25. júla 2015

Enderova hra/Orson Scott Card

Originálny názov: Ender's Game
 Počet strán: 280
Jazyk: český
Väzba: pevná väzba s prebalom
Vydavateľstvo: Laser books (2013)

Anotácia

Lidstvo jen se štěstím odvrátilo zničující útok mimozemské civilizace úlového typu. A protože nejlepší obranou je útok, rozhodlo se pro protiúder. Zatímco se po dlouhou dobu vysílané vesmírné lodě blíží k území nepřítele, program pro výchovu mladých velitelů se snaží nalézt toho pravého vůdce, jenž by zneškodnil mimozemskou hrozbu jednou provždy. Zdá se, že tím pravým je Andrew "Ender" Wiggin, geniální chlapec, jenž se v útlém věku stane hlavní nadějí na vítězství. Ovšem nároky na něj kladené jsou enormní, pokud zvítězí, stane se pachatelem xenocidy - absolutního vyhlazení mimozemské inteligentní rasy, a pokud prohraje, pak bude lidstvo vydáno na milost agresivnímu nepříteli. Žádný dospívající chlapec dosud nikdy nečelil tak vážné výzvě... 
Enderova hra je vědeckofantastický román, který můžeme doporučit všem milovníkům dobré literatury. Román nejen o zápasu pozemské civilizace se smrtelným nebezpečím z kosmu, ale také o přátelství, bratrské lásce a nenávisti. Příběh je napsán strhujícím způsobem a patří k tomu nejlepšímu, co moderní světová science fiction produkce nabízí. (zdroj)

Klady
Neuveriteľný taktik...Kto by to bol povedal, že ja siahnem po knihe v znamení sci-fi a dokonca ju aj dočítam. Nepreferujem takéto žánre, vesmírne boje mi nič nehovoria a mimozemšťanov nemám v láske. No Card, skvelý spisovateľ podotýkam, mi ukázal, že je to kniha, ktorá dokáže nadchnúť aj takého nepriaznivca ako som ja. 
     Aj keď mimozemská civilizácia nechýbala, neboli to žiadny zelený, či kovoví mužíčkovia. V tomto prípade prišli termiťania a ich pomenovanie trocha prezrádza, ku komu majú blízko. A vesmírne boje? Nuž, vedela som, že v knihe budú, ale vedela som i to, že to bude niečo nové
     Musím vzdať úctu Cardovi a jeho logickému zmýšľaniu a stratégii. Ešte stále nechápem ako to dokázal. Ako dokázal vymyslieť toľko úžasných, strategických bojov. Je to neuveriteľný taktik, vďaka ktorému bol Ender skutočným géniom. A jeho strategické myslenie sa neodrážalo iba v boji. Ender ho využíval za každých okolností, behom pár sekúnd vymyslel plán a ja som len civela na stránky nechápajúc ako to niekto dokáže. Andrew Wiggin je postava, na ktorú len tak nezabudnem.

Nezabudnuteľné postavy...Card je skvelým rozprávačom. Do svojho príbehu ma vtiahol takmer okamžite a verila som mu absolútne všetko. Môže za to i skvelé vykreslenie postáv, ich konverzácie, konania. Dokonalé! Je vidieť, že autor svoje postavy dôkladne pozná, každú spravil výnimočnou a hlavne, pre mňa osobne, uveriteľnou a neopakovateľnou.

Malí záchrancovia...Hlavný hrdina má len 6 rokov. Chápete? Maličký, šesťročný chlapec má zachrániť svet. Budem úprimná, bála som sa toho, pretože som vedela, že jeho správanie nebude nasvedčovať jeho veku. Bodaj by nie, veď to má logiku. Ale viete, ja som dosť skeptická v tomto ohľade, ale Card mi opäť ukázal, aký je majster v myslení. 
     Je pravda, že hlavnými hrdinami sú deti, malé deti, ale pravdou je i to, že sú géniovia. A spisovateľ už od začiatku pripomína, že nemáme dočinenia s obyčajnými deťmi. Tieto deti sú jednoducho stvorené preto, aby zachránili svet. Majú dôvod sa správať tak ako sa správajú. A nie ako v niektorých dystopiách, kde je 16.ročná hrdinka, spočiatku hlúpa, detinská, bojazlivá, ale razom ju niečo osvieti a hybaj ju zachrániť svet plná nových neohrozených síl. Nechápem ako je to možné, pretože človek sa nemení z minúty na minútu. Pravda, česť výnimkám v týchto žánroch, ale ja tu vidím obrovský rozdiel. V Enderovej hre sa nikto na nič nehral, zatiaľ čo v YA je to často komédia, kde neverím hrdinom absolútne nič, ani ten ich nos medzi očami. 
     V tejto knihe sú deti dokonalé už od samého začiatku a Card to pripomína dosť často. Deti, géniovia, záchrancovia sveta...v tomto prípade tomu verím.
Zápory
Chaos...Ako som už spomínala, vesmírne boje neobľubujem a filmy s takou tematikou už vonkoncom nie. Ale pri Enderovej hre som spravila výnimku a filmové spracovanie sa mi zapáčilo. A môžem povedať, že vďaka tomu, že som videla najprv film som mala pri čítaní menší chaos a mohla som si lepšie vychutnať knihu. Keby sa tak nestalo, tak by som knihu asi nedočítala. Nastal by v mojej mysli nekonečný hurikán, ktorý by ničil moje predstavy...Jednoducho, nedokázala by som pochopiť problematiku s gravitáciou, ako vyzerá bojová miestnosť, boje vo vesmíre. Nebavilo by ma to a len sťažka by som chápala, čo sa deje (ja viem, niekedy som fakt nechápavá, čo sa týka opisov v knihách, za čo nik nemôže, len tá moja slabá predstavivosť...
     Niekedy je filmové spracovanie skutočným prínosom. A mne pomohlo v tom, aby som Enderovej hre dala šancu a dočítala ju. (Ale musím povedať, že po dočítaní knihy som pochopila, že film je slabulinký odvar, ako vždy. Herecké výkony boli naozaj dobré, spracovanie bolo podľa mňa kvalitné, ale čo sa týka deju, tak z toho sa mi chcelo plakať. Vždy je to tak. Kniha vám ponúkne svet Endra tak nádherne, pochopíte ho, nahliadnete mu do mysle a celý príbeh je skvelo prepracovaný, skutočný zážitok. Ale film...Ach, veď to nemalo žiadnu hĺbku, logiku...Film nie je zlý, ale kniha, tú si jednoducho musíte prečítať, aby ste spoznali Cardov svet, no najmä Endera...)

Sklamanie...Moje sklamanie z knihy prišlo v okamihu, keď nastalo veľké BUM, po ktorom nasledoval rýchly spád. Akoby si autor prial, čím skôr dokončiť toto dielo. Je to len taký môj pocit, no nepáčilo sa mi ako to všetko stratilo svoje čaro. Síce ma spisovateľ dokázal opäť prekvapiť, trvalo to však len chvíľku a môj pocit sklamania pretrval. Naozaj neviem, čím to bolo, či tými horúčavami, ale ku koncu knihy sa mi chcelo viac spať ako ju čítať.
Zhrnutie
     
     Card má skvelý štýl písania. Jeho postavy sú vykreslené realisticky. Ich pohyby, myšlienky, správanie sú dokonalé a námet z ktorým autor prišiel, originálny. Veď si uvážte, kniha bola po 1-krát publikovaná v roku 1985 a to by som veru nečakala. 
     Je to skvelá kniha pre všetkých priaznivcov sci-fi, ale aj nie pre príliš veľkých obdivovateľov ako som ja. Žiaľ zistila som, že mňa takéto veci veľmi neťahajú a skôr nudia, ale to som ja. Verím, že Card má svojich priaznivcov a aby som povedala pravdu, získal si ma. Určite si od neho ešte niečo prečítam, no sci-fi žánre idú bokom. 
     Knihu hodnotím ako kvalitné dielo, no mňa tieto vesmírne vecičky miatli a nechápala som všetkému. Ale z Enderovej hry sa je, čo to učiť...niektoré myšlienky, taktiky stoja za zamyslenie...

Moje hodnotenie
Zdroje obrázkov
http://www.gorila.sk/product/465540
http://theyoungfolks.com/film/sdcc-2013-enders-game-fan-experience-panel/22605http://galeri.uludagsozluk.com/r/ender-s-game-523223/
https://www.pinterest.com/pin/357684395377722656/
https://it.wikipedia.org/wiki/File:Ender%27s_game.png
https://www.pinterest.com/msrouire/enders-game/
http://imgur.com/gallery/8wGCbSi
http://www.pixelcreation.fr/nc/galerie/voir/la_strategie_ender/la_strategie_ender/06_strategie_ender/

6 komentárov:

  1. Pěkná recenze :) Já toho od Enderovy hry očekávala fakt hodně, díky tomu, že má nálepku "legendárního sci-fi". No, "legendární" si asi představuji trochu jinak, takže jsem byla taky lehce zklamaná.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Mňa táto knižka prekvapila. Nečakala som, žeby ma zaujal takýto žáner, no prišlo aj to sklamanie...ale v tej dobe to musel byť veľký hit, niečo originálne, takže asi preto je to "legendárne" sci-fi :D No i tak, je to kniha, ktorá si možno niekedy opäť prečítam...Card je skutočne skvelý spisovateľ :)

      Odstrániť
  2. Skvělá recenze :) Enderovu hru jsem četla, nic moc jsem od ní nečekala a proto mě moc příjemně překvapila.:) Je pravda, že kniha je trochu chaotická, ale přesto patří k mým nejoblíbenějším sci-fi :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ani ja som až tak veľmi veľa od knihy nečakala, a preto ma zaskočilo, ako si ma hneď Card získal :) A musím priznať, že kniha sa radí medzi knihy, ktoré mám na zozname najlepších kníh, ktoré sa mi dostali do rúk...a tých nie je veľa ;)

      Odstrániť
  3. toto nie je síce moc pre mňa, ale šancu treba dať každému žánru :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak :D Ani ja nepreferujem takéto žánre, a preto som bola veľmi prekvapená ako sa mi kniha zapáčila :)

      Odstrániť