Neuveriteľná púť Harolda Frya/Rachel Joyceová

Originálny názov: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
Počet strán: 256
Jazyk: slovenský
Väzba: pevná väzba
Vydavateľstvo: Ikar (2012)

Anotácia

Harold Fry býva v malej anglickej dedinke s večne napajedenou manželkou Maureen. Obaja sú na dôchodku, dni im plynú jeden ako druhý. Raz ráno však Harold objaví v pošte list od ženy, ktorú nevidel dvadsať rokov. Volá sa Queenie Hennessyová a píše mu z hospicu, aby sa s ním rozlúčila. Harold jej narýchlo odpíše niekoľko riadkov a odíde vhodiť list do schránky. Jeho manželka zatiaľ vysáva na poschodí a netuší, že Harold Fry má pred sebou cestu na druhý koniec krajiny. Lebo, ako to už v dobrých knihách býva, cestou stretne niekoho, kto mu vysvetlí, že jeden list po dvadsiatich rokoch je málo. A tak sa Harold vydáva naprieč celým Anglickom na neuveriteľnú cestu plnú nečakaných stretnutí a rozpomínania na zabudnutú minulosť, aby priateľku ešte aspoň raz videl osobne, lebo kdesi hlboko vnútri veľmi dobre vie, že jej má čo odplácať. Nemá turistické topánky ani kompas, plášť do dažďa ani mobilný telefón.

Vie len, že musí ísť.

Aby zachránil niečí život. (zdroj)

Klady
Je krásna a iná...Človek je tvor ľahko ovplyvniteľný. Dokáže uveriť všetkému, čo mu svet ponúkne, a pritom sa nezamýšľa nad tým, či je to pravda a hlavne, či je to správne
     Veľký podiel nesú média. Prinášajú správy, ktoré nám vštepujú do mysle smer, ktorým kráča väčšina ľudstva. Ukazujú nám krásnych mladých ľudí, chceme byť nimi aj my. Prezentujú vzťahy ľudí, ktorí žijú neviazane, slobodne, hlavne, že sú nádherný a klape im to v posteli, také vzťahy chceme i my. Prinášajú pohľad na honosné vily, autá, veľké bohatstvo, preto ho musíme mať aj my. Obviňujú ľudí za činy, ktoré páchajú, ukazujú prstom na vinníkov, a pritom o nich nič nevedia, ale nenávidíme ich aj my.  Ktorý smer nám ukážu, tým kráčame i my ako poslušné ovečky. Taký sme, riadime sa normami, ktoré sa odrážajú dokonca i v knihách. 
     Ľudia prahnú po príbehoch mladých ľudí, kde nechýba krásny zovňajšok, sex, dobrodružstvo a hlavne niečo " nové ", čo je i tak kópia, len podaná inak. Nehľadia však do hĺbky, nehľadajú zmysel, poslanie, no najmä málokedy chcú čítať knihy, ktorých príbeh sa uberá inou stranou. Ale predsa len sú spisovatelia, ktorý prekročia hranice a ich slová smerujú na tému, o ktorej málokto chce počuť, alebo vnímať...skutočnú tvár ľudí. 
     Čo tak príbeh o starom mužovi na dôchodku, ktorý prežíva svoje dobrodružstvo, putujúc naprieč celou krajinou? Čo tak príbeh o zabudnutej láske? Alebo o ľuďoch vzatých z inej stránky? Čo tak pozrieť sa na všetko z iného uhla? Neuveriteľná púť Harolda Frya je presne taká, krásna a iná ako všetky knihy doposiaľ, ktoré sa zväčša na seba až príliš ponášajú. 
     Naopak, táto kniha má čo ponúknuť a ukázať svet očami muža, ktorý nevníma len povrch človeka. Jeho pohľad je zameraný až do hĺbky duše a vďaka tomu je príbeh výnimočným. Žiadne hlúpe presladené romantiky, ktoré nemajú zmysel. Žiadna hlúpa kniha plná dobrodružstiev, ktorá je postavená na základe hrdinu zabijaka. Nič také. Príbeh Harolda Frya je pokojný, plný poznania, pravdy a skrytých odkazoch na svet vôkol nás, ľudí ale i o láske, ktorá len zaspala. 
     Rachel Joyceová napísala knihu, ktorá má zmysel a ktorá nie je len o žiadaných veciach tohto sveta. Púť s Haroldom Fryaom mi ukázala viac ako som čakala. Opäť ma utvrdila v názore neposudzovať ľudí, neobviňovať ich na základe činov, ale i nezabudnúť, že nie každý je úprimný aj keď sa tak javí. Ľudia sú naivné stvorenia, ktoré chcú kráčať s davom, ale každý jeden má svoje skryté bremeno, sny a túžby. Všetci sme výnimočnými len konečne musíme byť sami sebou  a vnímať viac vnútro človeka ako len jeho vonkajšiu stránku. Harold Frya vás to naučí.


Ako keď poviem " ľúbim ťa, mami "...Musím sa priznať, že ma autorkin štýl písania sprvu nezaujal
     Nepáčili sa mi konverzácie, zmýšľanie postáv a podobne.  No neskôr som uvidela niečo viac ako sa na prvý pohľad javilo. Všetko mi zrazu prišlo veľmi milé. Neviem to veľmi vysvetliť. Bolo to, ako keď dieťa povie svojej mame " ľúbim ťa, mami ". Je to krásne, dojímavé, no najmä zlaté. A taký mi prišiel i tento príbeh, ktorý je zameraný na city a vnútorné rozpoloženie postáv, vďaka čomu ich aj lepšie spoznáme.

Harold Frya...Harold Frya sa stal hrdinom, ktorého som si veľmi obľúbila, a to sa mi nestáva často. Niekedy som sa v ňom dokonca aj videla a spolucítila s ním. Tichý človek, ktorý sa bojí niečo povedať, hoci to má na jazyku a neskôr ľutuje, že tak nespravil. V živote to nemal ľahké.
     Jeho charakter bol veľmi dobre prepracovaný a verila som mu každý krok, ktorý na svojej ceste spravil. Poukázal na život úplne z iného uhla, ktorý mnoho ľudí nevidí alebo nechce vidieť. Harold Frya bol skutočným hrdinom, ktorý počas svojej cesty, aj keď už bol na dôchodku, skutočne dospel.

Lišiacka prefíkanosť...Príbeh sa niesol v pokojnom tempe, presne ako Harold Frya. Nečakala som žiadne zvraty, zápletky, preto ma veľmi prekvapila zmena, ktorú autorka vložila do tohto príbehu.
    Bola som zaskočená z toho, čo prichystala pre čitateľov. Naozaj som to nečakala a svojim spôsobom na to ani nebol dôvod. Jednoducho ma autorka lišiacky prekabátila.

Krásne slová..." Tak veľmi sa sústredil na to, čo majú vybaviť a kedy presne majú prísť do cieľa, že sa mu okolitá príroda zliala do veľkej zelenej šmuhy s pozadím čierneho kopca. Život vyzerá inak, keď človek kráča po vlastných..." (str.37)

Drahý sinček, začínal sa list od Joan. Na Novom Zélante je krásne. Musela som odísť. Bit matka to neni pre mna. Pozdravuj odca. Nebolo najhoršie, že odišla, ale že ani nevedela napísať, prečo to urobila. " (str.87)

" Zamyslel sa nad vlastným životom, nad tým, aký obyčajný sa akiste vidí ostatným, hoci v skutočnosti je plný starostí a trápenia..." (str.118)

" Videl, že keď sa človek odcudzí od niečoho, čo pozná, a stane sa z neho obyčajný okoloidúci, neznáme veci nadobudnú nový význam. S týmto vedomím sa mu videlo dôležité pridŕžať sa svojich inštiktov, tie z neho totiž robili Harolda a nikoho iného... " (str.163)

" Zistil, že prijímať vyžaduje rovnaký talent ako dávať, lebo ani pri jednom sa človek nezaobíde bez odvahy a pokory..." (str.164)
Zápory

Chladní Briti...Aj keď som spomenula, že sa mi štýl písania začal páčiť zo začiatku tomu tak nebolo a to bol dokonca aj dôvod, pečo som chcela čítanie vzdaťVety boli strohé, nudné a celé mi to prišlo bez energie
     O Britoch sa hovorí, že sú " chladní " a ich humor " suchý ". A presne taká mi pripadala kniha- chladná a nudná. No našťastie som si zvykla a postupom času sa mi aj začala páčiť, a to veľmi, preto som rada, že som jej dala druhú šancu.
Moje slovko na záver...

Jeden list od dávnej priateľky. Jeden nepatrný podnet, ktorý zmení život Harolda Frya. 
     V ten deň sa vydá na púť, aby zachránil niečí život, a pritom všetkom spoznáva sám seba. Nekráča však sám, minulosť mu robí verného sprievodcu. Šepká mu zabudnuté spomienky zo života. Plné lásky i nenávisti, krásne aj kruté. 
     Cíti, že sa niečo, nie, niekto mení. Vtedy to pochopil a zistil, že mu úsmev zdobí zvráskavenú tvár. Niekedy naozaj stačí, iba vykročiť...

Moje hodnotenie
Zdroje obrázkov

http://www.knihysova.sk/kniha/neuveritelna-put-harolda-frya-2138015
http://www.workbymarco.com/editorial/new/
 http://www.bigissue.com/reviews/book-reviews/790/why-are-english-novels-so-often-portrayed-such-wet-blankets
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Edwardian_Post_Box_-_geograph.org.uk_-_483271.jpg
http://touch.abcnyheter.no/nyheter/2012/06/29/154267/22-millimeter-regn-pa-en-time?nomobile=1
http://rappingmanual.com/3-little-known-ways-to-supercharge-your-rhyming-skills/
http://bookcoverimgs.com/book-review-the-unlikely-pilgrimage-of-harold-fry/2/

8 komentárov:

  1. Krásna recenzia!!! :) Úplne si ma na ňu navnadila. V poslednom čase objavujem samé dobré knihy , len keby ešte bol ten čas :/ :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne :) Tak dúfam, ak budeš raz knihu čítať, že sa ti bude aspoň trocha páčiť. A ten čas, veru, je ho málo...toľko kníh na mňa čaká, len sa k nim neviem dostať...je to ťažko v tomto uponáhľanom svete, kde sa človek nevie zastaviť :)

      Odstrániť
  2. Pěkná recenze :D Musím uznat, že si mě na knihu navnadila. Možná se do ní jednou pustím :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Tak som zvedavá, či si ju niekedy prečítaš, a potom nezabudni napísať na ňu recenziu ;)

      Odstrániť
  3. Ja som po tejto knihe pokukovala, ale skôr mi niečo vnútri vraví, aby som ju neskúšala. Neláka ma to veľmi. Inak samozrejme recenzia pekne napísaná :) ( ako vždy)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja to chápem...aj ja veľakrát natrafím na knihy, ktoré by som chcela, ale i tak mi niečo našepkáva, aby som po nej nesiahla :) A chcem sa ti poďakovať aj za to, že si môj blog zdieľala na svojej FB stránke...to som teda nečakala a veľmi ma to prekvapilo, ale aj potešilo. Nečakala som, žeby sa niekomu môj blog páčil natoľko, aby sa o to podelil i s ostatnými(vďaka tebe som mala rekordnú návštevnosť :D ) Ešte raz ďakujem a veľmi si to cením :)

      Odstrániť
  4. Pekná recenzia :).
    Zdá sa, že sa ti určite páčila viac ako mne.
    Ale tie myšlienky v tej knihe boli naozaj krásne... :)
    Škoda, že "príbehovo" mi to nejako nesadlo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Mne sa kniha na začiatku až tak nepáčila, ale postupom času som ju začala vnímať inak. A keď som sa po prečítaní pozrela na celý príbeh spätne, tak som uvidela niečo viac ako len príbeh starého muža. Ale chápem, že nie každému sa kniha páči...myslela som si, že sa nebude ani mne, no stal sa opak :) A tie myšlienky boli fakt krásne :)

      Odstrániť

Mony's bookshelf: read

In the Field of Grace
Harvest of Rubies
Perla v piesku
While We're Far Apart
Jonathan Livingston Seagull
Muž menom Ove
Kým hviezdy svietia
Jednou ano, dvakrát ne
Enderova hra
Selekcia
Skúška ohňom
Drozdajka
Hry o život
Smrteľný chaos
Rozvaliny Gorlanu
Korisť
Lov
Atramentové srdce
Oceán na konci ulice
Záhrobná kniha


Mony's favorite books »
© Mony, 2015-2017. Používa službu Blogger.