Když Bůh mlčí/Pete Greig

Originálny názov: God on Mute: Engaging the Silence of Unanswered Prayer
Goodreads: 4, 40 (99%)
 Počet strán: 416
Jazyk: český
Väzba: mäkká
Vydavateľstvo: Rosa (2016)

Anotácia
Tato kniha byla zrozena z veliké bolesti i úžasu nad Boží mocí. Zatímco globální modlitební hnutí, které založil, ovlivňuje množství lidí po celém světě, jeho vlastní žena bojuje o život s těžkou nemocí.Pete Greig zápasí s temnou stranou modlitby a přichází s těžce získanou zprávou o naději, s útěchou a hlubokým biblickým povzbuzením pro všechny, kdo trpí v tichu Božího mlčení.
Pete Greig je teolog a misijní průkopník žijící ve městě Guildford v Anglii. Časopisem Relevant byl zařazen mezi TOP 50 „revolučních lídrů“ své generace. V roce 1999 spoluzaložil ekumenické hnutí Modlitby 24-7, které se postupně rozšířilo do více než třetiny zemí světa. Modlitby 24-7 si díky inovativnímu přístupu k misii a křesťanské spiritualitě získaly pozornost mnoha sekulárních médií od Reader's Digest po Rolling Stone. (zdroj)
...keď Boh mlčí, neznamená to, že mu na nás nezáleží...
(zdroj)
Koľkokrát v našom živote sme Bohu položili vyčítavé otázky v znení: 
»Pane, prečo práve ja?«
»Prečo si to dopustil?«
Alebo pri pohľade na svet a všetko to, čo sa v ňom deje: živelné katastrofy, vojny teroristické útoky…
»Ako sa môžeš na to pozerať?«
»Prečo nezasiahneš a namiesto toho iba mlčíš?«
Chápem každú takto položenú otázku, pretože je zrodená z veľkého žiaľu, bolesti, sklamania a hnevu, voči tomu, ktorému sme tak veľmi dôverovali a zdá sa nám, že nás opustil. Avšak, keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, objaví sa jeden fakt. Za všetko, čo sa vo svete deje nemôže len Boh, ale aj my sami. Vždy je ľahšie obviniť práve Jeho ako čeliť vlastným chybám a zlyhaniam. 
Vo filme Colette zaznela veľmi zaujímavá myšlienka: Boh stvoril človeka a človek stvoril koncentračný tábor. A presne tak to je. Máme slobodnú vôľu, ktorú akceptuje nielen Boh, ale i diabol a je len na nás, na akú stranu sa prikloníme. Naše rozhodnutie ovplyvní ďalších ľudí a spustí sa nekonečný kolobeh udalostí. Preto si myslím, že Boha nemôžeme viniť za všetko zlé, čo sa deje vo svete. On počúva a jedinou zbraňou voči všetkému zlu je úpenlivá modlitba. 
»Modlitba?«
»Tá, ktorá mala zachrániť život môjmu blízkemu, no priniesla len smrť?«
»Tá, ktorá mala pomôcť rúcajúcemu sa manželstvu, ktoré sa nakoniec aj tak rozpadlo?«
»Tá, ktorá mala obrátiť známeho opäť k Bohu, no jeho činy sú rovnako skazené ako aj predtým?«
»Tá, ktorá aj tak nikdy nebude vypočutá?«
Otázky, mnoho otázok plných hnevu, ale verte mi, že keď Boh mlčí, neznamená to, že mu na nás nezáleží. Práve autor Pete Greig dokáže toto tvrdenie potvrdiť. Vo svojej knihe Když Bůh mlčí rozoberá mnoho ťaživých a nepríjemných otázok, ktoré si kladie nejeden kresťan. Sú to príbehy zo skutočného života, patriace reálnym ľuďom a ťažko sa v nich hľadá Boží zámer. Avšak, Božia vôľa je často nepochopiteľná a Jeho zmýšľanie prevyšuje naše vlastné. No autor sa predsa len pokúsil priniesť nový pohľad na nevypočuté modlitby a podarilo sa mu to naozaj obdivuhodne. Muselo mu to dať mnoho námahy, síl no nakoniec zo všetkého toho úsilia vznikla úžasná kniha, ktorá pomôže každému kresťanovi s pohasínajúcou vierou, alebo tomu, kto už Boha nemôže ani vystáť. 
(zdroj)
Z počiatku som však mala veľké problémy sa do diela začítať. Prišlo mi veľmi zložito napísané a neskôr sa akoby jedna myšlienka rozoberala tisícmi ďalšími spôsobmi, čo teda čitateľský zážitok iba kazilo. V niektorých prípadoch sa mi nedostalo dostatočného vysvetlenie a Boh nevyznel práve najlepšie, pritom si to nezaslúžil. Zaoberať sa nevypočutými modlitbami chce skutočnú guráž. A k tomu ešte ukázať, že Boh je stále s nami aj napriek tomu, že všetko hovorí o opaku je naozaj ťažká úloha. No všetko to poukazuje na silnú vieru autora, ktorý si sám veľa vytrpel a Boha dokonca tiež zaprel. Ľudia sú však skeptickí a často ufrflaní, no vďaka faktu, že si Pete sám prešiel, ako píše, Getsemanskou záhradou, bude ľuďom jeho tvrdenie o to bližšie. Či sa to autorovi podarilo, musí každý posúdiť sám. Podľa mňa v istom ohľade áno, ale v niektorých prípadoch som zastávala iný názor, a preto som s ním nemohla sympatizovať. Avšak, dielo je naozaj nevšedné a zároveň povzbudivé a možno vám práve táto kniha pomôže aspoň sčasti pochopiť nášho Nebeského Otca. 
Vedomie, že Boh na nás neustále myslí je neuveriteľne nádherné a aj napriek tomu, že sa naňho budeme hnevať, urážať Ho, či dokonca nenávidieť za nesplnené modlitby, i tak nás ľúbi a len on vie, že nám namiesto nesplnených želaní prinesie omnoho viac, akoby sme si kedy mohli predstaviť… A to je dôkaz pravej lásky – čo viac si môžeme priať?
Moje hodnotenie
Poďakovanie
Recenzia písaná pre stránku Dobré čítanie, ktorú nájdete TU a týmto im veľmi pekne ďakujem za recenzný výtlačok. Knihu si môžete zakúpiť TU.

4 komentárov:

  1. Och Mony, to si krásne napísala ♥. Aj ja Bohu často kladiem otázky typu Prečo práce ja?. Ale máš pravdu. Za to čo sa deje nemôže Boh, ale my. Ja mám citlivú dušu. Každý druhý deň mám od sĺz zmáčané líca. Škaredé pohľady, či zvýšený hlas. Len tieto maličkosti a už ma v očiach štípu slzy. A obviňujem z toho nesprávne osoby alebo niekedy dokonca aj Boha. Ale to sa po tejto recenzii skončí. Žiadne slzy žiadne obviňovanie! Odteraz sa budem snažiť problémom postaviť a nie za nich niekoho obviňovať. Aj keď som čítala túto tvoju nádhernú a úprimnú recenziu, tak sa mi tisli slzy do očí. Z dojatia. Pretože máš pravdu, Mony. Má nás rad a naše obviňovanie si nezaslúži!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za takýto nádherný a úprimný komentár, Julka♥♥♥ Akoby som videla seba...i mňa rozcíti takmer všetko a Boha som sa veľakrát pýtala, prečo mám takú povahu akú mám...načo je dobrá? Veď mi nič nedá, len starosti. Avšak, práve vďaka tejto povahe som sa často vyvarovala mnohým problémom a zlým veciam :) A Boh za nič nemôže, presne tak...je to naše rozhodnutie ako budeme kráčať našim životom a či budeme počúvať jeho tichý hlas, ktorý nás vedie tým správnym smerom ;) Ľúbi nás a len on vie, čo je pre nás dobré...to je tá pravá a nekonečná láska♥

      Odstrániť
  2. Toto je krásne napísané. I ja som si s tým prechádzala. Raz keď som bola zúfala, tiež som si kládla otázku prečo ja. Ale to čo sa mi prihodilo nie je až také zlé ako som to brala ja, ale položilo ma to spočiatku. Nuž teraz viem, že ma to len posilnilo a že boli pri mne. Hoci je vo mne i veľa hriechu, no stále viem že je pri mne, len ho už tak necitím. Miluje nás a keď sa modlím z úprimného srdca, a pokorou prosím a z očí sa mi tisnú slzy a na perách mám úsmev, tak viem že je to jeho znamenie, že ma utešuje a hladká po vlasoch. A aj mi odpovie. Keď som nevedela rozhodnúť, váhala som a nevyšlo mi to čo som ja chcela prišla mi do rúk jedna kartička, úplne náhodne, na ktorej stálo: "Ak sa nestane to čo chceme, tak sa stane to, čo je pre nás najlepšie." Sv. T. Akvinský A takýmto spôsobom mi Pán Boh odpovedal na moje otázky prečo ja. A vždy mi tak odpovie a ja to vycítim, že je to jeho práca. No nie je skvelý ?!:) Boh odpovedá na modlitby a aj plní naše prosby, ale nie tak ako si to my predstavujeme. :) Určite bude taká kniha len povzbudením a zatrpknutým aspoň takým vysvetlením. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem♥^.^♥ Súhlasím, Boh je skvelý!!! :D Myslím, že takýmito krízami prechádza každý z nás a Boh si od nás vypočuje nejedného obviňujúceho slovka :/ Ale aj napriek tomu, stojí vždy pri nás. A máš pravdu, počuje naše prosby, ktoré sa však plnia, len úplne inak akoby sme chceli, pretože len On vie, čo je pre koho to pravé :) Keby že nie som kresťan, tak sa asi v tomto svete zbláznim...môžem sa vyžalovať mame, otcovi, sestre i bratovi, ale nie je to to isté, ako keď sa zverím práve Jemu alebo Panne Márií. Je úžasné byť Božím dieťaťom♥ A ďakujem za tvoj krásny, úprimný a povzbudivý komentár, veľmi si to vážim♥♥♥

      Odstrániť

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »
© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.