Muž menom Ove/Fredrik Backman

Originálny názov: En man som heter Ove
 Počet strán: 336
Jazyk: slovenský
Väzba: pevná väzba s prebalom
Vydavateľstvo: Ikar (2015)

Anotácia

Ove dovŕšil päťdesiatdeväť rokov. Je to muž pevných zásad, neochvejných princípov a nemenných pravidiel – a večne nevrlý, zatrpknutý frfloš, v ktorom len ťažko odhalíte dobré srdce. Milovaná žena mu umrela, stal sa z neho samotár a pomaly stráca zmysel života. Kedysi býval predsedom spoločenstva vlastníkov domov, ale vystriedali ho už pred niekoľkými rokmi – čo on sám považuje za obyčajný puč. Rozhodne mu to však nezabránilo vykonávať funkciu strážcu poriadku. Samozvaného. 

Keď sa do domu naproti prisťahujú mladí hluční susedia a namiesto pozdravu sa im len tak mimochodom podarí nacúvať do Oveho poštovej schránky, a ešte k tomu japonským autom, spustí sa kolotoč nečakaných udalostí. Začína sa príbeh o prekvapujúcom priateľstve, túlavom kocúrovi a najmä o tom, ako sa ľuďom, ktorí sa s Ovem stretnú, zmení život. (zdroj)


...nepamätám si, kedy by som pri knihe tak ako plakala, tak sa zároveň i smiala...

Jedného sychravého dňa som sa vybrala do knižnice, pretože len na mieste plnom kníh mám pocit, že stále svieti slnko. A ako u mňa býva zvykom, moje prvé kroky na tomto kúzelnom mieste ma viedli k regálu plného noviniek. Tak, čo si dnes vyberiem, spýtala som sa samej seba v myšlienkach a začala hľadať. Teba poznám, teba som už čítala, toto ma asi nezaujme, tak toto zas nie je nič pre mňa...hľadám, hľadám, keď v tom môj zrak zablúdi ku modrastej knihe s mužom a kocúrom na obálke. V ten deň, len čo som opustila knižnicu, sa spoza šedých oblakov predrali na slobodu slnečné lúče. A v ten deň som domov necestovala sama. Sprevádzal ma muž menom Ove, ktorý sa mi stal skvelým spoločníkom na tri dni. Smiala som sa, plakala, zamýšľala sa nad životom a pochopila, že som bola obohatená o skvostné dielo a to len vďaka jednému 59.ročnému mrzutému pánovi. A za to Fredrikovi Backmanovi veľmi ďakujem...
A kto vlastne Ove je? Nuž, spočiatku mu človek dá niekoľko, nie veľmi pozitívnych, prívlastkov: hundroš či dudroš, nevrlý, mrzutý starší pán, mĺkvy a svojim spôsobom zvláštny. No, ale to je len z vonkajšej stránky a chvíľkového pozorovania daného človeka. Ale my máme to šťastie spoznať Ova celého a postupne chápať jeho osobu. Až pochopíme, že Ove je jednoducho Ove a ostane Oveom a nebudeme mu to zazlievať. Možno budete stáť za ním tak ako ja, možno si ho aj, i keď je to vymyslená postava, obľúbite a možno to bude u vás úplne opačne. No zapamätajte si, že tu ide predsa o princíp, akoby aj naznačil náš hlavný hrdina. Princíp je dôležitý a kto nepochopí princíp, nepochopí ani jeho samotného. A týmto časť o spoznávaní tohto 59.ročného muža uzatváram...najlepšie ho spoznáte vy samy ;) A teraz k dielu. Poviem to takto: Ja nemám knihe čo vytknúť a to myslím vážne s najväčšou úprimnosťou. Od prvej strany po poslednú som nenašla nič, čo by ma dráždilo, vytáčalo alebo mi mi nesadlo. Nič, skutočne nič a z toho som mierne, čoby mierne, poriadne šokovaná. Príbeh bol na jednotku s hviezdičkou. Možno by niekto povedal, že to bola opäť rozprávočka vsadená do reality, ale čo je na tom zlé? Autori majú veľkú moc pri písaní svojich príbehov, a prečo by malo všetko dopadnúť tak, ako to stanovuje dnešný svet? V tomto prípade má autor u mňa plus, či to bol zámer, či naopak nie, ale i tak sa mi páčilo, že príbeh bol poňatý tak trošku rozprávkovo, pretože viete aká je realita...pesimistická, často len smútok, sklamania a málo radostí. No realita v knihách závisí od spisovateľov a som nesmierne rada, že sa rozhodol tak, ako sa rozhodol. A Fredrik Backman  je skvelý, vtipný človek. Obrovským plusom bolo ako napísal celý príbeh. V tretej osobe no znelo to, akoby ho rozprával samotný Ove, čo bol skutočný zážitok. Ove je skrátka Ove, všakže. Skutočne nemám, čo vytknúť (a preto píšem recenziu v celku a nie na klady a zápory, keďže z môjho pohľadu mínusy vôbec nemá).

Čo sa ešte týka deju veľmi ma potešilo, že autor striedal Oveho minulosť s prítomnosťou, vďaka čomu bol príbeh zaujímavejší a hrdina lepšie pochopený. Nechýbali krásne myšlienky, skutočne zaujímavé na zamyslenie, ktoré boli obohatené o vtip, čím všetko pôsobilo uvoľnene a príjemne. I keď by som mohla mať výhrady voči tomu, čo Ove vyvádzal osamote, ale vôbec mi to neprekážalo a to je na mňa dosť nezvyklé. No na druhej strane sa nie je čomu čudovať, pretože autor je skvelým rozprávačom, ktorý svoj talent vie veľmi dobre používať a ja mu môžem len vzdať obrovskú poklonu. A nepamätám si, kedy by som pri knihe tak ako plakala, tak sa zároveň i smiala. Ako hovorím, autor to so slovami skutočne vie. Dúfam, že sa príbeh o mužovi menom Ove dostane do popredia v knižnom svete, pretože si to zaslúži a bola by škoda - preškoda, neprečítať si jeho príbeh. Doteraz som čítala iba osem kníh, ktoré ma dokázali tak nadchnúť, že ich považujem za to najlepšie, čo som kedy čítala. A Muž menom Ove sa radí hneď na 3. mieste v mojom top zozname. Naozaj, táto kniha si zaslúži byť poznaná, pretože je toho hodná. Hodná stáť v sieni najlepších kníh...

Moje hodnotenie
Zdroje obrázkov a citátov
Citáty z knihy: str. 52, str. 135
http://hopimg.com/superhero-desktop-image/superhero-desktop-image-image-detail/
http://uniquehdwallpapers4u.blogspot.sk/2015/02/black-and-white-love-backgrounds-hd.html
http://www.gorila.sk/product/557001

6 komentárov:

  1. Pekná recenzia! Som rád, že sa ti páčila, pretože mám o to dôvod prečo si ju kúpiť :33 :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)) Aj ja už mám dôvod, keďže som ju mala vypožičanú z knižnice...takže som rada, že si ku mne našla cestu :D A o to väčšiu radosť, že si ju chceš kúpiť aj ty ;)

      Odstrániť
  2. Aa, čo to vidím, svojskú osobnosť a veľmi výraznú postavu na obzore? Tak to sa mi teda páči. Mám rada postavy, ktoré dokážu byť istým spôsobom iné, výrazné a nezapadajú do davu "klasických postáv zo šablón dnešného sveta". A najradšej mám tie protivné, fakt že hej. Už som zahliadla recenzie na túto knihu, ale nikdy som ich nečítala pretože ma obal a ani anotácia nijako nezaujala, ale po tvojej recenzii určite mením názor. Akurát včera som na ňu narazila v kníhkupectve a nekúpila si ju, je to škoda, keď teraz takto čítam recenziu. A tá je mimochodom naozaj skvelá a dokáže čitateľa blogu presvedčiť, aby si ju bežal buď kúpiť, alebo iba vypožičať. Skutočne pekná recenzia. :)
    Určite sa mi Muž menom Ove dostal na Wishlist a posunul sa na rebríčku veľmi vysoko. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne za taký krásny a dlhý komentárik :)) Veľmi si to vážim...a ak ťa moja recenzia na knihu navnadila, tak to mám obrovskú radosť, pretože myslím, že si kniha naozaj zaslúži byť poznaná. Ale viem, že nie každému sadne, no mňa nadchla a určite si ju plánujem aj kúpiť. Takže, teším sa, že si knižku niekedy prečítaš aj ty a už teraz som zvedavá, čo na ňu povieš ;)

      Odstrániť
  3. Ahoj ja by som sa ťa chcela spýtať, ktoré knihy zaraďuješ medzi svojich osem najobľúbenejších?:) Už v iných recenziách som si všimla ako spomínaš Vykúpenú lásku, ktorá je mojou naj knihou akú som doteraz čítala. Teraz práve čítam túto knihu a tiež ju hodnotím veľmi kladne:) Tak môžeš mi ešte dať tipy na nejaké kvalitné knihy:) Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Júj, ďalší fanúšik Vykúpenej lásky♥^.^♥ Som taká šťastná a s týmto komentárom si mi spravila veľkú radosť :))
      Veľmi rada, ti prezradím môj zoznam obľúbených kníh, no už sa začína rozrastať:
      Vykúpená láska/Francine Riversová
      Nehaňte vlka/Farley Mowat
      Muž menom Ove/Fredrik Backman
      Rovnako iný ako ja/Ron Hall a Denver Moore
      Zmrzlinová kráľovná/Susan Jane Gilmanová
      O dievčatku, ktoré prehltlo oblak veľký ako Eiffelova veža/Romain Puértolas
      Oceán na konci ulice/Neil Gaiman
      Šťastná sedmička/Holly Goldbergová Sloanová
      Netušený anjel/Dale Evans Rogersová
      ...ale ako som písala, zoznam sa stále rozrastá :D Napríklad teraz som čítala knihu Odlúčení od Lynn Austinovej, ktorá bola prekrásna a práve som sa začítala do Rubínovej žatvy od Tessy Afsharovej a je úžasná♥ (od Tessy je ešte krásna aj Perla v piesku). Ak sa ti od Francine páčila Vykúpená láska, podľa mňa druhou jej najlepšou je Leotina záhrada, no i ostatné sú fajn, len im niečo chýbalo...podľa mňa teda ;) A ďalej mám rada príbehy pre mladších čitateľov, ktoré by som určite odporučila, ako sú napríklad Middlestone od Hornu, Hraničiarov učeň od Flanagana alebo Záhrobná kniha od Gaimana...Och, a ešte nesmiem zabudnúť na Julie Klassenovú, aj tá píše krásne...určite som ešte na niečo, či niekoho zabudla, no ani za svet si neviem spomenúť :D Ale tak, hádam, ťa možno niektorá z týchto kníh zaujme...presne ako aj Vykúpená láska, či Muž menom Ove...sú to naozaj krásne knihy s dokonalými príbehmi ^.^ Maj sa krásne♥ a prajem príjemné čítanie ;)

      Odstrániť

© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »