Listy do neba/Lisa Wingateová

Originálny názov: The prayer box
Počet strán: 350
Jazyk: slovenský
Väzba: brožovaná väzba
Vydavateľstvo: i527.net (2015)

Anotácia

Po smrti 91-ročnej Ioly Anne Pooleovej sa Tandi Jo Reesová, mladá matka z nájomného domčeku na Iolinom pozemku, ocitá v úlohe upratovačky Iolinej viktoriánskej vily. Tandi, ktorá je na úteku pred nebezpečnou a bolestivou minulosťou, nehľadá v dome viac než dočasný úkryt. Všetko sa však zmení, keď objaví osemdesiatjeden starostlivo vyzdobených schránok, z ktorých každý predstavuje jeden rok Iolinho života od útlej mladosti po posledné dni. Schránky ukrývajú životný príbeh napísaný na útržkoch papiera – nádeje, túžby, obavy a myšlienky jednej skromnej ženy, ktorú život naučil veriť a nezištne milovať. Nájde Tandi v Ioliných listoch odpoveď, ktorou sa môže všetko zmeniť? (zdroj)

Klady
Listy do neba...Iola Anne bola žena, ktorú ľudia na ostrove odsudzovali, opovrhovali ňou, a pritom ju ani nepoznali. Zomrela v tichosti, sama, opustená vo veľkom dome. Takmer nik však nevedel, že táto žena bola anjelom strážnym celého ostrova. No vďaka jej listom, venovaným Otcovi, teda Bohu, ju spolu s Tandi spoznávame. 
     Jej listy boli ako most spájajúci prítomnosť s minulosťou, ale aj klady a zápory tejto knihy. Nič ma nedokázalo upútať natoľko, aby som s radosťou čítala ďalej, len tieto listy, čo mali byť vlastne modlitby. Mne však prišli ako stránky vytrhnuté z denníka a len pár viet na konci znelo ako modlitba. Ale nemám to za zlé, pretože čítanie týchto listov prinášalo aký - taký zážitok. Žiaľ, bolo ich tam primálo. Väčšinu informácií o Iole som sa dozvedela z prerozprávania hlavnej hrdinky, a to ma mrzelo. Mrzelo ma, že spisovateľka nevymyslela viac listov, ale zjednodušila si to tým, že nechala ich obsah stručne rozpovedať v podaní práve Tandi. 
     Čakala som listy plné lásky k Bohu, príbeh, na ktorý  nezabudnem, no nestalo sa tak. Je to škoda, pretože pre mňa osobne to boli jediné zaujímavé momenty v príbehu. A tých tam bolo veľmi málo...

Maličkosti...Krásna obálka, zaujímavý námet, pekná myšlienka a skvelý nápad ohľadom modlitbových schránok. Je to úžasná inšpirácia nie len pre mňa a myslím, že si v budúcnosti aj ja jednu vyrobím.
Zápory
Zlé prevedenie...Poznáte to, niekto zloží pieseň, ktorá má nádherný text a nezabudnuteľnú melódiu, ktorú by ste mohli počúvať donekonečna. No niekto sa rozhodne ju prespievať a tým sa zviditeľniť. Nebol by to problém, pretože táto taktika je známa a ľudia si radi vypočujú tú istú pieseň trochu inak. Problém však nastane vtedy, keď ju niekto prespieva falošne, nezáživne a celú iskru, ktorú pieseň mala, zničí. A to sa stalo i v tomto prípade. 
     Žena na úteku pred svojou minulosťou, s dvoma deťmi, ktorá chce začať nový život...je to téma, s ktorou som sa už stretla, a viem, že tento námet je dosť často používaný v knižnom svete. Ja osobne mám takéto scenáre rada, pretože prinášajú tajomstvo, ktoré sa pomaly odkrýva, a preto takouto knihou nepohrdnem. Ale v tomto prípade moje nadšenie rýchlo opadlo. 
     Príbeh Tandi bol ako kópia viacerých príbehov, no podaná nezáživnou formou. Nudne, bez napätia a hlavne chýbala zápletka. Tento príbeh nebol poriadne dotiahnutý, počas čítania sa vynárali otázky ohľadom Tandinej minulosti, ale uspokojujúcej odpovede som sa nedočkala. Čítala som o 100% lepšie spracovania. Toto bolo také, ako sa ľudovo hovorí, "nemastné - neslané". Nápad skvelý, ale podanie, podľa mňa, podpriemerné.

Tandi...Hlavná hrdinka tejto knihy je Tandi a myslím, že nie je nič horšie, ako keď vás hlavný hrdina otrávi natoľko, že nedokážete čítať ďalej. 
     Aj keď mala 33, pôsobila na mňa ako 16 - ročná tínedžerka, ktorá do sveta dospelých ešte nepatrí. Viem, mala dôvod sa tak správať, ale dostala aj dôvod na zmenu. No počas celej knihy k zmene nedošlo, i keď sa to autorka niekoľkými vetami snažila naznačiť. Zmena osobnosti, zmena v srdci...nuž, ja som nič také nezaznamenala. 
     Tandi bola pre mňa stále rovnaká, bez javiacich sa zmien. Neverím jej príbehu, jej ťažkému osudu, láske k deťom a zmene na veriacu osobu. Nedokázala som si ju obľúbiť, pretože som nepoznala jej charakter a chýbala mi črta uveriteľnosti.  Dokonca aj postava, ktorá mala výstup len asi dve strany, mi bola sympatickejšia a dokázala som si spraviť aj o nej obraz, čo o Tandi vôbec neplatí. 
     Vadilo mi na nej jej správanie a hlavne tie večné otázky, ktoré kládla takmer na každej druhej strane. Otázky, otázky, otázky...Prosím Tandi, už žiadne otázky! 
     Na dojme nepridali ani večné opisy, ktoré boli pre mňa ako zbytočná vata na vyplnenie priestoru.  Aj tak ma stále napadá otázka: Kto vlastne Tandi Jo Reesová bola?

Kresťanský román?...Román sa radí medzi kresťanskú literatúru. Preto som čakala príbeh, kde bude mať Boh svoje miesto a jeho láska dokáže zmeniť zatvrdnuté srdcia. Čakala som niečo, kde budem cítiť tú zmenu hrdinov, ale nenúteným spôsobom. 
     Viem, že veľa ľudí zavrhne kresťanské romány, už len z toho dôvodu, že sú kresťanské, a pritom väčšina z týchto ľudí sú sami kresťania. Možno si myslia, že autori ich budú nútiť do viery v Boha, budú ich poučovať a napomínať a možno si myslia, že to bude nuda a nič im to nedá. Ale mýlia sa, a ako veľmi. 
     Kresťanské romány sú príbehy o obyčajných ľuďoch, ktorí si žijú svoje životy a kde Boh má alebo nemá svoje miesto. Autori  nenútia čitateľa, aby začal meniť svoj život. Oni sa len delia o svoju lásku k Bohu prostredníctvom týchto príbehov. A to som čakala i v tomto prípade, pocit lásky k Bohu, ukázaný smer, ktorým sa môžem vybrať. Žiaľ, moje očakávania sa stratili veľmi rýchlo. 
     U hlavnej hrdinky, ako som už spomínala, som necítila takmer žiadnu zmenu a o Bohu som sa dozvedela len vďaka Ioliným listom. Keby som nebola kresťan, tak by mi táto kniha neukázala Boha a nevedela by som si o ňom spraviť svoj názor. Jediné, čo by ma v tej chvíli napadlo je, že je dobrý a to je málo, pretože len jedno prídavné meno nestačí... 
     Po dočítaní som pocítila sklamanie. Dej nemal hĺbku a Boh málo miesta na to, aby bolo vidieť ako  menil srdcia.
Zhrnutie

     Myšlienku a nápad na tento príbeh chválim a určite nejedného zaujme, presne ako aj mňa. No spracovanie prinieslo sklamanie. 
     Príbeh sa niesol na jednej rovine bez značných hrbolčekov, ktoré by priniesli zmenu. Čakala som zvraty, tajomstvá, napätie a vieru, pretože prvé kapitoly k tomu celkom nasvedčovali, ale nič tomu podobné sa nestalo. 
     Príliš mnoho zbytočných opisov, ktoré vypĺňali prázdny priestor, príliš mnoho otázok od hlavnej hrdinky, ktoré mi ničili nervy. Láska v tomto prípade bola zvláštna a mám voči nej výhrady, ale príklady nedám, pretože  to by som spoilerovala. Hlavnej hrdinke som neverila ani nos medzi očami a jej správanie ma poväčšine vytáčalo, ale to by som opäť spoilerovala. 
     Príbeh nudne spracovaný, bez zápletky, predvídavý. Je to kniha skôr pre ľudí, ktorý si chcú oddýchnuť pri teplom čaji so sušienkou v ruke a s veľmi, ale skutočne veľmi pokojným príbehom, kde sa nemusia báť o žiadnu z postáv a dokonca ani o hlavnú hrdinku, a pritom som si zo začiatku myslela, žeby som sa mala. 
     Hnevá ma, že som sa  o živote Tandi veľa toho nedozvedela, len nepatrné informácie, ktoré sú aj tak úplne zbytočné, keď neviem nič bližšie. Mňa jednoducho táto kniha tak veľmi sklamala a to sa mi nestalo už veľmi dlho.

Moje hodnotenie
Poďakovanie

Veľmi pekne ďakujem vydaveteľstvu i527.net za poskytnutie recenzného výtlačku. 

Zdroje obrázkov
http://www.i527.net/kniha/listy-do-neba-2/
http://pvtistes.net/canada/dossiers/passer-son-permis-de-conduire-au-canada-2/12/
http://www.forbes.com/fdc/welcome_mjx.shtml
http://lu-yi.blogspot.sk/2013/01/january-tenth.html
http://fotosfornovelas.tumblr.com/post/86732646289/novios-parejas
https://www.pinterest.com/219angela/office-decorating-ideas/
http://www.notimeforflashcards.com/category/sand-art
http://www.shabbybeachnest.com/beachified-blue-bottles/

6 komentárov:

  1. Pekne napísaná recenzia. :) Napriek tomu si ma od knihy veľmi neodradila, pretože práve tvoje dôvody, čo sa ti na knihe nepáčilo, teda niektoré z nich, ma práve utvrdzujú, že by som knihe dala šancu. :D Veď 100 ľudí, 100 chutí. :)
    V najbližšej dobe mám ale čo čítať, takže možno niekedy inokedy jej dám šancu, keď si na ňu ešte spomeniem. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, to nie...ja nikoho nechcem od knihy odrádzať. Ja len píšem svoj názor a som rada, že chceš po knihe siahnuť, pretože tebe sa môže páčiť...ako vravíš 100 ľudí, 100 chutí :) Mňa si kniha nezískala, ale verím, že iným sa páčiť bude...a dúfam, že si na ňu spomenieš, a potom raz spravíš na ňu recenziu aj ty ;) ...a ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Zaujímavo poňatá recenzia :) Páči sa mi, ako pekne si opísala kresťanské knihy ;) Aj napriek tvojmu sklamaniu som zvedavá, ako kniha sadne mne ;) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja milujem kresťanské romány a je mi ľúto, že veľa ľudí ich zavrhne už len kvôli Bohu a podobne, a pritom sú to rovnako kvalitné knihy ako aj tie, ktoré pozná väčšina čitateľov. A knižku si prečítaj....možno to bude niečo pre teba...a možno ju raz dám do súťaže alebo ak chceš môžem ju s tebou vymeniť ;)

      Odstrániť
  3. Moc pěkně napsaná recenze :) O kníže jsem zatím neslyšela, a tvé hodnocení mě odradilo od toho, abych si ji přečetla..Ale na druhou stranu, nikdy jsem nečetla křesťanský román, takže bych ho mohla zkusit,jestli mi sedne..:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ak chceš skúsiť predsa len niekedy si prečítať kresťanský román, tak ti odporúčam od Francine Riversovej knihu Vykúpená láska. Je to nádherný príbeh, ktorý si získal moje srdce a myslím, že by sa páčil aj tým, ktorý v Boha neveria. Ak máš rada príbehy o skutočnej láske vsadené do starých dôb, tak táto kniha je skvelou voľbou ;)

      Odstrániť

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »
© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.