Osamelé vtáča/Erika Jarkovská

Originálny názov: Osamelé vtáča
 Počet strán: 240
Jazyk: slovenský
Väzba: brožovaná 
Vydavateľstvo: Koruna (2015)

Anotácia

K Ave Greenovej, ambicióznej a zatiaľ trochu citovo odmeranej manažérke finančnej spoločnosti v Bostone, zavíta jedného dňa príťažlivý mladík indiánskeho pôvodu Noah Cane a hneď pri prvom stretnutí to medzi nimi zaiskrí... Noah pracuje ako kurátor v Sioux Falls, kde sa snaží všemožne pomáhať mládeži z rezervácie Rosebud. Máva však podivné sny. Opakovane sa mu v nich zjavuje domorodá žena Zintkala Nuni, ktorá umrela pred viac ako sedemdesiatimi rokmi. Na jej naliehanie pátra po minulosti svojich predkov, nájde ukryté dokumenty a dozvie sa z nich prekvapivé fakty. Tie ho privedú do Bostonu, kde sa snaží presvedčiť Avu, že je pravnučkou Zintkaly Nuni. Po počiatočnej nedôvere zo strany Avy napokon spoločne odhalia, že hlas ducha domorodej ženy nebol márny. Podarí sa im naplniť poslanie, ktoré im zverila Zintkala Nuni a ktoré sa ukázalo byť mocnejšie než smrť? (zdroj)

Klady

Veľký cit pre písanie...O spisovateľke Erike Jarkovskej by som sa nebola nikdy dozvedela, nebyť projektu Šálku čaju a slovenskú knihu, prosím...Preto som vďačná, že som do toho so Slávkou šla :)) Nuž, a tak som si zaumienila,  že budem postupne čítať knihy aj od našich slovenských spisovateľov. A práve knihy od Eriky Jarkovskej ma zaujali natoľko, že som sa rozhodla po nich siahnuť, ako po prvých, a tak sa ku mne dostalo, vďaka knižnici, Osamelé vtáča. A aj keď som knihe dala nízke hodnotenie, i tak som rada, že som si ju prečítala, pretože sa mi opäť potvrdilo, že naši spisovatelia píšu lepšie než podaktorí svetu známi autori. 
Štýl spomínanej spisovateľky je naozaj kúzelný a môžem povedať, že má obrovský cit pre písanie, talent a jej opisy sú umením. Dokázala sa so slovami pohrať a vdýchnuť im život, ktorý chýba niektorým dielam. Obdivovala som jej talent pohrať sa a opísať určitý moment tak sviežo a pekne, až som mala pocit, že som tam prítomná a nepotrebovala som ani zdĺhavé opisy prostredia a podobne. Načo aj? Veď predstavivosť stále pracuje a autorka ma jemne nabádala k tomu, aby som videli to, čo ona. Takže, čo sa týka po štylistickej stráne, dielo bolo na vysokej úrovni, no príbehovo sa to celé pokazilo a hodnotenie klesalo a klesalo...

Obrovský talent...Milujem knihy, v ktorých sa striedajú pohľady hrdinov. A o to väčšmi, keď sú obohatené o pohľad z minulosti. A presne to som našla i v tomto diele. 
Myslím, že práve pohľad zo strany Zintkaly Nuni, radený do minulosti, zachraňuje celý môj dojem, pretože čo sa týka prítomnosti (vlastne aj to je minulosť, lebo príbeh sa odohráva v 90.rokoch minulého storočia, ale tvárme sa, že je to prítomnosť, nech sa zbytočne nepletieme), tak to bol prepadák. No keďže zatiaľ hovorím o kladoch, túto tému si nechám na neskôr. 
Nuž, príbeh písaný z pohľadu Zintkaly Nuni, alias Maggie, indiánskeho dievčatka, ktoré si "adoptuje" americký generál bol skutočne zaujímavo poňatý a veľmi sa mi páčil, keďže príbehy z čias 19.storočia, v tomto prípade aj kúsok z 20.storočia, milujem (a aby ste vedeli, autorka sa opiera o skutočný život Zintkaly Nuni, a ak chcete, môžete si o jej smutnom živote prečítať napr. TU). Aj keď som sa stretla už s oveľa lepšími príbehmi, nemôžem povedať, že to bolo zlé
Obdivovala som ako sa autorka vedela do Zintkaly Nunivcítiť a práve v týchto častiach zbadáte jej talent. Akoby som to len opísala...viete, príbeh Zintkaly Nuni je pomerne  skromne opísaný akoby mu autorka nemohla dať väčší priestor, a preto sú zachytené len tie najdôležitejšie momenty. Maggie bolo malé 4-ročné dievčatko, no keď skončí kapitola a začne nová už má 8 a čo sa stalo medzi týmito rokmi nevieme. Ale iba do chvíle, kým autorka šikovne nezájde v Magginych spomienkach do minulosti a krásne nám to celé zhrnie. A práve to sa mi veeeľmi páčilo. Dokázala skočiť do nedávnej minulosti no napriek tomu to nepôsobilo rušivo a ani chaoticky. Krásne vymyslené a keď nám všetko v jednoduchosti rozpovie, sme opäť v tej pomyslenej prítomnosti. Škoda len, že práve minulosť nebola väčšmi rozpísaná. Všetko len tak narýchlo a ani som sa nenazdala, bol tu koniec. A to sa týkalo aj pohľadu Avy či Noaha. Mali omnoho menší priestor na vyjadrenie a v tomto prípade to už môžem povedať - bolo to zlé. Akoby boli do príbehu umelo vložený, nech sa má príbeh o čo oprieť. Hlavne o nejaké prapodivné sny Noaha, ale tým sa príbeh iba pokazil. 
Osobne si myslím, že keby bola kniha venovaná len Zintkaly Nuni a všetko by bolo o čosi viac rozpísané, kniha by sa stala hitom a zaradila by som ju medzi tie, ktoré si zaslúžia pozornosť. No v takomto prípade sa z nej stala podpriemerná kniha, ktorá nesplnila moje očakávanie...

Zápory

Noah a Ava...Ako som spomínala, príbeh Noaha a Avy mi prišiel veľmi umelý, nútený a akoby bol v diele len z toho dôvodu, aby vyplnil pár strán, nech sa má o čo oprieť. Čo sa mi na nich ešte nepáčilo, bolo ich vykreslenie a vzťah ako vystrihnutý z béčkových filmov, ktoré často behajú cez vianočné sviatky v telke (samozrejme, až na tú vianočnú atmosféru). Alebo by som ho mohla ešte prirovnať k Pilcherovkám, ktoré zakaždým musím prepnúť, pretože sú na jedno kopyto a dívať sa na to nedá (teda aspoň ja ich neznášam), ale výnimočne by som si radšej pozrela Pilcherovku ako prečítala ešte raz príbeh o Noahovi a Ave (vlastne iba v tom prípade, ak by nebolo na výber). Nechcem byť veľmi zlá, ale ich vzťah považujem za jeden z najhorších s ktorým som sa kedy v knihe stretla a ktorý som ťažko rozdýchavala. 
Ako inak, ON bol nádherný, sťa stelesnenie krásy, ONA až taká krásna nie, no zato odmeraná a ctižiadostivá...ich prvé stretnutie - ľady sa topia; ich druhé - priatelia forever; ich ďalšie - už sú milencami a o týždeň ju predstavuje rodičom, no zrazu príde tá najfrekventovanejšia zápletka všetkých čias, ktorá je takmer v každej mexickej telenovele, a vy máte pocit, že ide o zlý sen. Až na to, že každý vnímavý čitateľ (tým si samozrejme nechcem lichotiť) už na začiatku vie, kam to všetko bude smerovať, pretože je to nesmierne predvídateľné
Nechcela som vyznieť ako tá zlá, no asi mi to nevyšlo...ale keď mňa to tak sklamalo a nebyť Maggie a talentu autorky, tak sa na to vykašlem...Ďalej, čo ma ničilo, bolo, že lásku som nedokázala postrehnúť ani u Noaha a Avy a dokonca ani u Maggie. Vždy mi to totiž prišlo len ako fyzická príťažlivosť, myšlienka, predstava viete čoho a samozrejme to len pri tom neostalo. Takmer na každej druhej strane len o tom istom, len nespútaná vášeň a tak ďalej, a tak ďalej...Podľa mňa o tom láska nie je a postavy ma nepresvedčili, žeby okrem sexu mysleli aj na niečo hlbšie...nepresvedčili ma, že sa ľúbia naozaj, a preto v tom nevidím žiadnu hodnotu (ale aj tak to väčšina čitateľov chce...a nič im to do života aj tak nedá...a určite neodporúčam mladším čitateľom)

Noahove sny...Celý čas som čakala na Noahove sny, ale nedostavili sa žiadne, len matná zmienka o nich a čo v nich videl. A celý čas som čakala i na rozuzlenie tých zvláštnych snov (mne zvláštne vôbec neprišli, no zvedavosť zvíťazila) a čo vlastne Zintkaly Nuni od neho chce. A keď som sa k tomu konečne dostala, tak som myslela, že to musí byť omyl. Tak to predsa nemôže byť...nič viac? Čakáte na to celú knihu...a zrazu... príbeh o Magie sa skončí a tak nútené čítam tie pasáže z pohľadu Noaha, nech sa tajomstvo konečne rozuzlí a nakoniec sa mi nedostane ani pol strany vysvetlenia. To bolo neuveriteľne chabé! Žiaden šok, nič, čoby vám vyrazilo dych či padla sánka...nič!
A už som zas zlá -_- Je mi to vážne ľúto, no mňa kniha tak veľmi sklamala a nebudem klamať a tvrdiť opak. Viem, muselo byť za tým veľa práce, no i tak, čítala som o 100 i viac percent lepšie knihy a Osamelé vtáča považujem za podpriemernú a tú, ku ktorej sa už nikdy nevrátim...

Zhrnutie

Verila som anotácii i kladným ohlasom, no opäť som asi jediná, ktorej sa kniha nepáčila natoľko, že by som ju považovala za skvelú a odporučila ju ďalej. Cítim sa čudne, no každému sa páči niečo iné...100 ľudí, 100 chutí...takže tak. 
Pre mňa kniha nemala v sebe dostatočnú hĺbku, hlavné postavy pôsobili umelo až na Maggie, teda Zintkaly Nuni, ktorá bola vykreslené s citom a jej príbeh veľmi zaujímavo podaný, no to je asi všetko, čo ma v knihe zaujalo.
Ako som spomínala, Noah a Ava boli nútene vykreslený, ich vzťahu som neverila a lásku nepostrehla. Tajomstvo snov bolo veľmi mdlé a ničím zaujímavé a aj keď viem, čo tým autorka sledovala, neprišlo mi rozuzlenie vôbec obdivuhodné či berúce dych.
Knihu hodnotím dvoma a pol bodmi a to len vďaka autorkinmu skvelému štýlu písania a príbehu Zintkaly Nuni, inak príbeh nestál za veľa. Osobne by som ju neodporučila, ale ak ste zvedavý na štýl autorky a príbeh Zintkaly Nuni, mohla by vás kniha zaujať. U mňa si však miesto nenájde, no dala by som šancu ešte nejakej tvorbe od Eriky Jarkovskej, pretože si ma predsa len získala tým svojim talentom pohrať sa so slovami. Uvidím, nechám tomu čas, no na zatiaľ dám prednosť iným knihám...

Moje hodnotenie
Zdroje obrázkov
http://allwallpaper.us/deviantart+brushes/page/4/
http://catrise2.rssing.com/chan-15374883/latest.php
http://www.treasuresofthesouthwest.com/turquoise-jewelry.html
http://www.art.com/products/p12315805-sa-i1706767/robert-duval-emotional-dance.htm
https://compartiendoluzconsol.wordpress.com/2016/02/12/oracion-india-para-sanar-la-nueva-tierra/
http://www.prettydesigns.com/30-helpful-life-quotes/

12 komentárov:

  1. Líbí se mi, kolik toho o knize dokážeš napsat. Dobrého i špatného. :) Ale tahle knížka mě jinak tolik nezaujala svou anotací a tak. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :))...ďakujem ♥ To ja sa vždy rozpíšem a neviem prestať :D U mňa to zas bolo iné, anotácia a kladné ohlasy, ako som spomínala, ma nalákali a aj téma knihy, pretože na slovenské pomery je nezvyčajná. No, a ako to dopadlo už vieš, ale spisovateľka má naozaj krásny štýl písania, takže kvôli nej som rada, že si kniha ku mne našla cestu, aj keď nezaujala tak, ako som dúfala :/

      Odstrániť
  2. Škoda, anotácia pre mňa znela naozaj zaujímavo, no niekedy to ostane bohužiaľ iba pri tej anotácii, akoby vlastne ani nepatrila k samotnej knihe. :) Ten pocit, že si jediná ktorá ma negatívny názor, zatiaľ čo zvyšok niečo oslavuje do zbláznenia, veľmi dobre poznám, v poslednom čase až príliš. :D Takže si z toho nič nerob, tak ako píšeš, 100 ľudí - 100 chutí. :) Veľmi pekná recenzia, aj napriek tomu že si tam toho musela vytknúť dosť, napísala si to cestou, ktorú veľa ľudí obchádza míľami ďaleko.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vitaj teda v klube :D...ale tak, každý ma svoj názor :)) Nuž, škoda, čakala som viac, ale tak, autorka písať vie, a to k tomu veľmi dobre, takže aspoň preto sa oplatilo knihu prečítať :)) A ďakujem veľmi pekne ♥

      Odstrániť
  3. pekná negatívna recenzia, aj také musia byť! a neboj aj mne sa stáva, že kniha, ktorú milujú ľudia, ma nijako nevie presvedčiť o svojej kvalite
    škoda, že to autorka hodila na love klišé, keď má taký talent

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)) Veru, škoda, kniha mala potenciál, no negatíva zvíťazili a ani talent autorky to nezachránil :/ Ale určite skúsim ešte nejakú knihu od pani Jarkovskej, teraz chystá zaujímavú novinku, tak som zvedavá...hádam zaujme viac :))

      Odstrániť
  4. Milá Mony, ale ste mi naložili :-) Ďakujem za čas, ktorý ste strávili ako čítaním Osamelého vtáčaťa, tak písaním jeho recenzie. Všetko je v poriadku, vôbec sa nezaťažujte tým, že sa Vám kniha nepáčila tak ako ostatným. Je to prirodzené a o tom to je. Ani mne sa často nepáčia knihy, z ktorých sa iní idú rozplynúť do oblakov. Vtedy premýšľam, či som iná ja alebo tí ostatní :-) Ešte raz vďaka a prajem Vám veľa skvelých čitateľských zážitkov s inými autormi! S úctou Erika Jarkovská

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pani Erika za váš komentár a teraz ma aj mrzí, že som písala túto recenziu....ale som rada, že sa nehneváte :)) Podľa mňa ste skvelá spisovateľka a máte môj obdiv, no knižka ma nezaujala príbehovo, ale inak sa mi páčilo ako bola napísaná a hlavne príbeh Zintkaly. A určite ešte po vašich knihách siahnem, teraz ma zaujala vaša novinka, pretože je vsadená do čias 19.storočia a príbehy z tohto obdobia milujem a znie to vážne zaujímavo. Dúfam teda, že sa na mňa naozaj nehneváte a ešte raz ďakujem za vaše povzbudzujúce slová. Často sa mi stáva, že na mňa knihy, ktoré každý miluje, nezapôsobia tak ako na iných som rada, že v tom nie som sama. Prajem vám veľa úspechov a veľmi si cením vašu spätnú odozvu...♥

      Odstrániť
    2. Monika, všetko je v úplnom poriadku. Napísali ste úprimne - a ja som rada - to, čo si myslíte. Každá reakcia na moje písanie je pre mňa dôvodom na premýšľanie. Dohodnime sa, že Vy sa nebudete ospravedlňovať za svoje dojmy a pocity a ja sa nebudem ospravedlňovať za to ako a prečo píšem. Okej? S knihami je to ako s ľuďmi: vari sa s každým kamarátime? Nič, vôbec nič tragické sa nestane, ak si ani do budúcna ako spisovateľ a čitateľ nesadneme. Mňa teší, že je mnoho tých, ktorým sa kniha páčila taká, ako som ju napísala. A som rada aj za Váš postreh. Naozaj :-) A myslím si, že by ste si túto svoju vlastnosť mali zachovať. Myslím, že sme sa spolu už bavili na čete na fb, aby ste napísali pravdu, ak sa chystáte napísať recenziu(ale možno ste to neboli Vy). Najlepšie na všetko je to, že pravdu má aj ten, komu sa kniha páčila, aj ten, komu sa nepáčila. Lebo všetko je o subjektívnych pocitoch. Tak sa netrápte a nie je treba sa ani ospravedlňovať. Naozaj nemám dôvod sa hnevať. Ako som už písala vyššie: prajem Vám veľa iných čitateľských zážitkov :-) E.Jarkovská

      Odstrániť
  5. Milá Mony. Klobúk dolu za dopodrobna spracovanú recenziu. Ja patrím k tým, ktorých Vtáča očarilo. Priznám, že práve kvôli nádhernej historickej časti v ňom a hlavne - poznám aj iné Erikine knižky. Ak hľadáte niečo ďalšie od nej, čo by Vás možno zaujalo, tak odporúčam trilógiu Bojovníci dúhy. Je, žiaľ, iba ako e-kniha, avšak je to čistá história, v popisovaní ktorej je Erika úžasná. S pozdravom Tatiana Macková

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne za váš komentár :)) Práve trilógia Bojovníci dúhy ma zaujala natoľko, že som musela siahnuť po Osamelom vtáčati, ale nemám čítačku kníh, tak preto som si nemohla prečítať práve spomínanú trilógiu. Ale určite to raz napravím a verím, že je to skvelo napísané a historické knihy milujem :)) Preto ma zaujala aj najnovšia kniha pani Jarkovskej, po ktorej už pokukujem ;)

      Odstrániť
    2. Monika, Bojovníci dúhy sú síce trilógia, ale v elektronickej podobe ako ebook vyšiel iba prvý diel. Zvyšné dva zatiaľ nikde nenájdete, ale sľubujem, že vyjdú aj tie - v tlačenej podobe. :-) Pozdravujem Vás! EJ

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »