Tajemství posledního nacisty/Iain King

Originálny názov: Secrets of the Last Nazi
 Počet strán: 456
Jazyk: český
Väzba: tvrdá s prebalom
Vydavateľstvo: Jota (2015)

Anotácia

Píše se rok 2015, ale vlády bývalých válečných spojenců přesto dostávají zvláštní demarši podle dávno nepoužívaného protokolu z Jaltské konference v roce 1945. Ruské ministerstvo zahraničí chce vyšetřit podezřelou smrt bývalého významného nacisty, kapitána SS Wernera Stolze.

Je sestaven mezinárodní tým, jehož hlavním hráčem se rychle stává výstřední, ale mimořádně schopný britský vojenský historik Myles Munro. Čtyřčlenná skupina doplněná mladou německou tlumočnicí se pouští do rutinního vyšetřování, ale záhy zjišťuje, že Stolz nebyl jen vysoce postavený člen nacistické hierarchie, ale především ochránce dost možná nejvýznamnějšího tajemství Třetí říše, které by v nesprávných rukou mohlo jednou provždy změnit celý svět. Cesta k jeho odhalení ale nebude snadná.

Na scéně se objevuje tajemný vrah a skupina přichází o prvního člena, který je zavražděn způsobem nápadně připomínajícím nacistické praktiky. Začíná závod s časem. Skupina se vydává na dobrodružnou cestu Evropou a stále víc si uvědomuje, že kromě nebezpečí, které na ni skoro na každém kroku číhá, musí vzdorovat mocným silám v pozadí. Dokáže překonat všechny nástrahy a také vnitřní rozpory a uchránit Stolzovo tajemství?

Tajemství posledního nacisty je napínavý špionážní thriller s prvky akčního žánru, který nadchne všechny milovníky záhad a tajemství. Zaujme svižným a čtivým příběhem, přirozeně plynoucími dialogy, množstvím zajímavých, pro mnohé neznámých historických informací a širokým záběrem do starobylé, ale stále neprobádané oblasti astrologie. (zdroj)

...i napriek ťažkej téme, kde bolo potrebných mnoho faktov, názvov a miest, ktorým bežne nerozumiem, autor to dokázal poňať s ľahkosťou až by som povedala, že so spisovateľskou eleganciou...

Som romantická duša plná snov a viery v šťastné konce, a preto sa niet čomu čudovať, že žánre ako detektívky či thrillery nečítam. A predsa ma občas pochytí akási nálada skúsiť niečo nové, čo by na mňa nik nepovedal. Preto, keď sa naskytne aspoň malá príležitosť zmeniť čitateľskú rutinu, zväčša neodmietnem. A taká sa naskytla aj vďaka Petre a takpovediac aj vďaka dedkovým narodeninám, kvôli ktorým mi Petra preňho poslala knihu Tajemství posledního nacisty (viac o tom, prečo sa tak stalo sa dozviete v najbližšom článku Mesiac za nami a touto cestou ti Petra opäť veľmi pekne ďakujem :)).

Špionážny thriller, tak s tým som sa ešte nikdy nemala tú česť stretnúť, no všetko je raz po prvý raz. A tak som sa doň pustila a na moje prekvapenie sa čítal takmer sám. Vážne. I napriek ťažkej téme, kde bolo potrebných mnoho faktov, názvov a miest, ktorým bežne nerozumiem, autor to dokázal poňať s ľahkosťou až by som povedala, že so spisovateľskou eleganciou :) Okrem toho dokázal moju pozornosť udržať takmer do úplného finále príbehu. Dôvodom bolo, že každú kapitolu ukončoval nečakane, tajomne a ja som jednoducho musela čítať ďalej a ani som sa nenazdala, bola polovica knihy za mnou. V tomto má autor môj obdiv, všetko vymyslieť, premyslieť, doladiť aby to dávalo zmysel, udržiavať úroveň napätia a hlavne dokázať zaujať čitateľovu pozornosť, to skutočne oceňujem. Taká dlhá a hrubá kniha si vyžaduje veľký talent, takže klobúk dole pred Iainom Kingom. Ale, aby som len nechválila, i tu sa naskytli situácie ktoré mi svojou otravnosťou neuveriteľne strpčovali čítanie. Spisovateľ v príbehu strieda pohľady postáv, čo je veľkým oživením, no keď som sa dostala na kapitoly, kde sa vyskytovali hlavní hrdinovia, teda otravná Ruska, skeptický Američan, extrémne múdry Brit a super hrdina Francúz, tak ma šlo poraziť. Ich úlohou bolo preskúmať Wernera Stolza, posledného nacistu, čo bolo fajn, lebo práve tu máme všetky tie tajomstvá, ktoré sa postupne odhaľujú, no čo sa týka postáv, tak boli ako malé deti hádajúce sa na pieskovisku o tom, kto má najkrajší hrad. Boli neznesiteľne otravní a navyše ich správanie, činy a rozhovory často pritiahnuté za vlasy. Akoby ani dospelými a rozumne uvažujúcimi ľuďmi neboli. Možno to bol zámer, no ja to vnímam ako sklamanie. Tieto negatíva príbehu prekážali a nebyť tajomstva, hodnotenie by bolo oveľa nižšie. Ku koncu som už len krútila hlavou a nechápala, čo sa to vlastne robí. Odhliadnuc od tajomstva nacistu, chcel autor šokovať i iným spôsobom, no z môjho pohľadu sa jednalo len o nevydarený pokus vyraziť dych. A aj keď mal autor väčšinu veľmi dobre premyslenú, aj tak sa mu nie všetko podarilo a pár nedostatkov tam človek nájde. No inak môžem povedať, že kniha bola skvelá a tajomstvo posledného nacistu ma prekvapilo. Takže môj prvý pokus o čítanie thrilleru dopadol na moje prekvapenie nadmieru dobre a knihu môžem odporučiť všetkým, aj tým, čo sa týmto žánrom, ako aj ja, vyhýbajú. Čitateľský zážitok sa určite dostaví a verte, že tajomstvo posledného nacistu vám bude vŕtať hlavou ešte veľmi dlho.

Moje hodnotenie


Zdroj obrázka

https://sk.pinterest.com/pin/413909021985110340/

...


4 komentárov:

  1. Tahle knížka mě v tvém recenzním podání zaujala, i když název zní trošku lacině (nebo prostě moc "tajemně") a v obchodě bych si jí ani nevšimla nebo bych po ní nesáhla. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja by som po knihe nesiahla nebyť Petry, čo by bola aj škoda, pretože ako kniha vôbec nebola zlá a aspoň som prečítala aj niečo iné ako obvykle :)) Takže ti ju môžem odporučiť a dúfať, že ak ju raz prečítaš, tak sa ti bude aspoň trošilinku páčiť :D

      Odstrániť
  2. Zbožňujem Tvoje recenzie! A nehovorím to len tak do vetra. Máš veľmi zaujímavý štýl písania a vždy dokážeš vyjadriť tú podstatu, nie ako ja. :D Čo sa knihy týka, znie veľmi zaujímavo a lákavo, to tajomstvá zvyknú, no neviem či som pripravená na otravnú Rusku, skeptického Američana, extrémne múdreho Brita a super hrdinu Francúza (strašne som sa smiala :D). No človek nikdy nevie..Skvelá recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Až mi tak srdiečko podskočilo radosťou pri čítaní tvojho komentára ^.^ Ďakujem, ďakujem mám obrovskú radosť a veľmi si to vážim♥ Inak, ja zas milujem Tvoje recenzie, pretože sú úžasné a vždy sa pri nich nasmejem...a podstatu vieš zachytiť skvelo, to mi ver ;))
      Čo sa knihy týka, tak myslím, že dokáže zaujať väčšie publikum čitateľov, no tie hlavné postavy boli pre mňa vážne otravné, no tie tajomstvá ma poháňali vpred, takže sa to dalo zniesť :)) No, ktovie, možno sa raz k tebe kniha dostane a hádam sa aj bude páčiť ;) Ešte raz veľká vďaka♥

      Odstrániť

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »
© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.