sny, hľadali pravý zmysel svojho bytia a vďaka Božej prítomnosti sa im naskytol úplne nový význam pojmu žiť. Pretože bez Boha sme jednoducho stratení...
Pane, buď mojím pastierom. Postaraj sa o mňa, svoju ovečku. (str.200)
Teraz si možno pomyslíte, prečo som hneď v úvode písala, že si ma príbeh nepodmanil, keď som doposiaľ písala len chválu a je cítiť, že si ma naopak získal. Áno, je pravda, že som bola z neho na jednej strane uchvátená, no to všetko trvalo presne po stranu 248.
Pomaly si zložila zásteru a zavesila ju na vešiak pri kozube.
„Mami, necítim sa dobre. Pôjdem si radšej ľahnúť.“
„Si chorá Eden?“ skúmavo si ju prezerala matka, jasné oči jej zastreli obavy.
„Neviem, čo mi je,“ odvetila Eden tak úprimne, ako len dokázala. Len ma Bolí srdce. Pre jedny hlúpe šaty...a istého oholeného muža v ľanovej košeli. (str.79)
Mala som pocit, že som sa ocitla v zlom sne. Otočila som novú stránku a odrazu všetko potemnelo. Akoby odbila polnoc, a tak ako v rozprávke o Popoluške, tak i tu všetka tá krása zmizla a nastala realita. Krutá realita, pri ktorej si Popoluška zaplakala. A priala som si plakať i ja. Tak veľmi, no ani jednu slzu som nevyronila, pretože autorka všetko pokazila a ja som ostala len otrávená a sklamaná tým, čo vykonala. Prišlo mi to ako rana pod pás. Ako keby príbeh stratil svoju nevinnosť a všetko sa zahalilo do tmavého oparu. A pritom ostávalo už iba 128 strán, ktoré sa žiaľ autorka rozhodla poriadne zamotať, avšak veľmi okato a nie príliš originálne. Preto som vedela, čo sa bude diať a len som dúfala, že si autorka vyberie z dvoch ciest práve so šťastným koncom a neprivedie tak príbeh do úplnej záhuby. Lež, pravý dôvod, prečo som posledných vyše sto strán čítala s nechuťou spočíval v tom, že Laura Frantzová úplne zabudla na charaktery svojich postáv. Zo slov sa vytratili city, a preto som v sebe nedokázala nájsť žiadnu emóciu, ktorá by odzrkadľovala situáciu, ktorá práve v knihe nastala a skutočne ma to trápilo. V takých chvíľach mi prídu samotní autori veľmi chladní, akoby sa v ich príbehu nič zlé nestalo, a práve od Laury som niečo také neočakávala. Cítila som sa oklamaná. Od toho okamihu sa spisovateľka rozhodla všetko viesť svojou predpripravenou cestou a tým príbehu sama ukradla tú ľahkosť, sviežosť a krásu, ktorou oplýval.
Oblohu preťal blesk, za ktorým nasledoval hrom hlasný ako výstrel z dela. (str.199)
V tom momente na mňa všetko pôsobilo vynútene, nedomyslené do potrebných detailov, bez známok citu či súcitu. Zdalo sa mi, že scény, ktoré nasledovali, sú len umelo vyvolané, aby nakoniec všetko získalo novú, nepeknú tvár. Celé prevedenie sa mi priečilo a podľa mňa sa to dalo poňať iným, omnoho zaujímavejším spôsobom. Skrátka, veľmi ma sklamalo, čo autorka spravila, aj keď úplný záver moje pocity a mierne nadšenie opäť oživil.
Ešte aj z diaľky ju priťahovalo hlboké zafarbenie Silasovho hlasu. Celkom sa do jeho silného škótskeho prízvuku zamilovala. Znel jej ako hudba, rovnako ako jeho hra na husliach. A prenasledoval ju všade...ak vôbec môže byť človek zbláznený do hudby ľudského hlasu...alebo huslí. (str.122)
Kováčov učeň je kvalitne napísaný, krásny historický román plný lásky, hľadania Boha a zmyslu života, kde nechýbajú tajomstvá, niektoré dokonca temné, a kde ľudská závisť, neprávosť a podlá túžba dokážu zničiť šťastie. Avšak, aj keď sa zdá všetko stratené, Boh na svoje ovečky stále myslí a nikdy ich neopustí, presne ako ani Eden a Silasa. A kam ich až privedie a čo si pre nich pripravil sa dozviete, ak si prečítate tento príbeh o pravej láske. I keď som bola rozčarovaná zo spracovania posledných sto strán, kvôli ktorým som už príbeh nedokázala vnímať tak oduševnene a moje dojmy sa úplne pokazili, i tak považujem Kováčovho učňa od Laury Frantzovej za kvalitné dielo, ktoré si určite získa nejedného čitateľa a nedočkavo bude vyčkávať ďalší diel. Popravde, na pokračovanie sa teším aj ja, len už nie s takým zápalom ako pre prvý diel. A možno budem ohromená, ktovie...nechám sa prekvapiť.
„Ty nepotrebuješ žiadnu hudbu, Eden. Potrebuješ len mňa – a ja teba.“ (str.118)
Moje hodnotenie
Poďakovanie

Veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu i527.net za poskytnutie recenzného výtlačku

Kam ďalej?

Zaujal vás historický román Kováčov učeň? Daľšie historické romány nájdete na stránke i527.net. Román Kováčov učeň si môžete zakúpiť tu: i527.net, Kumran alebo Martinus.sk.

...

12 komentárov:

  1. Tak to je skoda! U takových knih si vždy rikam,ze autor měl přestat psát. Treba La Loba je naprosto uzasny thriller a detektivka. Opravdu. Do hodnocení ale nepočítám posledních 50 stran,kdy si autorka snad delala srandu
    Ale kniha vypadá zajímavě :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nuž, bola to skutočne škoda, pretože práve tieto spomínané strany ma ochudobnili o zážitok a naozaj to vyzeralo, že budem mať novú obľúbenú knihu. Stáva sa, ale inak to bol naozaj prekrásny príbeh lásky♥^.^♥ Len tých 128 strán mi trocha tento fakt zatienili, ale inak knihu považujem za naozaj vydarené a veľmi kvalitne napísané dielo ;))
      La Loba som jakživ nikde nezbadala, no práve som si o tom niečo zistila a naozaj ma zaujala. Síce ja tieto žánre veľmi nevyhľadávam, no ak ma niečo zaujme, tak rada po tom siahnem...a väčšinou ma naozaj veľmi milo prekvapia :D Takže vďaka za tip ;))
      Maj sa krásne♥

      Odstrániť
  2. Uvažovala som o tom, že by som po knižke siahla aj ja, pretože som na ňu videla len samú chválu. Ale som rada, že do toho vďaka tebe nepôjdem s priveľkým nadšením a radšej sa nechám milo prekvapiť, než ako by som mala byť sklamaná. :) Skvelá recenzia a ako vždy doplnená krásnymi obrázkami. 😍 :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ó, určite siahni ^.^ Ak si veľká romantička, tak toto je pravý príbeh aj pre teba :D Ako som písala, moja romantická duša tancovala, bolo to nádherné...no len do tých osudných strán :/ Ale inak to bolo vážne krásne dielo, dúfam, že si ťa taktiež získa a možno ti ani nebude vadiť to, čo mne...veď ako sa hovorí, 100 ľudí, 100 chutí ;)
      A ďakujem krásne♥^.^♥ Poznám viacero stránok, kde sú fotografie zadarmo bez povinnosti uvádzania zdroja, no i tak sú najkrajšie na stránke unsplash.com ;)
      Maj sa krásne♥

      Odstrániť
  3. Jeej, pozerám že si zvolila nový vzhľad aj pre recenzie?:) Neviem či to je len pre tentokrát alebo v tomto štýle budeš pokračovať aj naďalej, no veľmi sa mi to páči.♥ Všetky tie obrázky a nádherné úryvky z knihy tak krásne dopĺňajú Tvoje slová....alebo je to skôr naopak? Zakaždým vieš zvoliť tak nádhernú kompozíciu slov, až sa človek pri čítaní Tvojich recenzií priam vznáša. Teraz neviem, či si ma viac navnadila na čítanie tohto článku stále dokola alebo na samotnú knihu.:D A to aj napriek tomu čo sa udialo v Tvojom prípade od strany 248. Každopádne, na knihu sa veľmi teším aj keď moje očakávania budem držať na uzde.:) Prajem Ti krásny zvyšok dňa. vytešovať keďže viem, čo ma asi čaká, no aj tak. Nádherná recenzia Mony.♥ Prajem krásny zvyšok dňa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Júj, Veronika, ty si taká zlatá...však ja z toľkej chvály úplne spyšniem :D Ďakujem, ďakujem, veľmi si vážim tvoje slová♥♥♥, pochvalu a všetko, tak si mi zlepšila tento upršaný deň♥^.^♥
      Joj, ja ani neviem, čo ti napísať, úplne si ma týmto komentárom dostala :D Keď som robila nový vzhľad blogu, tak som si povedala, že by som mohla aj niečím pozmeniť recenzie. A tak som hľadala nejaké HTML alebo CSS kódy pre citácie a našla som presne to, čo som hľadala. Mám v pláne do budúcna prísť s článkami ohľadom týchto malinkých vychytávok, čo sa týka vzhľadu blogu, či článkov...tie CSS a HTML kódy robia zázraka :D
      Mňa si kniha naozaj získala. Síce som čakala niečo hlbšie zamerané, no i tak moja romantická duša bola úplne nadšená♥ Dúfam, že si podmaní aj teba ;) Budem netrpezlivo vyčkávať tvoju recenziu ^.^ A aj ty sa maj krásne a ešte raz preveliká vďaka, neskutočne si to vážim...ďakujem z celého srdca❤❤❤

      Odstrániť
  4. Ach, Mony- súhlasím so všetkým. Úplne so všetkým. Pri niektorých úryvkoch recenzie mám pocit, ako keby si mi rozprávala z duše. Na jednej strane som smutná, že príbeh nenaplnil naše očakávania, no na druhej ma aspoň trochu utešuje to, že v tom nie som sama. Občas mám pocit, že som až príliš náročná a všetko len skritizujem. :D Áno, áno, áno. Od strany 248.. to čo bolo? Myslela som, že vyletím z kože. Všetko mi začalo pripadať strojené a silené. Kniha sa mi ku koncu čítala ťažko, mala som pocit, že ju ani nedočítam. Prestala som veriť slovám, ktorým som predtým verila. Ako vidím, nie som v tom sama. :) Vďaka Tvojej recenzii aspoň nemám výčitky. :) Súhlasím s Veronikou. Tvoje recenzie sú krásne a to ako čaruješ so slovami, ach💚. Nemáš v pláne byť spisovateľkou? Verím, že by Ti to išlo dokonale. :) Maj sa krásne a teším sa na ďalšie spoločné výtlačky a recenzie. 💚💚

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bleise, my sme sa úplne zhodli a naozaj ma to teší, pretože ako i ty píšeš, nie sme teraz v tom samé :D Aj ja som si myslela, že som zas moc náročná, ale ako vidím, obe máme takmer rovnaký názor a na tom už niečo bude...
      Ani nevrav, od tej strany som nemohla uveriť tomu, čo sa deje. Joj, kiežby to bolo inak podané alebo s väčším citom. A taktiež som knihu ledva dočítala, ale našťastie, že to skončilo tak, ako to skončilo, inak by som sa vážne nahnevala :D Ale musím uznať, že moja romantická duša sa z knihy naozaj tešila a vážne si ma získala, len tých posledných sto strán to pokazilo. Nič to, stalo sa, no pokračovanie si nenechám ujsť :)) Možno ma Laura vážne prekvapí :D
      Júj, a ďakujem krásne♥^.^♥ Dnes budem vážne chodiť ako pyšný páv po vašich krásnych slovách :D Ďakujem, nesmierne si to vážim❤❤❤ A byť spisovateľkou? Joj, to sú vysoké ambície, ale tá predstava sa mi neskutočne páči :D
      Aj ty sa maj krásne a som naozaj zvedavá, aké spoločné knihy nás ešte čakajú :D ;))

      Odstrániť
  5. Výborná recenze :) O knize slyším poprvé a hned mě zaujala :) Vypadá to na originální dílo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne♥^.^♥ Knižka je to naozaj zaujímavá a na pohľad prekrásna ;)) Je to vskutku kvalitný román, len od istého úseku som bola z neho sklamaná, ale i tak, získal si ma ;)

      Odstrániť
  6. Moc pěkná recenze. O knížce jsem také neslyšela, ale vypadá moc dobře a klidně bych se do ní s chutí pustila (i přes to, že tě poslední stránky rozčarovaly - ten pocit znám, kolikrát se mi totiž stalo, že bych někdy několik stránek zcela vymazala) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne♥^.^♥ To je jediný zápor knihy, aj keď dosť veľký, no naozaj to bolo krásne dielo...och, a tá obálka♥♥♥ Ak sa k tebe niekedy kniha dostane, tak už vopred prajem príjemné čítanie...maj sa krásne ;)

      Odstrániť