Šálku čaju a SLOVENSKÚ knihu, prosím.../04 (...rozhovor s Kristínou Pavelkovou...)

Spoločný projekt od Slávky a Mony

Projekt venovaný slovenským autorom a ich tvorbe. Spoznajte ich spolu s nami ;)

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Slovíčko na úvod...
Čo máš rada aj okrem písania a čomu sa venuješ?
Milujem vôňu kníh, niekedy sa len tak túlam po kníhkupectvách a vychutnávam si ju. Veľmi rada čítam, aj keď času už nie je toľko, koľko by som chcela. Zbožňujem varenie a ešte radšej mám pečenie, pri ktorom rada experimentujem. Alebo len tak leňoším pri dobrom filme.
Moje podnikateľské aktivity ma naplno zamestnávajú, ale vždy sa snažím vymedziť priestor aj na písanie. Vtedy nesmiem byť ničím a nikým rušená, aby mi myšlienky neunikali nesprávnym smerom J.
Aký si typ človeka?
Som tvrdohlavá a cieľavedomá, tak ako predurčuje moje znamenie barana. Alebo sa práve naň vyhováram? Dôležité je, že práve cieľavedomosť môže za to, že na pultoch kníhkupectiev nájdete moje dve knižky.
Komu sú venované tvoje diela, akým vekovým kategóriam?
Nikdy nehovor nikdy, týmto sa riadim do bodky, som otvorená novým výzvam. Aj preto hovorím, že zatiaľ píšem ženské romány, ale uvidíme, čo prinesie život. Moje príbehy sú určené predovšetkým ženám, ale medzi mojimi čitateľmi sa nájdu aj muži. Možno je to tým, že témy, ktorým sa venujem sú aktuálne a zo života, preto sa môžu stať každému z nás, nielen ženám.
Veková hranica pri príbehoch zo života, podľa mňa neexistuje, rovnako si knižku môže prečítať tínedžer alebo žena v najlepších rokoch. Každý si v nej nájde to svoje, podľa toho, v akej životnej situácii sa práve nachádza.
O čom sú tvoje diela, čo nimi chceš povedať, na čo poukázať?
S písaním som začala pred vyše rokom, posmelená rozkvetom ženského románu na knižnom trhu, ale zároveň s malou dušičkou začínajúcej autorky. Na jar tohto roku mi vyšla moja prvá kniha Takmer dokonalý muž s menšou krimi zápletkou. Je o láske dvoch mladých ľudí, ktorým šťastie hatí prekážka v podobe Andrejovej minulosti.
Druhá kniha Neobyčajné leto, ktorá vyšla nedávno, poukazuje na to, ako v dnešnom uponáhľanom a materiálnom svete pozabúdame na skutočné hodnoty, akými sú láska, rodina a vlastné šťastie. Príbeh rozprestiera dva odlišné svety – jeden hektický, mestský a na druhej strane kontrastné pokojné zastarané prostredie vidieka, kde sú klebety a intrigy na dennom poriadku. Príbeh dýcha emóciami a postupne odkrýva viacero životných osudov. Nechýbajú ani nečakané zvraty, ktoré čitateľa zaručene prekvapia.
Píšem o živote v dnešnom uponáhľanom a bezohľadnom svete, o pokrivených charakteroch ľudí, ktorých zhltla doba materializmu, o bežných ľudských radostiach, ale aj starostiach, ktoré trápia väčšinu z nás, o ťažkých životných situáciách, kedy človek musí zaťať zuby a bojovať proti osudu. 

...je fascinujúce vdýchnuť postavám v príbehu život a ešte krajšie, keď sa knižka dostane k čitateľovi a osloví ho natoľko, že svoj príjemný pocit z nej šíri ďalej...

1.Písanie je jednoznačne čarovné. Všetko, čo máš na srdci, čo si videla, počula a čo ti fantázia pošepká pretvoríš do slov a tým dáš príbehu nesmrteľný život. Tvoríš, vymýšľaš, prerábaš, hráš sa so slovami. Príbeh ožíva a ty sa s ním môžeš podeliť s ostatnými a dúfať, že sa im zapáči. No k samotnému písaniu vedie dlhá cesta a nie každý sa po nej odhodlá hneď kráčať. Na životnej ceste sa naskytá množstvo križovatiek a odbočiek, ktoré smerujú inam než túžba nášho srdca, vždy však záleží na našom rozhodnutí. Kedy si sa rozhodla, že budeš spisovateľkou? Kedy prišiel ten impulz niečo napísať a kto sa stal prvým čitateľom, ktorý mohol nahliadnuť na tebou popísané hárky papiera?
K písaniu ma doviedol môj vnútorný pocit, ktorý mi našepkával, aby som dala svoje myšlienky na papier. Dnešná doba všetkého otvára možnosti skúsiť, aj niečo, čo ste sa nikdy predtým neodvážili poslať do sveta. Písanie mi nikdy nebolo cudzie, na škole som obľubovala slovenský jazyk a literatúru, no najviac som zbožňovala písanie slohov. Čoraz častejšie som zakopávala o ľudí, ktorí ma istým spôsobom inšpirovali a vtedy prišiel ten zlom a ja som si povedala, že v hlave mám dostatok myšlienok aj na niekoľko kníh. Až do vydania mojej prvej knižky, Takmer dokonalý muž, nikto z môjho okolia netušil, že píšem. Odhalila ma moja kamarátka, ktorá odvtedy číta všetky moje príbehy.   

2. Každý človek je iný, s iným charakterom i zmýšľaním. Ako povedal Denver Moore: "Veď všetci sme rovnako iní..." A to je dobré, pretože vďaka tomu môžeme čítať o príbehoch lásky, strastiplných dobrodružstvách, nevyriešených zločinoch, či o drakoch a elfoch. Myslím, že každý spisovateľ píše o tom, čo má rád a na čo chce poukázať. No potrebuje aj postrčenie a tým je inšpirácia. Kto alebo čo je tvojou inšpiráciou a kde ju dokážeš načerpať? Čo je tvojim hnacím motorom v písaní?
Pre mňa je inšpirácia všade naokolo. Žiaľ, asi nie som jediná, ktorá sa často stretáva so smutnými ľudskými osudmi, bezradnosťou, ale aj s ľudskou zlobou, bezohľadnosťou, či závisťou. Svoje rozbúrené vnútro upokojím, keď myšlienky uložím na papier a potom ostáva už iba veriť, že sa prostredníctvom čitateľov budú šíriť ďalej. Píšem o svojich postrehoch zo života, o rôznorodých ľudských náturách, o starostiach a radostiach bežného života, honbe za materiálnymi statkami, o neprajnosti osudu, o ľuďoch, ktorým sa prostredníctvom postáv snažím nastaviť zrkadlo. Možno sa v charakteroch postáv, niektorí ľudia nájdu a rozhodnú sa stať lepšími. Zostáva len veriť v krajší zajtrajšok...

3. Najväčším nepriateľom spisovateľa , teda to si aspoň osobne myslím ja, je spisovateľská kríza. Nie je nič horšie, ako keď chce človek písať ale jednoducho to nejde. Môže robiť všetko možné, ale vytvoriť zmysluplnú vetu zapadajúcu do kontextu nedokáže. Mávaš aj ty spisovateľskú krízu? Ak áno, ako s ňou bojuješ?
Pre mňa je najťažšie začať, ale potom, sa už príbeh tvorí sám. Nápadov je množstvo, ale času na písanie menej, preto sa snažím ukradnúť si každú voľnú chvíľku. Svoje postrehy a myšlienky si poctivo zapisujem, aby som sa k nim neskôr mohla vrátiť. Možno aj preto je moje vrece s nápadmi stále plné a dúfam, že ma dlho spisovateľská kríza nepostihne.

4. Mnoho čitateľov ale i spisovateľov má svoj vzor v písaní. Niekoho, kto ich svojou tvorbou zasiahol natoľko, že sa rozhodli napísať svoj vlastný príbeh. Alebo čítali knihu, ktorá im zmenila pohľad na svet. Aj ty máš svoj vzor v písaní? Aká je tvoja obľúbená kniha či knižná séria, ktorú považuješ za to najlepšie, čo si kedy čítala?
Nemám jedného obľúbeného autora, možno preto, že nepreferujem iba jeden žáner, ale skôr si vyberám podľa vnútorného pocitu. Pri knižke, ktorá zmenila môj pohľad na svet, mám celkom jasno. Mojou srdcovkou je a asi ju žiadna iná knižka neprekoná, Malý princ.

5. Písanie je vášňou. Dokáže človeka odpútať z reality a vďaka fantázii ho urobiť pánom vlastného sveta. Umožňuje mu vytvárať nové postavy, príbehy, ukázať druhým svoj pohľad na svet...deliť sa o to, čo má rád, ale i to, čo ho zarmucuje. Písanie vytvára nikdy nekončiace možnosti a spolu s knihami má veľkú moc zmeniť človeku život. Čo ty a písanie? Čo pre teba znamená a ako knihy zmenili/obohatili tvoj život?
Pre mňa je písanie zodpovednosť, dať čitateľovi to, čo očakáva, ale aj výzva, aby sa každá ďalšia knižka páčila. Je fascinujúce vdýchnuť postavám v príbehu život a ešte krajšie, keď sa knižka dostane k čitateľovi a osloví ho natoľko, že svoj príjemný pocit z nej šíri ďalej. Myslím si, že to je pre autora tá najväčšia odmena. Kniha je výborný nástroj ako poslať do sveta posolstvo. Preto sa snažím vkladať do príbehov myšlienku, či žijeme život, ktorý chceme žiť, alebo taký, ktorý musíme.

6. Niekedy sa mi zdá, že v slovenskej knižnej blogosfére takmer nik nečíta alebo nevenuje dostatočnú pozornosť slovenskej tvorbe. Priznávam sa, že ani ja nie som výnimkou, ale určite to chcem zmeniť. Myslíš si, že o slovenské diela je dostatočný záujem? Ak nie, čo myslíš, kde nastala chyba? Ako by sa dalo ukázať, že i naši spisovatelia majú čo ponúknuť a ich diela stoja za to?
V súčasnosti knižný svet zažíva svoj boom, na trhu je záplava svetových bestsellerov a možno v tejto kope, slovenská tvorba mierne zaniká. Veľa zahraničných kníh je veľmi dobre vtlačených do pozornosti a spropagovaných tak, že sa dostáva čitateľom rovno pod ruku. Myslím si, že by sme to mali rozhodne napraviť a viac siahať po slovenských autoroch, pretože slovenské diela sú rovnako pútavé a kvalitné, ako tie svetové. Na knižnom trhu je široká ponuka knižiek od slovenských autorov, určite si máme z čoho vyberať.

7. Len tak zo zvedavosti. Pripravuješ do budúcna niečo nové, čo sa týka tvojej tvorby? Ak áno, môžeš nám prezradiť niečo bližšie?
Mám pripravený vtipný príbeh o obyčajnej mladej žene, ktorá s blížiacou sa tridsiatkou a každou pribúdajúcou vráskou, nadobúda dojem, že jej život preteká pomedzi prsty. Rozhodne sa svoj nudný a osamelý život zmeniť. Príbeh pobaví veselými situáciami, humornými dialógmi a zároveň prinúti zamyslieť sa. Myšlienka príbehu spočíva v tom, že život máme vo svojich rukách a záleží len na nás, ako s ním naložíme. 

Ďakujem veľmi pekne za poskytnutý rozhovor 
:)

Tvorba





Lenka za zvláštnych okolností stretáva charizmatického džentlmena Andreja. Jej kamarátka Alica má z jej nového priateľa zlý dojem. Ako prokurátorka pracuje na prípade, v ktorom je Andrej hlavným podozrivým. Snaží sa Lenke naznačiť, že jej priateľ je zapletený do zločinu, ale ona jej obvineniam neverí. Lenkina dôvera k Andrejovi sa končí v okamihu, keď sa jej život ocitá v ohrození. Podarí sa Alici získať dôkazy a ochrániť Lenku? Je Lenkina láska zatratená? Podarí sa Andrejovi získať jej lásku naspäť?





°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°




Šťavnatý letný román o objavovaní skutočných životných hodnôt a hľadaní samej seba. Keď sa úspešná karieristka Paula dozvie o smrti tety Ester, zo dňa na deň zanechá doma snúbenca a hektický život v rušnom meste vymení za pokojné prostredie vidieka. Postupne zisťuje, že život na vidieku nie je až taký nudný, ako si spočiatku myslela. Ako sa emancipovaná Paula vyrovná s úzkoprsým prostredím, intrigami, odmietavými pohľadmi miestnych vidiečanov, ktorí ju obviňujú, že ich dedinu prevrátila naruby?




°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Autorku môžete nájsť aj na jej FB stránke ;)
(Zdroje obrázkov kníh a anotácií k nim: http://www.martinus.sk/knihy/autor/Kristina-Pavelkova/)

2 komentárov:

  1. Na novú knihu sa teším, taký žáner ma tiež velmi baví :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj mňa zaujal námet, takže som tiež zvedavá :D

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »