30. novembra 2015

Šálku čaju a SLOVENSKÚ knihu, prosím.../06 (...rozhovor s Michaelou Galambošovou...)

Spoločný projekt od Slávky a Mony

Projekt venovaný slovenským autorom a ich tvorbe. Spoznajte ich spolu s nami ;)

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Čo nám o sebe prezradíte?
Som tridsaťročná ryšaňa, pochádzam z Oravy, ale zakotvila som pri Nitre. Do tohto mesta som sa buchla ako alkoholik do chladenej dvanástky. Bola to láska na prvý pohľad. Zahniezdila som tu, našla si muža (alebo on našiel mňa?) a na svet sa vyliahlo naše prvé vtáča. V praktických veciach som totálny moták, nemám orientačný zmysel, dokážem sa stratiť aj pred domom, no napriek tomu by som v lese dokázala stráviť celé hodiny. Keď nepíšem, tak háčkujem a maľujem, jednoducho k svojmu životu potrebujem tvorivosť. Rodičovská dovolenka mi absolútne zmenila rebríček hodnôt, mám čas sa zastaviť, pouvažovať, spoznať samu seba. Ešte niečo. Strašne rada šoférujem, ani nie tak rada, ako strašne, chodím ako autobus, bojím sa ísť po nových trasách. :-) Som rada, že som žena, aj keď to nie je dvakrát výhoda vo vyššie spomenutej neschopnosti správne zacúvať. A čo moje klady? Asi to, že si dlhodobo v hlave uchovávam informácie, ktoré mi vyliezajú na povrch pri písaní. A celkom obstojne pečiem.
Venujem sa románom zo súčastnosti, píšem o veciach, čo sa dejú navôkol, som taký pozorovač. Pri písaní chcem poukázať na širokospektrálnu vzorku ľudí, ktorí sa zrodili na tento svet.

...písanie je podľa mňa i určitý druh schizofrénie, pri ktorej sa autor prepína do iných životov...

1. Písanie je jednoznačne čarovné. Všetko, čo máte na srdci, čo ste videli, počuli a čo vám fantázia pošepká pretvoríte do slov a tým dáte príbehu nesmrteľný život. Tvoríte, vymýšľate, prerábate, hráte sa so slovami. Príbeh ožíva a vy sa s ním môžete podeliť s ostatnými a dúfať, že sa im zapáči. No k samotnému písaniu vedie dlhá cesta a nie každý sa po nej odhodlá hneď kráčať. Na životnej ceste sa naskytá množstvo križovatiek a odbočiek, ktoré smerujú inam než túžba vášho srdca, vždy však záleží na vašom rozhodnutí. Kedy ste sa vy rozhodli, že budete spisovateľom? Kedy prišiel ten impulz niečo napísať a kto sa stal prvým čitateľom, ktorý mohol nahliadnuť na vami popísané hárky papiera?
Asi sa začiatok písania nedá ohraničiť nejakým dátumom. Asi ako väčšina autorov, som začala písať na základnej škole. Dodnes si pamätám na jednu básničku ktorú som vysmolila v nádeji, že vo mne drieme ďalší Štúrovec. „Ovečky sa pasú na ďalekých pláňach, nikto tam nekričí, nikto tam nevolá och och ach.“ :-). Keď som si vyberala strednú školu, spýtala som sa triednej učiteľky, na akú školu si mám dať prihlášku, ak sa chcem stať spisovateľkou. Poradila mi gymnázium. Tam som pokračovala v písaní básní, fejtónov, ktoré boli uverejňované v regionálnych novinách. Potom som sa na pár rokov odmlčala a opäť som začala písať až počas rizikového tehotenstva. Keďže som bola celé mesiace doma, zobrala som si počítač a pustila sa do písania prvotiny Manipulátor. Mojím prvým čitateľom bola mama. Tá ma v písaní podporovala, pretože som sa na trištvrte roka sekla a nevedela som ukončiť román. Za podporu jej dodnes ďakujem.

2. Veľa ľudí, ktorý milujú písanie a pracujú na vlastných príbehoch, tuží určite potom, aby ich tvorba uzrela svetlo sveta v knižnej podobe, no nie každému sa to podarí. Nedocenia ich, nedajú im šancu a to ich určite zarmúti. No vám sa to podarilo a myslím, že sa vám tým splnil aj jeden z vašich snov. Určite nejedného čitateľa zaujme, čo všetko k tomu predchádzalo, aby vaša tvorba dostala knižnú podobu? A čo by ste poradili tým ktorým sa to ešte nepodarilo, no veľmi potom túžia len nie sú docenení?
Každý autor túži, aby mal čitateľov, aby jeho dielko uzrelo svetlo sveta. Ja som svoje dielko najprv zverejňovala na jednom fóre, neskôr som ho rozposlala do vydavateľstiev. V apríli 2015 sa mi ozvalo vydavateľstvo BESTSELER, ktoré prejavilo o rukopis záujem a v júli 2015 vyšiel v knižnej podobe. Čitateľom by som poradila, aby ho najskôr dali prečítať čo najviac ľuďom, aby vedeli pracovať s kritikou, aj aby si urobili prieskum. Určite treba aj trpezlivosť, pretože väčšina vydavateľstiev je zahltená rukopismi. Ak to napriek tomu nevyjde, tak možno nie je od veci pouvažovať nad vydaním na vlastné náklady, poprípade je možnosť vydania knihy v elektronickej podobe. Vždy je cesta

3. Každý človek je iný, s iným charakterom i zmýšľaním. Ako povedal Denver Moore: "Veď všetci sme rovnako iní..." A to je dobré, pretože vďaka tomu môžeme čítať o príbehoch lásky, strastiplných dobrodružstvách, nevyriešených zločinoch, či o drakoch a elfoch. Myslím, že každý spisovateľ píše o tom, čo má rád a na čo chce poukázať. No potrebuje aj postrčenie a tým je inšpirácia. Kto alebo čo je vašou inšpiráciou a kde ju dokážete načerpať? Čo je vašim hnacím motorom v písaní?
Inšpiráciou je sám život. Vždy si vyberiem nejakú postavičku, ktorá má reálny základ a vymyká sa priemeru, snažím sa do nej vžiť a naladiť sa na jej zmýšľanie. Potom sa mi píše ľahko. Napríklad vo fantasy by som si ani neškrtla, je to téma, ktorá ide mimo mňa, ja som skôr na upírov. :-). Pokiaľ mi to dovolí čas, snažím sa písať pravidelne. Väčšinu, keď si sadám za počítač, ani neviem, čo vysmolím, ide to samé. Stačí mi dobrá káva a uprataný stôl.

4. Najväčším nepriateľom spisovateľa , teda to si aspoň osobne myslím ja, je spisovateľská kríza. Nie je nič horšie, ako keď chce človek písať ale jednoducho to nejde. Môže robiť všetko možné, ale vytvoriť zmysluplnú vetu zapadajúcu do kontextu nedokáže. Mávate i vy spisovateľskú krízu? Ak áno, ako s ňou bojujete?
Odložím rukopis a začnem písať to, čo sa mi práve prehráva v hlave. Nasilu sa neoplatí písať, vyťahovať slová z chlpatej deky. Väčšinu príde správny čas, kedy mi to „docvakne“ a môžem opäť pokračovať.

5. Mnoho čitateľov ale i spisovateľov má svoj vzor v písaní. Niekoho, kto ich svojou tvorbou zasiahol natoľko, že sa rozhodli napísať svoj vlastný príbeh. Alebo čítali knihu, ktorá im zmenila pohľad na svet. Aj vy máte svoj vzor v písaní? Aká je vaša obľúbená kniha či knižná séria, ktoré považujete za to najlepšie, čo ste kedy čítali?
Autorské vzory sa u mňa postupom času menia. Dlhodobo bol u mňa na prvom mieste J. M. Simmel, teraz ho dotiaľ vytláča S. King. Fascinuje ma, že sa nezamotá do kvantá postáv, ktoré sa v diele vyskytujú. Naposledy som od neho čítala Duma Key, je naozaj veľmi dobrým autorom. Rada si prečítam aj niečo z duchovného súdka, no to je absolútne iný druh písania. Páčia sa mi všetky knihy od ukrajinskej autorky Anastasie Novych. Tie by som vedela čítať dookola.

6. Písanie je vášňou. Dokáže človeka odpútať z reality a vďaka fantázii ho urobiť pánom vlastného sveta. Umožňuje mu vytvárať nové postavy, príbehy, ukázať druhým svoj pohľad na svet...deliť sa o to, čo má rád, ale i to, čo ho zarmucuje. Písanie vytvára nikdy nekončiace možnosti a spolu s knihami má veľkú moc zmeniť človeku život. Čo vy a písanie? Čo pre vás znamená a ako knihy zmenili/obohatili váš život?
S tou vášňou je to pravda. Niekde som čítala, že autor buď píše, alebo premýšľa o postavách. Písanie je podľa mňa i určitý druh schizofrénie, pri ktorej sa autor prepína do iných životov. A je to nepochybne zaujímavejšie ako varenie trojchodovej večere. Minule som uvažovala nad tým, aké máme šťastie, že môžeme čítať, že to vôbec vieme, že už dávno nie je literatúra dostupná len duchovenstvu a učiteľom. Každá kniha má šancu ovplyvniť život. Je len na nás, akým spôsobom. Bez čítania kníh by som sa cítila vnútorne veľmi chudobná.

7. Niekedy sa mi zdá, že v slovenskej knižnej blogosfére takmer nik nečíta alebo nevenuje dostatočnú pozornosť slovenskej tvorbe. Priznávam sa, že ani ja nie som výnimkou, ale určite to chcem zmeniť. Myslíte si, že o slovenské diela je dostatočný záujem? Ak nie, čo myslíte, kde nastala chyba? Ako by sa dalo ukázať, že i naši spisovatelia majú čo ponúknuť a ich diela stoja za to?
Myslím si, že je to aj o nastavení marketingu. Napríklad vo Veľkej Británii nie je prevaha zahraničných autorov, drvivá väčšina patrí anglickým autorom a len malá časť je „dovážaná“ zo zahraničia. Za posledné roky však pozorujem aj u nás „boom“ slovenských autorov, takže dúfam, že sa nebudeme báť čítať domácu tvorbu. Ešte som presvedčená, že my, Slováci, sa nevieme predať. Sme akýmsi skromným národom, ale zasa na druhej strane, vraj dobré sa predáva samo. Stretla som sa však i s názorom, akoby sme slovenskú tvorbu brali ako menej kvalitnú a to je smutné.

8. Len tak zo zvedavosti. Pripravujete do budúcna niečo nové, čo sa týka vašej tvorby? Ak áno, môžete nám prezradiť niečo bližšie?
Momentálne mám dokončených päť rukopisov, uvidíme, ktorý z nich vyjde na svetlo božie. Napríklad román Dve ženy je napísaný z dvoch pohľadov svokry a nádejnej nevesty. Spojil ich jeden muž, ktorý sa niekedy môže cítiť ako medzi dvoma mlynskými kameňmi. Ďalšie dielko Pomôže vám Šimona je o mladom dievčati, ktorá dostala do vienka plné vrece komplexov a dar vidieť budúcnosť. Ďalší román je o mladom psychopatovi, ktorý je presvedčený, že keby pobozkal svoju vyvolenú, tak ju zabije. Jedno dielo, Muž, ktorý miloval Kiyosakiho, som písala z mužského pohľadu a bola to výzva. A minulý týždeň som dokončila pokračovanie románu Manipulátor... Mám toho v šuplíku viac, než dosť.

Ďakujem veľmi pekne za poskytnutý rozhovor 
:)

Tvorba

Keď sa krehká študentka Eva zoznámi s Jozefom, ktorý sa pýši zdravým životným štýlom, záujmom o alternatívnu medicínu a vyšportovanou postavou, rozum ju presviedča, že by mohol byť dokonalým partnerom.
Napriek vnútorným pochybnostiam vhupne do vzťahu rovnými nohami. Z Jozefa sa však vykľuje tyran a manipulátor, zameraný len na svoje ciele a požiadavky. On je vo všetkom úžasný a dokonalý, Eva môže snáď za všetko: je príliš tučná, nedôsledne upratuje, nechce mu zadarmo pomáhať na stavbe vysneného zrubu.
Svojimi poznámkami a zhadzovaním dostáva Evu až na hranicu únosnosti. Ako sa však dostať z područia manipulátora? Dokáže sa Eva oslobodiť spod znôšky jeho lží, presviedčania a klamstiev, alebo ju ovplyvní tak, že s ním navždy spúta svoj život?


°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Autorku môžete nájsť aj na jej FB stránke ;)
(Zdroje obrázkov kníh a anotácií k nimhttp://www.martinus.sk/knihy/autor/Michaela-Galambosova/)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára