Šálku čaju a SLOVENSKÚ knihu, prosím.../13 (...odporúčania od slovenských blogerov/1.časť...)

Spoločný projekt od Slávky a Mony

Projekt venovaný slovenským autorom a ich tvorbe. Spoznajte ich spolu s nami ;)

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Dnes tu mám pre vás článok plný odporúčaní na knihy od slovenských autorov. Spýtala som sa niekoľkých blogerov, aké knihy od našich autorov považujú za tie naj, ktoré sú hodné našej pozornosti. A poviem vám, že som toľko odporúčaní nečakala a preto som musela článok rozdeliť na dve časti. V tomto prvom vás čaká až 10 mini recenzií od skvelých blogeriek Ellie a Sue...;))

...neviem o nijakej podobnej knihe a myslím, že keby toto napíše niekto v Amerike, tak sa to prekladá do celého sveta...

Ellie z blogu Bookverse
Zuzka Šulajová – Dievča z minulosti; Džínsový denník 1,2,3
Moja jednoznačne najobľúbenejšia slovenská kniha je Dievča z minulosti. Zuzka je známa vďaka Džínsovým denníkom, ale mňa si získala práve jej menej známou knihou. Dievča z minulosti som čítala nespočetne veľakrát a vždy ma tá kniha presvedčila o tom, že je naozaj vynikajúca.  Milujem knihy, kde je všetko nejako prepletené a v tomto prípade je to minulosť sú súčasnosťou.  A to veľmi originálnym spôsobom, ktorý, povedzme si úprimne, často v slovenskej literatúre chýba.  Ak ste sa k tejto knihe ešte nedostali, rozhodne to treba napraviť, pretože za to naozaj stojí a ja už sa teším na to, kedy si túto knihu prečítam znova. A dúfam, že sa táto kniha dostane viac do povedomia, pretože by si zaslúžila oveľa, oveľa viac pozornosti.
A keď už sme pri Zuzke, samozrejme, aj ja som fanúšičkou Džínsového denníka. Teda, som, ale len prvých troch. Prvý a druhý diel sú neprekonateľné, vtipné, oddychové a rovnako, ako Dievča z minulosti, tiež by som ich mohla čítať stále dokola. Tretí sa predchádzajúcim už nevyrovnal, ale stále to je fajn kniha. Autorka naozaj zábavne a s nadhľadom opísala svet mladých ľudí a vytvorila veľmi reálnych hrdinov. Avšak pri tejto sérii by som podotkla, že to najlepšie je v prvých troch (resp. v prvých dvoch) dieloch. Potom to už ide dole vodou. Väčšina fanúšikov DžD ma za toto asi nebude mať príliš v láske, ale ja si za tým stojím. Nie som z čitateľov, ktorý bezhlavo milujú celú sériu len preto, že sa im prvé časti páčili. Pre mňa to skončilo trojkou, ktorá už tiež bola slabšia, ale bol to fajn koniec série. Potom som zvládla už len jednu časť, ktorá ma presvedčila o tom, že ďalším denníkom sa už radšej vyhnem, aby som si nepokazila dojem z predchádzajúcich kníh. Takže za mňa je Džínsový denník skvelá séria - po tretí diel. Vlastne tie ďalšie už ani neberiem do úvahy a považujem ich len za umelé preťahovanie série.
Enja Rúčková – Čo koho do toho; Risknem to s punkerom
Keď som bola mladšia a mala som toho oveľa menej prečítaného, tieto dve knihy sa mi naozaj páčili. Myslím, že teraz by som na ne mala asi trochu iný názor, ale vtedy patrili k nadpriemerne dobrým knihám. V podstate nie sú nijak extra zvláštne témou (tú by som skôr prirovnala k takej slovenskej klasike – čím viac drámy a tragédie, tým lepšie, ale nakoniec sa to aj tak skončí dobre), ale  čítalo sa to veľmi dobre a autorka má pomerne pútavý štýl písania. Okrem týchto dvoch kníh som prečítala ešte jednu – Žuvačkový kráľ, ale tá už nebola taká dobrá, ako predchádzajúce dve. Alebo možno bola, ale ja už som ju čítala, keď už som bola o niečo staršia, takže možno je môj názor na ňu ovplyvnený aj tým. S ostatnými autorkinými knihami nemám skúsenosti. Ale myslím si, že práve tieto dve by sa mohli  zapáčiť mladším, tak 14- ročným dievčatám. Myslím, že približne v tejto dobe som ich čítala aj ja. Samozrejme, teraz už u mňa tak trochu splývajú v mori podobných kníh, ale možno pre niekoho budú také dobré, ako boli kedysi pre mňa.
Vita Jamborová – Som bosorka
Táto kniha bola u mňa naozaj obrovským prekvapením. Čítala som ju už asi pred troma rokmi, ale stále si ju dosť pamätám a musím povedať, že sa mi naozaj veľmi páčila. Je to fantasy pre dospelých  a naozaj stojí za prečítanie. Nenechajte sa odradiť nie príliš vydarenou obálkou a ešte menej vydarenou anotáciou (keby si mám knihu vyberať podľa nej, pravdepodobne po nej v živote nesiahnem). Je to zaujímavé, prepletené a originálne.  Určite nie bezchybné, ale mňa táto kniha očarila. Hlavná hrdinka cestuje v čase, ocitá sa na rôznych miestach a stretáva rôznych ľudí, ktorí ovplyvnia jej život.  Viem, že autorka napísala aj ďalšie knihy, myslím, že nejaké sú aj z krimi prostredia, ale ich anotácie ma vôbec nezaujali (aj keď je možné, že sú rovnako nevydarené ako v prípade Bosorky a v skutočnosti tie knihy stoja za to). A čo považujem za naozaj obdivuhodné je fakt, že autorka je rodená Ukrajinka a napriek tomu, a napriek tomu zvládla náš (ťažký) jazyk natoľko, že v ňom dokáže písať knihy. Mnohí rodení Slováci by si z nej mali brať príklad (ako sa každý deň presviedčam na sociálnych sieťach).
Nata Sabová – Ochrankyňa
Toto je veľmi podobný prípad ako kniha Som bosorka, s tým rozdielom, že pri tejto sa mi páči obálka. Takisto je to fantasy, ale úplne iná a originálna nielen na Slovensku. Neviem o nijakej podobnej knihe a myslím, že keby toto napíše niekto v Amerike, tak sa to prekladá do celého sveta. Toto je takisto príklad toho, že voči slovenským knihám máme predsudky a nečítame ich už len z princípu. Avšak aj toto je svetlá výnimka, ktorá naozaj stojí za prečítanie a malo by sa jej venovať viac pozornosti. Neviem, či sa niekedy dostanem aj k ďalším knihám od autorky, ale verím, že aj tie sú dobré, minimálne rovnako dobré ako Ochrankyňa.
Tamara Heribanová – Malá doba ľadová
Malá doba ľadová je posledná slovenská kniha, ktorú som čítala a ktorá sa mi aj páčila. Od Tamary som čítala aj Predavačku bublín, ktorá nebola zlá, ale ani ma nijak zvlášť neočarila. Za to Malá doba ľadová je podľa mňa skvelá. Aj keď ten koniec bol na mňa príliš ... surreálny. Ale v konečnom dôsledku ma kniha prekvapila a zamilovala som si ju. A kvôli tej nádhernej obálke a celkovému spracovaniu si ju musím zohnať aj do mojej knižnice. 
(Recenziu na túto knihu nájdete u Ellie TU )

...autorka nám ponúkla reálny príbeh, ktorý možno aj v tomto momente niekto na svete zažíva...

Michaela Ella Hajduková – Tajomstvo tvojho rodu
Druhý príbeh z pera slovenskej autorky je preplnený skvelými postavami, napínavým dejom a taktiež poriadnou dávkou mystiky. Je to príbeh novinárky Adriany, ktorá odchádza do Rumunska spraviť rozhovor s tajuplným autorom. To, čo ju však v jeho sídle čaká, nepredpokladala, ani v svojich najpestrejších predstavách. Tajomstvo tvojho rodu je skvelým príbehom o láske, obete, priateľstve a tajomstvách. Autorka vás v príbehu oboznámi s krásami Rumunska. Osobne som si tie miesta musela vygoogliť, pretože som bola na ne zvedavá. Tento aspekt krásne dopĺňal celkový dojem z deja. A to ešte nehovorím o hlavnom hrdinovi. Andries je ten typ hrdinu, ktorého by ste chceli mať doma. Tajomný, záhadný. Jednoducho má všetko, čo by mal skvelý hrdina mať. Je to príbeh pre milovníkov zamotaného deja, neočakávaných zvratov a príjemnej romantiky.
Róbert Dyda, Adriana Macháčová – Vieme prví
Táto autorská dvojica je moje najobľúbenejšia. Na konte majú zatiaľ iba dva romány, z ktorých ma viac zaujal ten druhý s názvom Vieme prví. Autori reálne a s citom čitateľom približujú svet bulváru a jeho odvrátenú stránku. Všetci vieme, že nie všetko čo si prečítame na internete alebo v novinách je pravda. Novinári uháňajú senzácie a je im jedno komu v tom procese ublížia, a práve o tomto je kniha Vieme prví. Dej je skvelo vystavaný, napínavý a číta sa jedna báseň. Hoci príbeh písali dvaja autori, vôbec to nie je cítiť. Kniha ma absolútne pohltila a určite sa k nej niekedy vrátim.
(Recenziu na túto knihu nájdete u Sue TU )
Darina Hamarová – Slzy muža
Hovorí sa že chlapi neplačú, no nie je to až tak. Príbeh, ktorý bol z časti inšpirovaný skutočnými udalosťami z pera slovenskej autorky Dariny Hamarovej je kruto reálny, až vás bude pri jeho čítaní mraziť. Je to komplexné dielo, ktoré by vám nemalo ujsť. Pri jeho čítaní som uronila nejednu slzu, pretože dej je dojemný a do postáv sa ľahko vcítite. Kniha Slzy muža je skvelým debutovým románom, ktorý sa prakticky hneď po vydaní stal medzi čitateľmi obľúbeným. Osobne veľmi obľubujem knihy podľa skutočných udalostí a aj tento aspekt knihy ma presvedčil o tom, aby som si ju prečítala.
(Recenziu na túto knihu nájdete u Sue TU )
Vita Jamborová – Som bosorka
Na Slovensku nie je veľa fantasy kníh tak, keď som sa dozvedela, že jedna z mojich obľúbených autoriek jednu vydáva, hneď som musela po nej siahnuť. Nesklamala. Tiež máte niekedy ten pocit, že YA kníh už bolo dosť a potrebujete si prečítať niečo menej teen? Ak ste odpovedali na túto otázku áno, táto kniha je ako stvorená pre vás. V tejto knihe nenájdete dospievajúcich hrdinov, ani príbeh odohrávajúci sa na strednej škole. Omyl vážený, Som bosorka sa odohráva na rôznych miestach. Spoznáte nádherné Benátky, okúzľujúci Paríž, tajuplnú Prahu, upršaný Londýn a mnoho iných miest, ktoré autorka vykreslila do detailov. Kniha je popretkávaná zvratmi, ktoré vás zanechajú s otvorenými ústami a hodnú chvíľku budete hľadieť na stránku, či sa to skutočne stalo a autorka si z vás nestrieľa. Práve vďaka týmto zvratom a napätiu sa od knihy nebudete dokázať odtrhnúť, to vám  zaručujem. Kniha nie je tenká, no aj napriek tomu ma dokázala udržať v napätí, pretože autokin štýl je dynamický, ľahko čitateľný a príjemný. Čo veľmi kvitujem autorke je, že jej postavy sú rôznorodé a preto aj veľmi zaujímavé. Jednoducho knihu odporúčam absolútne všetkým.
(Recenziu na túto knihu nájdete u Sue TU )
Lena Riečanská  - Čerešňa na šľahačku
Práve táto kniha patrí medzi moje najobľúbenejšie ženské romány. Je písaná veľmi sviežo. Nenudí a celkovo príbeh je zaujímavý a chytľavý. Už sa mi pri takomto type kníh stalo, že som neprešla ani polovicu a mala som chuť s príbehom skoncovať, no pri tejto knihe to tak nebolo. Chytila ma hneď od začiatku a nepustila až do samého záveru. Dočkáte sa aj niekoľkých zvratov, ktoré som ani v najmenšom nepredpokladala. Celkovo je kniha Čerešňa na šľahačku príjemná oddychovka, od ktorej sa nebudete môcť odtrhnúť, pokým neprečítate poslednú vetu. Autorka nám ponúkla reálny príbeh, ktorý možno aj v tomto momente niekto na svete zažíva.
(Recenziu na túto knihu nájdete u Sue TU )

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Ďakujem veľmi pekne Ellie a Sue za ich čas venovaný tomuto článku a ich podelenie sa o svoj názor s nami a dúfam, že vás ich krásne slová navnadili aspoň na jednu zo spomínaných knižiek :)) Ďalší článok plný odporúčaní na knihy slovenských autorov vás čaká už zajtra. Prajem vám krásny deň :))
(Zdroje obrázkov kníh: http://www.gorila.sk/t/home.php; http://www.martinus.sk/)

4 komentárov:

  1. Je mi velmi ľúto, že slovenskí autori nemajú takmer žiadnu šancu stať sa celosvetovým bestsellerom, hoci sú mnohí z nich taletovaní a ich písanie je lepšie ako nejaká nevydarená kniha od amerického spisovateľa.
    S vyššie uvedených kníh som čítala iba Džínsový denník 1, no nebol to môj žáner, takže ma nebavil a nedokázala som ho ani dočítať do konca, nieto ešte prekúsnuť ďalšie diely.
    Ďakujem teda za tipy, ja mám veľmi rada knihy od Červenáka, tie zasa odporúčam ja.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máš pravdu, je to škoda, že sa slovenským autorom nedostane toľkej pozornosti, ktorú by si zaslúžili...ja len dúfam, že sa čím skôr dostatem ku knihám, ktoré nám dievčatá odporúčili, pretože úprimne, ja s našimi spisovateľmi nemám dobré skúsenosti, vlastne takmer žiadne :/ Ale šancu im na 1000% dám :)) A ďakujem za tip, idem si hneď pozrieť jeho knihy :))

      Odstrániť
  2. Mony som velmi rada,ze si ma oslovila. Toto jen len zlomok slovenskych knih, ktore by som odporucala, ale potom by tobol mega clanok :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ešte raz za tvoje odporúčania ♥...a budeme musieť niekedy dať pokec o slovenských knihách, aby si mi dala ešte nejaké typy, pretože mám na ne vážne zálusk :D Už aj bolo načase, aby som začala čítať diela od našich autorov...:))

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »