12. marca 2017

Cinder/Marissa Meyerová

Originálny názov: Cinder
Goodreads: 4,15 (93%)
Diel: prvý
 Počet strán: 400
Jazyk: český
Väzba: mäkká
Vydavateľstvo: Egmont (2012)

Anotácia

Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.

Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta“, kterou dosud nikdo nepřežil. Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného. Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet...
(zdroj)

...prevrátila som poslednú stránku, zazneli posledné slová. Koniec. Príbeh doznel a ja som čakala. Čakala ten pocit nadšenia, ohúrenia a nedočkavosti po ďalšom diele...
Keď som sa rozhodla prečítať si prvú časť všetkými milovanej série Měsíční kroniky, Cinder, tak som ju otvárala s veľkou nádejou, aj keď mi bolo jasné, že ma čaká young adult príbeh. Viete, s týmto žánrom si už dávno netykáme, no vďaka talentovaným recenzantom, ktorí to so slovami jednoducho vedia a ktorí tento žáner s radosťou prezentujú na svojich blogoch, sa predsa len prichytím pri tom, ako nad týmito knihami reálne uvažujem (a vďaka tomu som mohla spoznať naozaj krásne YA knihy ako bolo Dám ti aj slnko, Šťastná sedmička, Jednou ano, dvakrát ne, či Vymyslela som si ťa, na ktorú ma navnadila Veronika. Pozdravujem 😊). A podobne to bolo aj pri Měsíčních kronikách. Keď som totižto po prvýkrát zbadala Cinder, tak som ostala ako omráčená. A rovnaký stav zaskočenia prišiel aj v tom okamihu, keď som postupne začínala spoznávať všetky časti tejto série. Neviem, čím ma tak upútali. Svojimi obálkami? Anotáciami? Či tým nápadom retellingu klasických a prekrásnych, svetu známych rozprávok, ktorých dej autorka vsadila do ďalekej budúcnosti? Neviem. Naozaj netuším, no myslím, že sa asi nakoniec všetky tieto faktory spojili do jednej, neobyčajne zaujímavej predstavy, ktorá ma jednoducho utvrdila v tom, že ju musím vlastniť i ja. A jedného dňa sa tak aj stalo. Moja skromná knihovníčka bola obohatená o túto napohľad nádhernú sériu, ktorá ma zakaždým, keď som okolo nej prechádzala, tichučkým hláskom prosila, nech jej dám už konečne šancu vyrozprávať svoj príbeh. Nakoniec som jej prosbe vyhovela a ako som spomínala hneď v úvode, brala som ju do rúk s veľkou nádejou a očakávaním a...a skrátka som si priala, aby si získala i mňa.

Prevrátila som poslednú stránku, začula posledné slová. Koniec. Príbeh doznel a ja som čakala. Čakala ten pocit nadšenia, ohúrenia a nedočkavosti po ďalšom diele. Nič. Neprišla žiadna túžba. Žiadna! Nechápala som, čo sa deje. Žeby som celý čas čítala nepozorne? Nie, hlúposť. Veď som si dobre pamätala ako sa mi páčil autorkin svet.

Budúcnosť, plná technických vymožeností, prostredie Nového Pekingu, mnoho zaujímavých postáv s krásne vykreslenými charaktermi a k tomu akýsi závan fantasy vďaka nápadu s mesačnými ľuďmi. Obdivovala som tajomstvá, ktoré sa v knihe vyskytli a ich rozuzlenia, ktoré aj napriek tomu, že bol príbeh predvídateľný, občas vedeli naozaj šokovať. Príbeh nebol vôbec plytkým, povrchným, ale mal v sebe cit, napätie, humor, lásku aj nenávisť. Niesol v sebe dokonca i hlbšie myšlienky a poukazoval na veľa problémov ako sú napríklad rasizmus, ťažké politické rozhodnutia, či neriešiteľná situácia so smrteľným vírusom. Marissa sa nevenovala len dievčenským snom a túžbam, ale prekvapivo šla do hĺbky, a tak príbeh nabral zaujímavé rozmery. Všetko bolo premyslené a záhadné a som si istá, že ďalšie diely prídu s novými nezvyčajnými a možno aj dychberúcimi rozuzleniami. No bodaj by nie! Veď už len prvý diel všetkému nasvedčoval. Tak prečo nie som nadšená, keď z mojich myšlienok je jasné, že si ma kniha získala? Prečo sa moja myseľ hneď po dočítaní akoby zablokovala, stratila spojenie s príbehom knihy a mne tak ostali len strohé spomienky? Nerozumiem tomu, no možno vo mne nedokázala vyvolať "wau efekt" z toho dôvodu, že už k  YA proste nemám veľký vzťah aj keď seba samú snažím presvedčiť o opaku. A to je naozaj zvláštne. I keď tento žáner už veľmi neobľubujem, no i tak s ním nechcem navždy stratiť kontakt. Možno som už z neho na jednej strane „vyrástla“ alebo neviem ako inak tento stav opísať, ale skrátka, prestávam voči nemu prechovávať sympatie. Na jednej strane som veľmi rada, že som si knihu prečítala a že ju mám doma, no na druhej ma pokračovanie až tak neláka, necítim potrebu zistiť ako čo dopadne.

Cinder sa mi páčila, naozaj, preto ju hodnotím štyrmi bodmi, ale tým to končí. Viac už voči nej nepociťujem. Bola to pekná zastávka v young adult svete a chápem, prečo sú tínedžeri z nej celí bez seba a uznávam, že právom. Knihu osobne odporúčam, ale nemôžem tvrdiť, že by to bolo to najlepšie, čo som kedy čítala. Keď sa tak nad tým zamyslím, možno by som zmenila mnoho svojich názorov na veľa YA kníh, ktoré som kedysi pokladala za úchvatné. Je to skrátka vekom, to človek nezmení, ale musím uznať, že tento žáner dokáže stále prekvapiť.

Možno si myslíte, že som vlastne ostala z knihy sklamaná, ale to nie je pravda. Sama neviem, aké pocity sa vo mne odkrývajú, keď si spomeniem na Cinder. Je to zvláštny, kolísavý pocit.

Na záver poviem, že kúpu kníh neľutujem. Sú originálne, aj keď som čítala len prvý diel, no vďaka nemu môžem predvídať, aká vyhliadka ma s ostatnými časťami čaká a nevyzerá to vôbec zle. Je to nový svet, s neočakávateľnými zastávkami a Marissa si obdiv rozhodne zaslúži. A ak ste s YA taktiež na tenkom ľade, podobne ako aj ja sama, tak vám môžem povedať, že u Cinder sa neprepadnete do chladnej studenej vody. Naopak, je to príbeh, od ktorého síce nečakajte veľa, no ani ho nepodceňujte, pretože verte či nie, dokáže prekvapiť. Aj nás, ktorí majú voči tomuto žánru predsudky...
Moje hodnotenie
...

14 komentárov:

  1. Pěkná recenze, vážím si Tvého názoru :) Máš pravdu, že se člověk časem mění a jeho požadavky na literaturu rostou. Často se stává, že čtenáři mají různorodé pocity z knihy, která je celou dobu velmi opěvovaná a vynášená pomalu až do nebes - což Cinder je. Mně osobně se moc líbila, ale je dobře, že každý máme jiný názor. Povedená recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne, Ailin♥^.^♥ Nuž, mne niekedy pripadá, že začínam byť akási až príliš náročná :D Ale Cinder bola naozaj vydarená kniha, len mám stále z nej ten kolísavý pocit :) Ako sa hovorí, 100 ľudí, 100 chutí...ešte raz veľmi pekne ďakujem za tvoj krásny komentár aj pochvalu, maj sa krásne♥

      Odstrániť
  2. Mony, recenze je úplně skvělá a jsem ráda, že slyším i jiné názory než "je to úchvatné, tečka". Zároveň si vážím toho, že svoje názory odůvodňuješ a probíráš je z různých stran, někdy mi tohle v recenzích chybí, protože je sice fajn se dozvědět, že se kniha líbila, nebo ne - ale já chci taky vědět proč, protože co vadí jinému, nemusí překážet mně. Zkrátka a dobře jsi mi hodně pomohla v mém neustálém váhání. Já už dávno nejsem YA cílovka a máloco z tohoto žánru mě osloví. Proto tuším, že můj neurčitý podezřívavý pocit vůči Měsíčním kronikám je správný. Zatím je tedy nechám být, jako jsem je nechávala pěkných pár měsíců, a uvidím, zda někdy přijde ten moment, kdy budu vědět, že je chci.
    Díky díky díky za opravdu parádní recenzi a měj se moc krásně! ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ó, ďakujem Kristýnka za taký nádherný komentár aj pochvalu, nesmierne si to vážim♥^.^♥ K YA pristupujem podobne, veľmi opatrne a nedôverčivo, pretože ma z tohto žánru už nedokáže len tak niečo nadchnúť. Pravdaže, prídu výnimky, za ktoré som doteraz vďačná, pretože boli nádherné, no poväčšine je to sklamanie :/ A Cinder bola naozaj dobrá kniha, len si s ňou stále nie som istá. Ale nápad a originalita, z ktorou Marissa prišla je vážne úchvatný a myslím, že ak predsa len jedného dňa dáš tejto sérii šancu, sklamaná nebudeš. Ani ja nie som, no nie som ani nadšená, neviem ako na tom vlastne som :D
      A ja naozaj ďakujem za tvoj komentár, veľmi potešil...maj sa krásne♥

      Odstrániť
  3. Moc hezky napsané! Já teda patřím k těm, komu se MK líbily. Taky netvrdím, že to je nejlepší, co jsem četla, ale opravdu mě baví a ten svět se mi líbí. Na YA už taky nejsem cílovka - docela dlouho :) - ale strašně ráda při nich odpočívám, tak nějak mě odtáhnou od všedních starostí.
    Každopádně tvoje recenze je opravdu dobře napsaná!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Júj, ďakujem krásne, Katka♥^.^♥ Aj mne sa Cinder páčila, no necítila som k nej až také puto, ako ostatní :) Ale máš pravdu, pri YA si človek krásne oddýchne, preto nie je vážne na škodu po nich siahnuť :D A čo sa týka toho sveta, s ktorým Marissa prišla, tak s ním som na tom rovnako, veľmi sa mi páčil. Preto rada siahnem aj po ďalších častiach tejto série, no kedy, to ani sama neviem....
      Ešte raz veľmi pekne ďakujem, maj sa krásne♥

      Odstrániť
  4. Juuuj, veľmi sa teším tomu, že si ťa kniha Vymyslela som si ťa dokázala získať.♥ O to viac keď viem, že sa radí medzi žáner, ktorý nepatrí medzi Tvoj obľúbený a predsa len motyka vystrelila.;)
    Čo sa týka série Měsíční kroniky - už neuveriteľne dlho o nej tajne snívam, no až doteraz ma stále odradzoval fakt, že nebola preložená do slovenčiny a na angličtinu zatiaľ nemám dostatok voľného času ...a ani náladu. Každopádne, aj napriek tomu, že si sama zmätená vlastnými pocitmi voči tejto knihe, recenzia je napísaná tak dobre, že si ma prinútila prehodnotiť môj názor ohľadom českého vydania.:D Och neviem sa dočkať dňa, kedy sa k tejto sérii naozaj prepracujem (v ktoromkoľvek jazyku). Taktiež dúfam, že ďalšie diely ťa dokážu upútať už bez toho, aby si po dočítaní musela premýšľať nad tým, či sa chceš púšťať do ďalšieho dielu alebo nie a rovno po ňom siahla.;)
    P.S.: Klobúk dole za to, že si to s tou recenziou nevzdala ani keď sa s tebou osud tak kruto zahrával, ja by som sa asi zrútila.:D Naozaj ...vau, stálo to za to a Tvoja snaha určite nevyšla navnivoč.;) Prajem krásny zvyšok dňa.♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A to len vďaka tebe :D Kebyže na ňu nenapíšeš recenziu a nepošlem mi ju, tak by som bola skutočne ochudobnená o krásnu YA ^.^ Mám ju veľmi rada a určite sa k nej chcem vrátiť, aby som konečne na ňu napísala recenziu ;)
      Júj, to som naozaj rada♥ Ono, táto séria by sa ti určite neskutočne páčila, tomu verím. Je to originálne a vážne vydarené, len sa poponáhľaj, pretože sa opäť vypredáva! Ja som minule hľadala Cinder a už ju zohnať len v dvoch obchodoch...tá séria má vážne obrovský úspech. A mne sa vážne prvá časť páčila, no ten kolísavý pocit ostáva :D Ale bolo to príjemné čítanie :))
      Ani mi nevrav, myslela som si, že ma vážne porazí :D Až päť recenzií! Sama sebe sa čudujem, že som to s ňou nevzdala, no akosi som cítila potrebu sa vypísať a podeliť sa o svoj názor :) A som rada, že ti to pomohlo sa rozhodnúť, či po knihách siahnuť. Verím, že by sa ti nesmierne páčili ;)
      Ešte raz preveľká vďaka a maj sa krásne♥

      Odstrániť
  5. Skvelá recenzia! O Mesačných kronikách počúvam snáď všade. Úplne všade. Všetci recenzanti sú z nej úplne nadšení. Som však rada, že som natrafila aj na takýto názor.
    Strašne som smutné, že séria nie je vydaná v slovenčine a bohvie, či bude. Dúfam, že sa dočkám. Ako píšeš vidím, že YA nie je tvoj obľúbenec a kniha získala 4 bodíky. :) Tak potom to beriem ako dobré znamenie pre knihu. :D Aj keď škoda, že nezaznel ten super efekt "Zbláznim sa, keď sa hneď nevrhnem na pokračovanie" :D. Dúfam však, že raz určite. Ďakujem za takýto názor. Avšak knihe chcem dať určite šancu. Samozrejme, ani netuším kedy. Tých kníh je toľko, že až a k tomu som rada, že popri škole stíham čítať recenzáky a povinnú literatúru. :D Maj sa krásne! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne, Bleise♥^.^♥ Nuž, podľa mňa sa slovenského vydania nedočkáme :/ Je to veľmi populárna séria a nechápem, prečo ju u nás stále nevydali, no podľa mňa sa tak ani nechystá. No v češtine sa nečítala zle, ja som si ju celkom užila :) A je to dobré znamenie :D Ja fakt YA už veľmi nemusím, no Měsíčny kroniky som si veľmi chcela prečítať. Síce som nebola zo Cinder nadšená tak ako ostatný, ale páčila sa mi a tie 4 body si určite zaslúži. A dúfam, že sa raz k nej dostaneš, verím, že sa ti bude páčiť ^.^ Aj ty sa maj krásne a ďakujem ešte raz♥

      Odstrániť
  6. Na tuto knihu se chystám, tak jsem moc zvědavá. Miluju fantasy a sci-fi a tohle je prostě zase něco trošku jiného. Fajn recenze. :)

    OdpovedaťOdstrániť