9. februára 2015

Smrteľný chaos/Matt Dickinson

Originálny názov: Mortal chaos
Počet strán: 304
Jazyk: slovenský
Väzba: brožovaná
Vydavateľstvo: Fortuna Libri (2012)

Anotácia

Stačilo jedno mávnutie motýlích krídel. Jedno mávnutie, ktoré zmení životy. Jedno mávnutie, ktoré ukončí životy. Jamie a Will (LES V SAUNCY, WILTSHIRE) sa ulejú zo školy a idú na lov. Kuni (SEVERNÁ STENA EVERESTU) uviazne v ľadovej pukline. Shelton (WASHINGTON, USA) chystá smrteľnú pomstu. Bakiliho (MALAWI, AFRIKA) napadnú hladné paviány. Tina (6 000 STÔP NAD HEATHROWOM) pilotuje lietadlo na trase do Moskvy. Pre nich aj pre mnohých iných sa všetko zmení. NIEKTORÍ PREŽIJÚ. MNOHÍ ZOMRÚ. VŠETCI SÚ SPOJENÍ. (zdroj)

Klady

Nápad...Osudy rôznych ľudí spojí spleť udalostí jedného dňa. V dlani schovávajú malý kúsok skladačky, ktorý je predzvesťou niečoho veľkého. Stačí ho už len vložiť na správne miesto, v správnom čase a obraz chaosu bude kompletný.
     Myslím, že autorova myšlienka chaosu prenesená do knižnej formy určite zaujme nejedného čitateľa. Tým pred vás hodí návnadu zvedavosti, ktorá vás láka po knižke siahnuť. A vy už len čítate a čítate, aby ste odhalili veľké tajomstvo samotného chaosu.

Vizuálna stránka...Obálka nepôsobí veľmi vábivo, ale svoj účel splnila. Dokonale vystihuje podstatu knihy, a tým si zaslúži uznanie. Presne ako aj vnútorná stránka, kde je ukrytých viacero príbehov naraz. 
     Celý príbeh je sériou  rôznych, osamelých príhod, ktoré autor po napísaní ako keby roztrhal na malé kúsočky a vzápätí zmiešal. Tým docielil akoby efekt premyslenej a logicky pospájanej pavučiny. Naozaj vedel, čo robí. Skvelý ťah! Priniesol niečo nové, s čím som nemala tú česť sa stretnúť. Skutočne kreatívne a vďaka tomu bolo čítanie o čosi zaujímavejšie.
Zápory

Správanie sa postáv...Na scénu prichádzalo mnoho postáv. Všetky mali svojim spôsobom výnimočnú a dôležitú rolu, ale niečo im chýbalo...uveriteľnosť. 
     Vedela som, kto je odvážny, ambiciózny alebo panovačný, pretože to mali napísané na čele, no viac som sa o nich nedozvedela. Videla som hlavné črty avšak bez sprievodu emócii. Skutočne som neobjavila žiadne výrazné prejavenie sa postáv. A preto mi niekedy hrdinovia pripomínali robotov-spravia všetko, čo im je dané, ale city nevedia dať najavo.

Opisy a opäť tie city...Niežeby by sa tam, tých opisov nachádzalo mnoho, ale predstavte si, že čítate 4-stranový, nezáživný opis o tom ako vzlieta lietadlo. Zlý sen, ale v tomto prípade realita. 
     Viem, že autorovým zámerom bolo vykreslenie života jednej z postáv, pilotky Tiny, ale čítať stále dookola tie isté vety spôsobí mierny závrat...(Skybird štyri-deväť-dva, pripravený na štart; Skybird štyri-deväť-dva, roluje; Skybird štyri-deväť-dva, sa hlási; Skybird štyri-deväť-dva, vzlieta;...) Tie čísla (bolo ich tam o mnoho viac), ale aj vety som už vedela naspamäť.
     Bol to len malý príklad 4-stranovej nudy. Ale našťastie lietadlo nakoniec vzlietne k výšinám a sním povstanú aj prvé náznaky citov patriacich Tine. Konečne! No vzápätí sa city rozpŕchli a nezostala po nich žiadna stopa. Túto inováciu autor, žiaľ, zhrnul len do dvoch viet. A potom sa opäť vrátil predchádzajúci stereotyp. Aká škoda! Svetielko nádeje zhaslo a ako dej plynul, už sa nedokázalo rozsvietiť.
     Myslím, že práve toto je najväčšie úskalie deja-mŕtvy bod. Keby autor venoval viac času postavám a skúsil sa do nich vžiť, prinieslo by to tie správne farby a nebolo by všetko len čierno-biele. Ale jeho pozornosť sa upriamila iba na príbeh samotný(detaily a logické spojitosti)a žiaľ,emócie sa pravdepodobne stratili niekde cestou. Tak som to vnímala ja, ale je to len vec názoru.

Chaos?...Ako som na začiatku spomínala, autorov nápad nejedného nadchne. Presne ako mňa. Poháňaná zvedavosťou som prevracala jednu stránku za druhou v pomerne rýchlom tempe. Ale dôvodom nebol len tajomný chaos. Niektoré príbehy postáv boli zaujímavé, a preto som chcela vedieť ako to z ich osudmi nakoniec dopadne. No po čase mi vírila hlavou otázka: Kde ten chaos vlastne je?! 
     Očakávala som niečo na štýl dnešných katastrofických príbehov, kde vznikne globálny problém, ale nestalo sa tak. Chaos sa nakoniec dostavil, žiaľ nadšenie nie. SKLAMALO MA TO! 
     Aj, keď chaos odhalil svoje vnútro, čím priniesol veľkú daň v podobe bolesti, ktorá postihla hrdinov knihy, nezanechalo to vo mne žiadnu stopu. Celá táto kniha nemala na mňa žiaden citový dopad, a pritom si ho záver príbehu žalostne žiadal. Ale autor akoby len mávol rukou nad tým všetkým. Akoby mu to bolo jedno, veď také veci sa stávajú...to naozaj nemá city?

Koniec?...Záver sa stal tým najhorším, aký som kedy čítala. Nemohla som tomu uveriť. Toto má byť koniec?Už nič viac?
     Dúfala som, že odpovede nájdem v posledných stránkach knihy, ktoré sa ešte skrývali za príbehom. Myslela som si, že je tam aspoň epilóg, ale boli to len ukážky z jeho ďalšej knihy s rovnakým námetom chaosu spôsobeného motýľom + rozhovor s autorom. 
     Žiaľ, odpovedí sa už nedočkám a tak mi musí postačiť moja vlastná fantázia :)
...moje slovko na záver

Nepoznajú sa a nemajú takmer nič spoločné, ale predsa ich niečo spája. Rozdielnych ľudí, na rôznych miestach sveta niečo scelí... jeden deň.
     Značne obyčajný deň  však v sebe skrýva desivé tajomstvo. A práve krehké motýlie krídla, ktoré po prvý-krát pocítili slnečné lúče, o ňom vedia.
     Vzlietne, aby splnil svoje poslanie. Životy ľudí sa začnú meniť na ešte nepoznané trápenie zatiaľ, čo on si letí. Len tak,slobodne a s ľahkosťou, a pritom na krídlach nesie smrteľný chaos.

Moje hodnotenie
Zdroje

http://www.fortunalibri.sk/products/smrtelny-chaos
http://www.sante24.ma/medecine/actualite-medicale/psychiatrie/item/450--le-chagrin-damour-revele-la-qualite-du-sentiment-.html
http://www.deskpicture.com/DPs/Miscellaneous/kaboom_2.html
http://lasmejoresimagenesyfotos.blogspot.sk/2012/12/las-mejores-fotos-dibujos-y-disenos.html
http://mx.askmen.com/top_10/dating/top-7-ways-to-get-out-of-the-doghouse_2.html
http://androidmarket.cz/ruzne/top-10-nejstahovanejsich-leteckych-pozadi/
http://www.usurnsonline.com/final-arrangements/memorial-service-ideas/
http://blog.ideabit.com/google_adwords/articolo_358.htm

6 komentárov:

  1. Wau! Nenormálna recenzia. Perfektná. .... Na túto knihu som sa pozerala v Panta Rhei, lebo stála len 2€, ale nebola som si istá, či ju zobrať či nie, lebo sa mi až tak nepozdávala, ale... Krásne objektívne si to zhodnotila. Super, teším sa na ďalšie príspevky :3 :) Dúfam, že tak rýchlo neskončíš :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti :) Ja som knihu kúpila presne za 2€-akcia-no nekúp to-veď to má vyše 300 strán, takže sa oplatí :D Aj som sa na ňu tešila, ale ako už vieš-sklamala ma-škoda....a ešte raz ďakujem za taký krásny komentár-normálne ma povzbudil a teším sa z toho :)

      Odstrániť
  2. O tejto knihe som už niekde počula, ale teraz si neviem spomenúť kde a prečo som si ju nedala do to-read listu. Ale ako tak čítam, tak či tak by ma to nebavilo.
    Výborná recenzia a držím palce s blogovaním ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som o knižke nevedela, po kým som na ňu nenatrafila na Martinuse-vo výpredaji. :D Tak som si povedala, že to s ňou risknem-anotácia neznela zle...ale nakoniec to nebol najlepší risk. A ďakujem za tvoj komentár-veľmi ma potešil :)

      Odstrániť
    2. Takýto "risk" asi pozná skoro každý knihomoľ. Nie s každou knihou to vždy vyjde. :D Čo už. :D

      Odstrániť
    3. To je pravda, len škoda, že mne to s tými knihami nevyjde dosť často :D, ale tak aspoň im dám šancu....:)

      Odstrániť