15. decembra 2015

Šálku čaju a SLOVENSKÚ knihu, prosím.../12 (...rozhovor s Marekom Zákopčanom...)

Spoločný projekt od Slávky a Mony

Projekt venovaný slovenským autorom a ich tvorbe. Spoznajte ich spolu s nami ;)

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Čo nám o sebe prezradíte?
Niekde som čítal, že existujú dva typy spisovateľov – jedna skupina píše preto, lebo sa chce so svetom podeliť o svoje hlboké myšlienky, a druhá píše preto, aby sa nezbláznila. Ja rozhodne patrím do druhej skupiny :-D Písanie je oslobodzujúce, vypnem pri ňom a prenesiem sa z reality do iných sfér. Po siedmich knihách som sa už ako-tak vyprofiloval a venujem sa predovšetkým komediálnym príbehom. Je skvelý pocit, keď vám cudzí ľudia rôznych vekových kategórií napíšu, že vaša kniha im zlepšila deň a mali problém zadržať smiech povedzme v škole alebo pri cestovaní. Okrem toho sem-tam zapracujem do svojich kníh aj reálne zážitky, čím si asi vynahrádzam písanie denníka :-D ten by sa mi zaviesť nechcelo, ale aspoň si týmto spôsobom uchovám tie najlepšie spomienky :-) A niekedy zároveň aj tie najhoršie, ale práve tie tvoria často top pasáže :-D

...inšpirovať vás môže hudba, text piesne, náhodne vypočutý rozhovor na ulici, či dokonca stratená topánka v parku...

1. Písanie je jednoznačne čarovné. Všetko, čo máte na srdci, čo ste videli, počuli a čo vám fantázia pošepká pretvoríte do slov a tým dáte príbehu nesmrteľný život. Tvoríte, vymýšľate, prerábate, hráte sa so slovami. Príbeh ožíva a vy sa s ním môžete podeliť s ostatnými a dúfať, že sa im zapáči. No k samotnému písaniu vedie dlhá cesta a nie každý sa po nej odhodlá hneď kráčať. Na životnej ceste sa naskytá množstvo križovatiek a odbočiek, ktoré smerujú inam než túžba vášho srdca, vždy však záleží na vašom rozhodnutí. Kedy ste sa vy rozhodli, že budete spisovateľom? Kedy prišiel ten impulz niečo napísať a kto sa stal prvým čitateľom, ktorý mohol nahliadnuť na vami popísané hárky papiera? 
Skladať slová do viet som s väčším nadšením začal ku koncu základnej školy, ale úmysel napísať knihu prišla na gymnáziu. V tom čase som ešte nemal počítač, takže som písal do malého zošita (dnes sa spätne na seba pozerám s veľkým obdivom, dnes by som už na to nemal chuť ani trpezlivosť). Moji najbližší spolužiaci to museli povinne čítať a chváliť ma :-D nebyť ich, možno by som pri tom ani nevytrval. Bolo to ako písanie na pokračovanie, každý deň ďalšia dávka príbehu... Napokon som sa dočkal vlastného počítača, a keď som všetky zošity prepísal do Wordu, vznikol môj román Zradná vášeň.

2. V živote sú zlé i dobré dni. Šťastné aj smutné okamihy. Úspechy no zároveň nechýbajú i neúspechy. Myslím, že cesta za vydaním knihy nie je ľahká a aj keď je autor presvedčený, že jeho príbeh stojí za prečítanie, nie každý s ním môže zdieľať rovnaký názor. Začiatky sú ťažké. Ako to bolo s vami a s vaším prvým pokusom o vydanie knihy? Bol úspešný alebo naopak nie? Aký ste mali pocit z toho, že sa to môže ale aj nemusí podariť?
Asi pri mne stála Šťastena, ale môj prvý pokus s poslaným rukopisom bol hneď aj úspešný. Vydavateľstvo Ikar mi dalo so Zradnou vášňou šancu, čím sa začala moja cesta :-) Na konci gymnázia som im poslal rukopis na diskete, ktorú mi vrátili s tým, že nie je v ich silách tlačiť všetky rukopisy, ktoré im takto prídu, tak som ho vytlačil a poslal vo fyzickej forme. Ozvali sa mi po pár mesiacoch, že sa im to páči a že mám prísť na pokec. Je zaujímavé, že ani vtedy, a ani teraz, nijako extra neprežívam možnosť prijatia či odmietnutia. Svet by sa mi preto nezrútil, ani sa mi neobráti naruby. Písanie beriem skôr ako hobby, nie ako zmysel bytia. Nie som viazaný termínmi, čiže píšem, len keď chcem a keď mám na to náladu. Inak by sa z toho vytratilo čaro a stala by sa z toho povinnosť. 

3. Každý človek je iný, s iným charakterom i zmýšľaním. Ako povedal Denver Moore: "Veď všetci sme rovnako iní..." A to je dobré, pretože vďaka tomu môžeme čítať o príbehoch lásky, strastiplných dobrodružstvách, nevyriešených zločinoch, či o drakoch a elfoch. Myslím, že každý spisovateľ píše o tom, čo má rád a na čo chce poukázať. No potrebuje aj postrčenie a tým je inšpirácia. Kto alebo čo je vašou inšpiráciou a kde ju dokážete načerpať? Čo je vašim hnacím motorom v písaní? 
Sám život. Inšpirovať vás môže hudba, text piesne, náhodne vypočutý rozhovor na ulici, či dokonca stratená topánka v parku. Myslím, že pre spisovateľa (a umelcov všeobecne) je najdôležitejšie mať vždy otvorené oči, nevnímať okolitý svet cez sivé okuliare stereotypov, byť otvorený každej novej možnosti a skúšať nové veci. Keď sa mi naskytne príležitosť ísť niekam a zažiť niečo nové, neváham ani chvíľu. Práve preto ma musia niekedy kamaráti krotiť a z času na čas ma zastavia, aby som nerobil blbosti :-D Som im za to vďačný, no ktovie, o koľko námetov ma tým pripravili :-/ :-D

4. Myslím, že sa naskytnú chvíle, keď má spisovateľ problém pokračovať v písaní príbehu. Akoby sa znenazdajky vynoril obrovský tehlový múr, ktorý nevie obísť a nemá síl ho zničiť. Stalo sa vám už niekedy niečo podobné? Písali ste no zrazu ste sa ocitli pred prekážkou a nevedeli kadiaľ ísť, čo robiť? Ak áno, ako ste to nakoniec prekonali? 
Fuu, s tým sa stretávam veľmi často :-D Komédie sú zákerné v tom, že keď ste vytočení, smutní, bez nálady, je ťažké naštelovať sa a písať niečo veselé. Preto musím neraz vyčkať na správnu konšteláciu času, chuti a nálady, aby som napísal knihu tak, ako si to predstavujem. V hlave sa mi síce udalosti príbehu odohrávajú jedna radosť, ale pretaviť ich do slov je druhá vec. Jeden taký blok mám aj práve teraz, takže uvidíme, kedy sa ho zbavím. Ale ako sa poznám, stačí jedna-dve akcie s mojimi priateľmi a príde to samo. Keď sa zastaví autor, je to ešte ako-tak v poriadku, lebo to môže napokon aj sám ovplyvniť. Horšie by bolo, keby stagnoval samotný príbeh. V tom prípade treba hľadať príčiny inde. Premiešať postavy, pridať novú zápletku, ale zase netreba veľmi kombinovať, aby neostal čitateľ sklamaný a nechápavo nezízal na stránky v zmysle – čo tým chcel autor povedať? :-D

5. Mnoho čitateľov ale i spisovateľov má svoj vzor v písaní. Niekoho, kto ich svojou tvorbou zasiahol natoľko, že sa rozhodli napísať svoj vlastný príbeh. Alebo čítali knihu, ktorá im zmenila pohľad na svet. Aj vy máte svoj vzor v písaní? Aká je vaša obľúbená kniha či knižná séria, ktoré považujete za to najlepšie, čo ste kedy čítali? 
Možno je to zvláštne, ale nikdy som nemal – a ani nemám – obľúbeného autora alebo knihu. Čítam veľa a každý deň, rôzne žánre od romantiky cez fantasy či young adult až po kriminálky. Nepatrím však k čitateľom, ktorí dočítajú každú knihu, aj keď ich nebaví. Ak ma príbeh nezaujme prvých pár desiatok strán, siahnem po ďalšom. Na svete je predsa toľko dobrých kníh, že mi pripadá zbytočné a márne strácať čas s niečím, čo ma nebaví a neobohatí. Na besedách na školách sa stretávam s písania chtivými študentmi a tí často píšu podľa nejakého vzoru. Je fajn inšpirovať sa, ale bojím sa, aby nezabudli postupne zvoliť si vlastný smer. Nie je nič horšie ako porovnávať autorský štýl s nejakým iným. Žiaľ, aj to je bežné v našej súčasnej literatúre – kvantita niekedy prevláda nad kvalitou a niektoré knihy sú „na jedno kopyto“. Preto považujem za lepšie nenechať sa ovplyvňovať a vyprofilovať sa, ako sa len dá

6. Písanie je vášňou. Dokáže človeka odpútať z reality a vďaka fantázii ho urobiť pánom vlastného sveta. Umožňuje mu vytvárať nové postavy, príbehy, ukázať druhým svoj pohľad na svet...deliť sa o to, čo má rád, ale i to, čo ho zarmucuje. Písanie vytvára nikdy nekončiace možnosti a spolu s knihami má veľkú moc zmeniť človeku život. Čo vy a písanie? Čo pre vás znamená a ako knihy zmenili/obohatili váš život? 
Ako som už spomenul – a vy takisto – písanie má schopnosť prenášať ľudí kamsi inam. Ale keď neberiem do úvahy tieto okolnosti, tak najväčším prínosom písania sú pre mňa ľudia. Vďaka vydávaniu kníh som spoznal toľko úžasných kolegov a kolegýň, že s niektorými z nich som si vytvoril pevné vzťahy na celý život. Keď sa stretneme na nejakej besede či akcii, sú to pre mňa jedny z najúžasnejších zážitkov. Na Slovensku sa nedá veľmi hovoriť o sláve či bohatstve, uživiť sa písaním je beh na dlhé trate, preto ozaj píše len ten, kto chce :-D A keď sa zoznámia ľudia s rovnakou záľubou, je to na nezaplatenie. 

7.V písaní už nie ste nováčik a na konte máte nejednu zaujímavú knihu. Nájdeme medzi nimi rôzne žánre: dobrodružné i historické romány, román pre ženy, dokonca aj detektívku. Je to veľmi zaujímavé, pretože u mnohých spisovateľoch sa vyskytujú najviac dva odlišné žánre, ktorým sa venujú. Máte v pláne vydať sa v budúcnosti novou cestou? Fantasy, triler alebo niečo na štýl populárnych dystopií pre násťročných a podobne? 
Dosť dlho trvalo, kým som sa ako autor našiel. Je pravda, že už som si vyskúšal mnohé žánre, ale najviac mi sadli komediálne príbehy pre mladých. Navyše, komediálne prvky je možné zapracovať kamkoľvek – do romantiky, kriminálky, fantasy, hororov... možností je teda neúrekom :-) momentálne mám rozpísané dve knihy – tretí diel „zmätkárskej série“ (Nevinní zmätkári, Zachovajte paniku) a príbeh zo stredoškolského prostredia rozprávaný z pohľadu študenta – maturanta a učiteľa. V pláne mám aj ďalšie romány – hudobno-tanečný príbeh (ktorého realizácia bude asi trochu náročnejšia) a súčasnú komédiu s trochou mystiky. Ja ako autora sa na to teším a verím, že sa budú mať na čo tešiť aj čitatelia :-)


Ďakujem veľmi pekne za poskytnutý rozhovor 
:)

Tvorba

Pod horúcim pieskom je dobrodružno-romantický príbeh odohrávajúci sa v roku 1931. 
Tobias Vicen, expert na staroveké dejiny, sa na požiadanie priateľa z parížskeho múzea podujme sprevádzať mladú Američanku na jej ceste po krajine faraónov. Katherine na prvý pohľad pôsobí ako rozmaznaná, arogantná dedička, no ako sa ukáže, jej výprava má celkom iný cieľ - nájsť strýka Henryho. Tobias sa tak nedobrovoľne stáva súčasťou pátrania nielen po zmiznutom príbuznom, ale aj po bájnom kameni, ktorý sa Henry pred časom pokúšal nájsť. O Oko Egypta má však záujem aj skupina odhodlaných nacistov pod vedením plukovníka Krassnitzera. Tobias musí zúročiť všetky svoje znalosti o egyptskej histórii a mytológii, aby boli s Katherine pred nepriateľmi vždy o krok napred. V pretekoch o čas i o vlastný život sa ukáže pravá tvár všetkých zúčastnených... 
Príbeh zavedie čitateľov z Paríža do Alexandrie, Káhiry, k pyramídam v Gíze, do chrámov v Abú Simbeli, ale aj na pulzujúce trhoviská či medzi púštne kmene. Ako je u autora zvykom, dynamický dej je plný napätia, nečakaných zvratov, ale aj romantiky a humoru.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Smiech je korením života. Vie o tom aj rozprávač príbehu – dvadsaťjedenročný Alex. Ani nevie ako a vhupne s priateľmi do množstva bizarných, komických situácií. S vidinou ľahkého zárobku sa Alex podujme doučovať Xéniu, dcéru miestnych zbohatlíkov. No už pri prvej návšteve honosnej vily vyvolá škandál – prichytí totiž domácu pani s mladučkým susedom. Zmätok v Alexovej duši vystupňuje aj Xénia – je totiž nielen krásna, ale aj bystrá. Alex sa, pravdaže neštandardne, zoznámi s Tinou. Nečakane ho zasiahne Amorov šíp, ale dokáže udržať na uzde vášeň, ktorú pociťuje ku Xénii?
Autor s iróniou a nadhľadom opisuje každodenný život mladých ľudí, ich starosti, pohľad na život a dospelých, prvé lásky, skúsenosti s alkoholom či bujaré žúrovanie. Príbeh Nevinných zmätkárov je plný situačného a konverzačného humoru. Jeho aktérov si obľúbi každý, kto má rád mladosť a život.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Nový semester priniesol Alexovi veľa zmien – rodičia sa vrátili z archeologickej výpravy, začal navštevovať autoškolu a... zamiloval sa! Príťažlivá Laura je naplnením Alexových predstáv o ideálnom dievčati, no snaha získať si jej srdce mu prináša kopec vtipných nedorozumení a trapasov. Ešteže má po boku verných kamarátov, ochotných podať mu za každých okolností pomocnú ruku – najmä Tomáša, šarmantného darebáka, ochotného pridať sa ku každej lotrovine.
Príbeh je oslavou priateľstva, humoru a životného nadhľadu. Čitateľom istotne utkvie v pamäti niekoľko nezabudnuteľných príhod – bizarný večer vo Véčku, bitka v gay bare, prekvapivá dedinská zábava, výbušný výlet na Šíravu, silvestrovská chata či Alexove školské peripetie. Marek Zákopčan vtipným a ironickým štýlom osloví každého, kto má rád humor a nepozerá na seba príliš vážne.
Román je voľným pokračovaním knihy Nevinný zmätkári...

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Dobrodružno-romantický príbeh sleduje osudy troch žien, ktoré sa nečakane prelínajú.
Mladá šľachtičná Sofia sa už čoskoro má vydať za Adriana, s ktorým sa pozná od detstva, ale už roky sa nevideli. Ich sobáš však zatieni náhla smrť jeho otca, vojvodu z Lékavíc. Pátranie po tajomstvách minulosti privedie mladý pár na stopu Dračieho rádu. Skutočný nepriateľ však ostáva v úzadí, a ako sa ukáže, jeho odhalenie môže mať fatálne následky...
Lenorinu matku upálili ako čarodejnicu. Dievčinu vychoval záhadný starec s prezývkou Pútnik, bokom od ľudí, aby ju ochránil najmä pred zlomyseľným kňazom Lotharom. Čo sa však stane, keď sa Lenora dostane na hrad ako slúžka a vyjde na svetlo tajomstvo jej pôvodu? Zaplatí za cudzie hriechy vlastným životom?
Mariela Lékavická, Adrianova matka, si vydobyla rešpekt a úctu ako hradná pani. Po manželovej smrti sa snaží udržať rodinu pohromade, ale jej železná vôľa naráža na odpor detí, a navyše musí zamedziť odhaleniu temných tajomstiev. Keďže hrozí, že pravda vyjde na povrch, neštíti sa použiť žiadnu zbraň...

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°





Lucia a Miriam pracujú ako servírky. Žijú ako väčšina mladých dievčat, zabávajú sa a snívajú o veľkej láske, ktorá jedného dňa istotne príde. Všetko sa zmení od chvíle, keď sa Luciu pokúsi znásilniť neznámy surovec...






°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Cyklus príbehov o tíme vyšetrovateľov, ktorí zvádzajú neustály boj so zločincami rôzneho druhu, prináša čitateľom dramatické napätie aj hlboké emócie. V prvej časti Mesta tieňov sa stávame svedkami pátrania po vrahoch, ktorí neváhali bez milosti pripraviť o život iných ľudí. Záchvat ľudskosti pre peniaze vyústi do nemilosrdného vyvraždenia rodiny, Smrteľný žart je zas dôkazom toho, že zahrávanie sa s osudom môže mať tragické následky. Chladnokrvne naplánovaná vražda v kombinácii s domácim násilím je ťažiskom tretieho príbehu a v Konci sveta nahliadneme do neľahkého života komunity bezdomovcov. Kriminalisti majú však svoje vlastné osudy, ktoré sa neraz prepletú aj so samotnými prípadmi. Ich vzťahy i charaktery prekonávajú ťažké skúšky, no napriek tomu sa usilujú o bezpečnejší svet…



°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°


Cyklus príbehov o tíme vyšetrovateľov, ktorí zvádzajú neustály boj so zločincami rôzneho druhu, prináša čitateľom dramatické napätie aj hlboké emócie. Úmyselné nehody zasiahnu zdrvujúcim spôsobom do života mladej študentky po tom, ako sa rozhodne zahrávať s temnou minulosťou iných ľudí. Lúpež v malom mestečku rozvráti pokojnú hladinu jeho obyvateľov a dve malé deti sa dostanú na zoznam Stratených, keď uprostred noci záhadne zmiznú. Nebezpečným protivníkom sa stane aj Sériový vrah a Únos presvedčí Evu Tomečkovú o tom, že zločin striehne na každom kroku.




°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Autora môžete nájsť aj na jeho FB stránke alebo web stránke: http://www.marekzakopcan.sk ;)
(Zdroje obrázkov kníh a notácii k nim: http://www.martinus.sk/knihy/autor/Marek-Zakopcan/)

P.S.: U Slávky si môžete práve prečítať rozhovor s Miroslavou Varáčkovou a Mirkou Novysedlákovou :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára