31. augusta 2016

Odlúčení/Lynn Austinová

Originálny názov: While We´re Far Apart
Goodreads: 4,13 (97%)
 Počet strán: 416
Jazyk: slovenský
Väzba: mäkká
Vydavateľstvo: Kumran (2016)

Anotácia
Na začiatku sa Penny Goodrichová zaľúbila do Eddieho Shaffera, a keď sa naskytla šanca, využila ju, aby sa mohla stať súčasťou jeho života. Začalo sa to nádejou, že aj on bude milovať ju a možno ju raz požiada o ruku. Ale toto semienko nádeje nekontrolovateľne prerástlo do prekvapivého a zamotaného príbehu, odhalilo tajomstvá a úplne zmenilo jej život. Ocenená autorka Lynn Austinová zručne a citlivo opisuje dlhé obdobie čakania na blízkych, ktorí sú na fronte... a tiež neočakávané zázraky, ktoré zjavujú prítomnosť a lásku Boha dokonca aj vtedy, keď mlčí. „Dej príbehu sa odohráva striedavo v židovskej časti Brooklynu a v maďarskej Budapešti práve v čase, keď sa svet zmieta uprostred hrôz druhej svetovej vojny. Pred našimi očami sa postupne rozplietajú príbehy troch rodín, ktorých osudy zviedla dokopy práve tragédia a bolesť.“ (zdroj)
...dychtivo som otáčala jednu stránku za druhou, len aby som sa dozvedela, ako to s mojimi knižnými priateľmi nakoniec dopadne...
(zdroj)
Čo vo vás vyvoláva slovo ´odlúčenie´? Možno zvieravý pocit prameniaci z tiesnivých  obáv o blízkeho, o ktorom už veľmi dlhú dobu nič neviete. Alebo je to prípad, keď vám zo života nútene vytrhnú milovanú osobu a vy máte strach, že ju už nikdy nestretnete, neobjímete a nepocítite jej blízkosť. No môže ísť aj o dobrovoľné odlúčenie, keď sa niekto rozhodne preťať spoločné puto s osobou, na ktorú zanevrel. A presne tieto tri príklady sa zlievajú do jedného príbehu talentovanej Lynn Austinovej s názvom Odlúčení. 
V časoch, keď k sebe vojna násilne hnala mladých, niekým milovaných mužov, sa váš blízky nepochopiteľne rozhodne narukovať z vlastnej vôle. V takýchto ťažkých chvíľach nádej i viera pohasínajú a ten, ktorému ste verili, že má moc zastaviť to, vás sklamal. Vtedy vás hnev dobrovoľne odlúči od Boha, ktorý akoby v tom čase iba mlčal a bolo mu jedno, čo sa s kým stane. Tak je to i v tomto príbehu, kde sa prepletú tri životy, troch odlišných ľudí, ktorým vojna nie len vzala, ale napočudovanie aj dala. Zoznámite sa s mladou Penny Goodrichovou, ktorá nemá takmer žiadne sebavedomie a myslí si o sebe, že je neschopná. Bodaj by nie, keď jej to rodičia celý život vykrikovali priamo do tváre a milého, povzbudivého či pochvalného slovka sa jej nedostalo. Avšak láska robí divy a to je i dôvod, prečo sa rozhodne starať o deti muža, ktorého od malička miluje, kým bude na vojne. Zaslepená sa chytá tejto príležitosti ako topiaci slamky, a v nádeji dúfa, že sa môže všetko zmeniť. On si ju všimne, zaľúbi sa do nej, vezmú sa a jej detský sen sa stane skutočným. No nebol to príliš unáhlený krok? A je vôbec to, čo k nemu cíti skutočne pravá láska? 
Ďalej prichádza na rad Ester, 12-ročné dievča, dcéra Eddieho Shaffera, ktorý sa kvôli obrovskému prázdnu, spôsobného žiaľom za milovanou manželkou odhodlá k strašnému kroku. Smútok, ktorý ho už priam dusí ho donúti  odísť preč do zúrivej vojny a nechať ju i jej brata s Penny, tou nudnou Penny Goodrichovou. Esterin život sa mení a myšlienka, že iná žena nahrádza miesto ich matky je neznesiteľná, presne ako aj strach o vlastného otca. Odlúčenie od otca, spôsobí odlúčenie od Boha a nik nedokáže odpovedať na jej otázky: Prečo by som sa mala modliť? Načo je dobrý Boh, keď ma aj tak nevyslyší? Prečo otecko narukoval do vojny a nechal nás tu s ňou? A prečo si Boh vzal mamičku tak skoro, nemá dosť anjelov v nebi?
(zdroj)
A nakoniec je tu pán Jakob Mendel, Žid, ktorý prišiel pred rokom o svoju manželku a tým aj vieru v Boha, teda v Hašema, ako mu hovoria židia. O to viac sa naňho hnevá, lebo jeho jediný syn je niekde vo vojne zmietanej Európe s manželkou a dcérou, ktoré ešte osobne nikdy nevidel. Jeho vnúča, nevesta a syn i ostatní príbuzní sú nezvestní. Nik neodpisuje na jeho listy a tie strašné správy o tom, ako sa správajú k Židom v Európe ho ešte väčšmi znepokojujú a strach mu zožiera srdce i dušu. Na čo je Hašem, keď nezasiahne? Nevidí tu krivdu? Na čo si, tak načo, keď iba mlčíš? 
Lynn Austinová si vybrala ťažkú tému vsadenú do čias druhej svetovej vojny a o to ťažšiu, pretože svojou knihou chce ukázať, že napriek tomu, že sa zdá, že Boh v tých ťaživých časoch mlčí, neznamená to, že na nás zabudol. Ako sa píše na zadnej strane obalu knihy, autorka naozaj citlivo opisuje trýznivé čakanie na svojich blízkych a hlavne poukazuje ako je Boh stále pri nás a vidí našu krivdu. Musím povedať, že som si Austinovú obľúbila hneď po pár stránkach a očarila ma svojim citom pre písanie. Píše nádherne, okúzľujúco až čarovne a všetky tie slová ožívajú na stránkach knihy, presne ako aj hlavní hrdinovia. Niekedy som mala pocit, že sa písmená zlejú do jedného veľkého víru, z ktorého sa vynorí ruka, aby ma stiahla do samotného príbehu. Totižto, jej príbeh bol neuveriteľne skutočný a postavy krásne vykreslené, s citlivou dušou ukrytou pod ich vonkajšou schránkou. Boli mi ako dôverní priatelia, ktorých som poznala tak dobre, že ich pocity boli i mojimi a šťastie, smútok, hnev, či radosť som zdieľala spolu s nimi. A tým si ma táto Pani spisovateľka získala najväčšmi. Pre mňa to bol prekrásny príbeh o láske, Bohu, no najmä o priateľstve, tom nesmrteľnom pravom priateľstve.
(zdroj)
 
Kniha poukazovala najmä na bolesť a už tak často spomínané odlúčenie od blízkych. A aj keď som nebola v jadre vojny, cítila som ju až priveľmi intenzívne. Priblížili mi ju listy od syna pána Mendela, pri ktorých som zakaždým plakala a nechápala ako je možné, že svet bol svedkom toľkých hrôz a aj tak sa stále nepoučil
Čítať tento príbeh bolo pre mňa zážitkom, nadchol ma, držal v strachu i napätí a dokázal ma nielen rozplakať ale i potešiť. I keď musím priznať, že mi niekde chýbali rozvinuté vzťahy alebo hlbšie vykreslenie istých okamihov, čo spôsobilo, že som nemala dostatočný prehľad. Niekedy ľudia píšu, že by ubrali z knihy aspoň sto strán, no v tomto prípade by som privítala aj ďalších 200 strán, aby sa všetko viac vysvetlilo, vykreslilo, lebo autorka píše pútavo a nádherne a aspoň by som si predĺžila čitateľský zážitok :) Preto knihu hodnotím ako kvalitné dielo, ktoré si ma získalo od začiatku po koniec a ani na chvíľu som sa nenudila. Práve naopak, dychtivo som otáčala jednu stránku za druhou, len aby som sa dozvedela ako to s mojimi knižnými priateľmi nakoniec  skončí. Ak ste teda o knihe či autorke ešte nepočuli, určite to napravte, lebo je to jedna z ďalších talentovaných spisovateliek s veľkým S a budem s nádejou dúfať, že sa ešte nejaké jej diela dočkajú aj slovenského prekladu ;)
Moje hodnotenie
Poďakovanie
Veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Kumran za poskytnutie recenzného výtlačku

10 komentárov:

  1. Veľmi pekne napísaná recenzia. :) Ďakujem Ti za ďalší tip na môj wishlist. Prajem pekný zvyšok večera. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne♥♥♥ Som taká rada, že ťa kniha zaujala a dúfam, že keď sa raz k tebe dostane, tak si ťa tiež získa ;)) Prajem ti pekný deň♥

      Odstrániť
  2. Tak to si teda krásne napísala, Mony :) O knihe som doposiaľ nepočula, ale mám veľmi rada tie, ktoré v sebe nesú nádych vojny, takže naozaj vďaka za tip :) :) ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Júj, ďakujem♥♥♥ Aj ja milujem presne tento štýl kníh, s nádychom vojny, ktorý v sebe skrýva veľa do života. Už na mňa čakajú štyri ďalšie príbehy odohrávajúce sa v tomto období, takže sa už teraz teším, kedy sa do nich začítam :)) A tiež ako u Bleise, dúfam, že ak sa raz k tebe táto kniha dostane, tak si ťa tiež získa :) Maj sa krásne♥

      Odstrániť
  3. Nádherná recenzia Mony, tak ako vždy.♥:) Vidím, že sa Ti do rúk dostala ďalšia hodnotná kniha, ktorá u Teba dokázala vyvolať také pocity, ako v mojom prípade Remarque. Ktorákoľvek kniha s vojnovou tématikou - či už rozpráva príbeh priamo z frontu, alebo nám približuje život blízkych, ktorí vo svojich domovoch čakajú na návrat svojich milovaných - chytí za srdce a vtedy si kladieme presne takéto otázky, ako si spomenula ty. Boli sme svedkami zverstiev a aj tak sme sa nepoučili ...Smutné. A obviňovať v tomto prípade Boha? Za čo, že nám dal slobodnú vôľu? Prvé čo mi pri čítaní tejto recenzie napadlo bolo to, že by som ju dala do rúk všetkým tým, ktorí sa s neustálou obľubou pýtajú: 'A kde bol vtedy Boh?' Stál priamo pri Tebe.;)
    Jooj, som sa zase rozkecala, ale takéto témy vo mne dokážu rozprúdiť krv.:D Kniha znie naozaj veľmi, veľmi zaujímavo, dúfam, že sa k nej niekedy dostanem.;) Zatiaľ sa maj krásne.♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéj, ďakujem krásne♥♥♥
      Ach, Veronika, nádherne si to napísala...presne tak, Boh nám dal slobodnú vôľu, ktorú akceptuje a vojnu nezačal on, ale my samy, čo je vážne smutné, pretože sme sa do dnešných dní stále nepoučili z vlastných chýb a radšej z nich obviňujeme Boha :( A pritom nás práve On zahŕňa obrovskou láskou a milosťou aj napriek tomu, že sa mu vzďaľujeme...hádam to raz pochopíme a uvedomíme si, akého máme úžasného Nebeského Otca :))
      A mohla si sa rozpísať i viac, rada čítam tvoje komentáre ^.^ A hádam sa k tebe jedného dňa kniha dostane...myslím, že by sa ti tiež páčila. Maj sa krásne♥

      Odstrániť
  4. O knihe som doteraz nepočula, ale vyzerá fakt veľmi dobre :) Najviac oceňujem, že u teba nájdem aj recenzie na nie až tak známe knihy, tým pádom nové tipy, ktoré pridávam na moju nekonečnú TBR poličku (už by som sa asi fakt mala zmieriť s tým, že NEPREČÍTAM všetky knihy sveta :'( !!!!!) Ale to vôbec nevadí, snáď sa k nej niekedy dostanem! Výborná recenzia, ako vždy! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Táto kniha ma zaujala hneď ako vyšla, a preto som nesmierne rada, že môžem spolupracovať s týmto úžasným vydavateľstvom, ktorých knihy ma zakaždým dostanú :)) A som véľmi rada, že ťa kniha tiež zaujala...je prekrásna♥
      Ani nevrav, tento prípad poznám aj ja...tá TBR polička sa len zväčšuje a zväčšuje a knihy len pribúdajú, zato čas úplne naopak a človek si myslí, že sa zblázni :D To je to knihomoľstvo ;))
      A ďakujem veľmi pekne♥ Prajem ti krásny deň :)

      Odstrániť
  5. Milujem také knihy.. mám strašne rada pozadie v druhej svetovej vojy. teda nieže by ma to utešovalo a upokojovalo to trápenie ľudí a ten mučivý strach.. ale vždy sa viem vžiť do takého deja a živo predstaviť. Sama cítim tú hrôzu a každou stránkou prežívam ich príbeh. Ak je kniha zároveň aj posolstvom, tak je to pre mňa skvelá voľba. Píšem si ju do zoznamu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne ťa chápem, aj ja mám veľmi rada tento druh kníh, takže sme na tom podobne :)) A budem len dúfať, že táto kniha si nájde k tebe cestu čím skôr a prinesie ti krásny čitateľský zážitok ;) Maj sa krásne♥

      Odstrániť