Umenie pretekať v daždi/Garth Stein

Originálny názov: The Art of Racing in the Rain
Počet strán: 224
Jazyk: slovenský
Väzba: pevná s prebalom väzba
Vydavateľstvo: Tatran (2012)

Anotácia

Už ste sa niekedy zadívali na svojho psa a položili si otázku, či sa v jeho očiach nezračí hlbšie posolstvo? 

Umenie pretekať v daždi je pútavý a dojemný príbeh nezvyčajnej rodiny, ktorá sa takmer rozpadla, ale zachránil ju jej najmúdrejší a najvernejší člen – pes Enzo Enzo vie, že sa odlišuje od ostatných psov. Je pravda, že nemá protistojné palce a občas mu zíde na um, že najlepšia vec na svete je naháňať vtáky, no inak sa takmer vo všetkom podobá na človeka. Enzo počúva svojho pána, automobilového pretekára Dennyho, a prostredníctvom neho nahliadne do zložitého sveta ľudí. Z ustavičných a nečakaných zvratov pochopí, že v živote, podobne ako v automobilových pretekoch, automaticky nevyhráva ten, kto ide najrýchlejšie. V predvečer svojej smrti Enzo sumarizuje svoj život a spomína si, čo všetko prežil v kruhu milovanej rodiny. Rozpamätáva sa na Dennyho obete, bolestnú stratu Dennyho manželky Eve a traumatizujúci boj o získanie Zoe z rúk jej manipulátorských starých rodičov. Enzo beží za svetlom a vrúcne dúfa, že sa znova vráti na zem ako človek s hladkou pokožkou, no zároveň vie, že aj keby sa mu to nesplnilo, vyhral beh za záchranu rodiny. Román Umenie pretekať v daždi si získal v USA takú obľubu, že spoločnosť Universal Picture kúpila práva na jeho sfilmovanie. V hlavnej úlohe by sa mal objaviť Patrick Dempsey. (zdroj)

Klady
Príbeh...Možno by veľa ľudí knihu prehliadlo, pretože by ich ďalší životný príbeh nezaujal natoľko, aby po ňom siahli. Priznávam, že asi by som sa zachovala podobne, čo by však bola veľká chyba, pretože táto kniha stojí za povšimnutie, aj keby rozprávačom nebol pes. Aj keď je pravda, že vďaka Enzovi je príbeh iný, zaujímavejší, prináša nový pohľad na svet a vtip, ktorý by bez neho pravdupovediac chýbal, ale i tak si ma príbeh Dennyho a jeho boja o dcéru, získal.
     Je to krásny, dojímavý príbeh, kde sa život s ľuďmi nehrá a rád im postrčí polená pod nohy, a pritom sa im smeje do tváre. No nerátal s tým, že bude mať dočinenia so silným súperom. Alebo skôr súpermi, pretože Enzo je skvelým spolubojovníkom pre Dennyho, ktorému pomáha viac ako si myslí.
     Hoci je to príbeh jeden z milióna podobných, autorovi sa podarilo ho napísať tak, aby sa zdal výnimočným natoľko, že sa z neho stal bestseller. Značnú časť na tom nesie štvornohý Enzo, ale som tomu rada, pretože si mnoho ľudí vďaka tomu prečítalo knihu, ktorá nie je len o prázdnych rečiach.

Myšlienky...Kniha si ma získala príbehom, ale aj myšlienkami, ktoré autor prostredníctvom Enza ponúka. Z pohľadu psa mi prišli niektoré situácie skutočne iné a čudovala som sa, prečo mi to nebolo jasné už dávno. Niekedy sa človek musí naozaj pozastaviť a pozerať sa na svet inými očami. Možno postačí aj nezvyčajný psí pohľad, aby sme sa zamysleli nad svojimi životmi. 
     Hoci som nemohla súhlasiť so všetkými názormi, niektoré ma dokonca dostatočne nahnevali, ale aj tak prevahu mali práve tie, ktoré ma oslovili a ktoré mi mali aj čo ponúknuť.
Zápory
Enzo...Hlavný hrdina knihy, štvornohý Enzo, bol skutočne skvelý pes. Milujúci svoju rodinu, chápavý voči tomu, čo sa dialo, poslušný na slovo. Bol stelesnením dokonalého psa, ktorý mal skutočne bližšie k človeku, čomu naznačovalo jeho správanie i myšlienky. 
     Chceli by ste mať takéhoto nevšedného psa aj vy? Ja určite nie. Aj keď tá predstava dokonalého kamaráta po boku vyzerá priam rozprávkovo. Ale nebolo by to ono, pretože tento kamarát by nebol pes, ale človek v psej koži, ktorý sa na zviera iba hrá. A presne taký mi prišiel Enzo. Už po pár stranách stratil psiu dušu, získal hlúpe ľudské vlastnosti, ako je napríklad nenávisť, a jeho prerod na človek bol v miestach až prehnaný a otravnýNepáčilo sa mi ako odsudzoval iných psov a seba pokladal za dokonalosť v zvieracej ríši, ktorý dokáže milovať, chápať a byť oddaným. 
     Zvieratá majú svoju hlavu, vlastné zmýšľanie, svoj pohľad na svet. Aj ja mám doma skvelého psa, fenku Lilly, a nikdy by som ju nevymenila za žiadneho psa podobnému Enzovi. Prečo? Neviem si to predstaviť a chýbalo by mi jej večné vyskakovanie, keď sa vítame, aj keď by to robiť nemala, no nedá si dohovoriť. A nemala by naháňať ani nášho kocúra alebo srny v lese. Alebo si cestu zamieriť do bahna a o radosť z tohto bahenného kúpeľa sa deliť so mnou tým, že ma celú poskáče. No najviac by mi chýbalo jej gesto, aby som sa na ňu nehnevala. Sadne si vedľa mňa a pomaly s najväčšou opatrnosťou štuchne svojim ňufákom do mojej ruky a psími očami sa mi pozrie priamo do očí. Môj psík je dokonalý v tých nedokonalostiach, ktoré má. Je výnimočná, miluje našu rodinu, chráni nás a vie počúvať. Vie to každý pes a nie len náš Enzo. 
     Autor Enzovi vzal tú psiu podstatu a len občas mu ju vrátil, čo žiaľ nestačilo. Milujem zvieratá hlavne preto, že sú zvieratami a k ľuďom majú veľmi ďaleko a to je jeden z mnoha dôvodov, prečo sú podľa mňa výnimočné.

Autá...Denny je automobilový pretekár, a preto je očakávateľné, že aj v príbehu bude niečo z jeho života, z jeho vášne k pretekaniu. A aj bolo, no pre mňa až príliš
     V autách sa nevyznám, no a v pretekoch už vôbec nie, a k tomu slávne mená uznávaných pretekárov, rady ako jazdiť takmer každú druhú stranu...poviem vám, pre mňa obrovský chaos a nuda. To pretekanie bolo všade. Ale malo svoj význam, skrytú pointu a bolo cítiť, že sa autor v tomto vyzná. Žiaľ, ja nie. Nenadchlo ma to a tieto kapitoly o pretekaní som preskakovala alebo len tak zbežne prešla očami, aby mi náhodou niečo dôležité neuniklo. Za to ale spisovateľ samozrejme nemôže, no jednoducho ma to nebavilo. Ale kto má autá rád a tento svet pretekanie, tak si na svoje určite príde...
Zhrnutie

    Umenie pretekať v daždi je knihou, ktorá určite stojí za povšimnutie. Aj keď sa v nej našli nedostatky a zápory v podobe Enza, čo som teda nečakala, a Denyho pretekania, viem, že čo mňa odrádzalo iných určite nadchne.  
     Kniha v sebe skutočne ukrýva krásny príbeh a myšlienky o ľudskom živote, o nás ľuďoch. Je to príbeh o porozumení, oddanosti, prekážkach, rodičovskej, ale aj zvieracej láske. 
     Myslím, že nejedného sa slová obsiahnuté v tejto knihe dotknú a ukážu mu iný pohľad na život. A možno ho aj táto kniha niečo naučí. Niečo veľmi cenné a vzácne. Možno ho naučí umeniu pretekať v daždi...

Moje hodnotenie
Zdroje obrázkov
http://www.conceptcarz.com/vehicle/z13802/Aston-Martin-DBR9.aspx
http://petsie.nl/mijn-hond-begrijpt-echt/
http://sites.macewan.ca/inspire/2014/06/19/6-reasons-to-appreciate-a-rainy-day/
http://www.gorila.sk/product/382543
http://vidaboadepai.com.br/deixem-ser-pai-da-minha-filha/
http://www.conceptcarz.com/view/photo/229063,14341/2007-Cadillac-CTS-V-Racer.aspx 
http://petcarehelper.com/category/dogs/lifestyle-dogs/

8 komentárov:

  1. Skvělá recenze. Tuhle knihu bych si opravdu ráda přečetla, takže ode dneška začnu shánět :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Je to to fajn kniha a ak sa ju rozhodneš niekedy kúpiť, tak myslím, že nebudeš ľutovať ;)

      Odstrániť
  2. O knihe počujem prvýkrát, nikdy som si ju ani v obchodoch nevšimla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne ju darovala sestra a práve dnes som ju videla v kníhkupectve vo výpredaji :D Možno na ňu niekedy natrafíš aj ty...:)

      Odstrániť
  3. Pekne napísaná recenzia :) O knihe som doposiaľ nepočula, ale mala by som asi začať čítať niečo z pohľadu psa :) Znie to celkom zaujímavo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja mám knihy, kde sú hrdinami psy, rada, takže som rada aj tejto knižke až na tie zápory a miestami aj správanie Enza. Ale, áno, z pohľadu psa je veru táto kniha skutočne zaujímavá :D

      Odstrániť
  4. O knihe som počula len na zahraničných blogoch, ani som netušila, že je preložená. No ale škoda, že tam moc toho bafana poľudšťujú :( Pes je pes pretože to nie je človek, však áno :)))
    Ale námet si vybrali zaujímavý, veľmi pekná recenzia, ako vždy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) To bolo pre mňa veľké sklamanie, že Enzo nemal tú psiu dušu, ale chápem autor zámer. A téma to je naozaj zaujímavá a kniha určite stojí za povšimnutie :D

      Odstrániť

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »
© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.