12. marca 2015

Kým hviezdy svietia/Renata Bhujun

Originálny názov: Kým hviezdy svietia
Počet strán: 184
Jazyk: slovenský
Väzba: pevná väzba
Vydavateľstvo: Motýľ (2013)

Anotácia
Má krásnych sedemnásť, úspechy v škole, no namiesto toho, aby si vychutnávala život, podľahne vábeniu sladkej pasce a postupne sa zmení na nepoznanie. Za bledou tvárou, vyhasnutými očami a nervozitou skrýva nielen deravé srdce, ale aj žily dopichané od ihiel. Chýba jej otcovo pohladenie, ktoré už dlho nepocítila. Až takmer tragická situácia otvára zámky a otec i dcéra si uvedomia hodnotu a silu lásky aj odpustenia. Chuť k životu umocňuje láska k Jurajovi. Smútok a strach o blízkeho človeka sú nielen cenou za to, že niekoho milujeme, ale zároveň otvárajú srdcia...(zdroj)
Klady

Štýl písania...Veľmi ma prekvapil autorkin štýl písania, samozrejme v dobrom.
     Spočiatku som mala predsudky, a to som knihu ešte ani neotvorila. Ale po prvých prečítaných stranách sa moje mylné názory vyparili. Autorka píše skutočne pútavo. Obmieňa slovíčka a dáva vetám nový nádych. V príbehu sa nenachádzajú žiadne zbytočne zdĺhavé opisy. Je to len také strohé vykreslenie, aby sme v danej situácii mali akú - takú predstavu. 
     Vďaka jej štýlu, ktorý sprevádza značný talent, som sa vedela vžiť do príbehu a vidieť dané momenty úplne jasne. Spisovateľka píše naozaj krásne, no i to má svoje nedostatky. Samotný štýl ma zaujal, ale dejová línia je na úplne inej úrovni.

Myšlienky...Autorka do svojho diela zahrnula mnoho krásnych myšlienok. Niektoré boli radov, ale aj povzbudením do života. A vďaka nim som sa zamyslela nad danými skutočnosťami a premýšľala i sama nad sebou. 
     Som rada, že spisovateľka sa s nami podelila o svoj pohľad na život, a tým do celého deja vniesla nový nádych, bez ktorého by to bol len príbeh bez duše.

Pani Mária... Milá, starostlivá, múdra, vtipná, utrápená,...taká bola pani Mária. Matka, babka i priateľka v jednej osobe. 
     Autorka jej pridelila charakter typickej slovenskej babičky, ktorá má v sebe múdrosť nadobudnutú rokmi ťažkého života, lásku, ktorá nepozná hranice, humor, ktorý ovládajú len babičky v jej veku. Nestratia sa v modernom svete, pretože sa ho neboja. Presne ako ani svojich citov, ktoré bez pretvárky a hanby odhalia. 
     Jednoducho, babička Mária, bola tou najlepšou postavou v príbehu, morálnou oporou, ktorá nežije len na stránkach tejto knižky. Ak budeme mať oči otvorené, zbadáme ju i v dnešnom svete. Vďaka takým ľuďom je krajší.
Zápory

Čas beží...Príbeh utekal až príliš rýchlo. Jedna udalosť za druhou sa predbiehali vo svižnom tempe. Akoby spisovateľku naháňal sám pán Čas. Priam ju súril, aby príbeh čím skôr dopísala. A práve tým bol ochudobnený o väčší priestor. Chýbali mu vysvetlenia, stránky obsahujúce podrobnosti. Všetko šlo až s príliš rezkým sledom udalostí , čo zanechalo stopu sklamania.

Ako v rýchliku...Myslím, že správanie sa postáv muselo byť prispôsobené už ku spomínanému rýchlemu nasadeniu, a preto je zjavné, že i v tomto prípade sa odzrkadlilo sklamanie.
  Postavy a ich správanie pôsobili v niektorých situáciách bez emócii, nevhodne alebo dokonca zvláštne. Celý príbeh uháňal ako rýchlik, do ktorého som nastúpila netušiac, čo ma čaká . Nebol čas pýtať si vysvetlenia, ktoré by aspoň na chvíľu umlčali moju myseľ  plnú otázok, pretože iba šiel v poriadne rýchlom tempe, bez odpovedí.  
     A tak som tam len tak sedela a pozerala na príbeh, ktorý mi ubiehal pred očami za zatvoreným oknom. Nechala som sa unášať až som sa nakoniec dostala na konečnú stanicu. Vystúpila som, ale nie sama. SKLAMANIE mi bolo v pätách...

Nový smer...Čakala som príbeh, ktorý by sa odvíjal od Ivety a bola som zvedavá ako to autorka vymyslí s láskou. Ale na moje prekvapenie sa všetko začalo uberať novým smerom.
     Príbeh Ivety je akýmsi odrazovým mostíkom pre príbeh, ktorý s hlavnou hrdinkou veľmi nesúvisí. Je len okrajom a pozornosť sa na ňu veľmi neupriamuje. 
     Hoci spisovateľka premyslela všetko ohľadom ochorenia týkajúceho sa Ivety, ale mne to prišlo ako ďalšia zámienka pre vytvorenie príbehu venovanom postavám, ktoré nesú titul vedľajšie.

Láska?...Síce som dostala aj príbeh Ivety, kde nechýbala láska, ale táto časť bola v knihe veľmi povrchne spracovaná. Jej vzťah s Jurajom je vykreslený opäť v takom rýchlom slede, že som ani nepostrehla, kedy sa do seba vôbec mohli zaľúbiť. Dostalo sa mi len pár strán, z ktorých som si aj tak nemohla spraviť obraz.
     Ich vzťahu som neverila. Nemohla som. Prispelo k tomu aj povrchné prevedenie. Podobný scenár platí aj u jej otca a jeho lásky, ale našťastie aspoň tam bolo cítiť rozvíjajúci sa nový pocit. Žiaľ u Ivety je to len rozprávka, ktorá nemá uplatnenie v našom svete a neviem, či by dokázala vôbec vzniknúť takáto " lovestory "
     Nepáčilo sa mi zachytenie tohto romániku, v ktorom mi Iveta prišla ako 13-ročná puberťačka  a Juraj vyznel podobne.
Moje slovko na záver...
      
    Naše životy sú riadené spleťov rôznych rozhodnutí, ktoré vykonávame a vďaka ktorým nasmerujeme cestu nášho bytia. Kráčame cestou, ktorá je podľa pravidiel tá správna, ale čo ak len jedno zlo bude stačiť, aby sme z nej vzišli? Kto sa chce vrátiť, musí v sebe nájsť veľkú silu vzoprieť sa tomuto zlu. A práve Vilo tú svoju našiel a vrátil sa. 
     Po desiatich rokoch strávených vo väzení naň však čaká veľa bolesti. Dcéra drogovo závislá, jeho matka, ktorá sa nedokáže pozrieť vlastnému synovi do očí. Dom stíchol. Už nikdy nepocíti objatie svojej ženy a nezačuje hlas otca, ktorému tak veľmi ublížil. Zmení sa to? 
     Jedna tragédia nesie v sebe odpoveď. Ich cesty sa obnovia a závisí len na nich, ktorým smerom sa vyberú. Počas ich púte im budú svietiť hviezdy. A po Kým Hviezdy Svietia, tak svetlo nádeje nikdy nezhasne...

Moje hodnotenie
Zdroje obrázkov

http://www.knihysova.sk/kniha/kym-hviezdy-svietia-2142710
http://www.adolescents.cat/noticia/21796/carta/nadal/mare/seva/filla/ja/no/et/fara/plorar
http://everydaylife.globalpost.com/effects-poor-fatherdaughter-relationship-37169.html
http://darddedil.blogspot.sk/
http://www.to.com.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150114/TO_KONKURSY/150119888
http://www.workingventures.ca/astonishing-guitar-notes-valentine-kina-grannis/ 
http://www.charlotteangles.com/?p=412

8 komentárov:

  1. No myslím, že tuhle knihu si odpustím. Vypadá až moc depresivně... a já radši fantasy u kterého se zasměju :D.
    Jinak by mi asi vadilo, že je děj rychlý...
    Ale pěkná recenze :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ten rýchli dej mi veľmi vadil, ale depresívna kniha to veru nie je :) Aj ja som si myslela, že bude, ale všetko nabralo iný smer a dokonca nechýbal ani taký jednoduchý humor- hlavne vďaka babičke Márii :D Ale aj tak ma kniha nenadchla....a ďakujem :)

      Odstrániť
  2. veľmi pekne napísaná recenzia :) aj podľa mňa ten dej išiel až príliš rýchlo...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ten dej- taká škoda...inak by to bola fajn kniha, len keby nechala viac priestoru postavám a vlastne všetkému...takto to mňa veľmi nezapôsobilo.

      Odstrániť
  3. Moc pěkná recenze :) O knížce jsem zatím neslyšela, ale asi mě nemusí moc mrzet, že jsem ji zatím nečetla, když má takové hodnocení..:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Inak táto knižka je od slovenskej autorky Renáty Beňačkovej, len sa premenovala na Renata Bhujun :) A viem, dala som knihe len dve hviezdičky, ale kniha má skutočný potenciál, ktorý, žiaľ, nebol natoľko rozvinutý, aby som jej dala vyššie hodnotenie - no autorkin štýl je naozaj skvelý :)

      Odstrániť
  4. skvele napísané, páči sa mi to .. podrobné, ale predsa sa nevyzradila zápletka.. ale táto kniha ma nezaujala... asi to nie je ten štýl, ktorý rada čítam
    :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Chápem, každému sa páči niečo iné. Ja som knihu vyhrala, inak by som si asi k nej cestu nenašla. Ale nebanujem, pretože som aspoň zistila, že slovenský spisovatelia majú čo ponúknuť a autorka má vskutku skvelý štýl písania...len škoda toho rýchleho deja...

      Odstrániť